ITPP1/443-340/10/DM - Opodatkowanie podatkiem VAT czynności dokonania przelewu w imieniu podwykonawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-340/10/DM Opodatkowanie podatkiem VAT czynności dokonania przelewu w imieniu podwykonawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dokonania przelewu w imieniu podwykonawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dokonania przelewu w imieniu podwykonawcy.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła umowę z inwestorem na budowę rurociągu kablowego i kabla światłowodowego wraz z wykonaniem projektu budowlanego i wykonawczego. Następnie ww. prace Spółka zleciła podwykonawcy i zawarła z nim umowę na wykonanie rurociągu kablowego i kabla światłowodowego wraz z wykonaniem projektu budowlanego i wykonawczego. Zgodnie z umową, podwykonawca miał dopełnić wszelkich formalności związanych z uzyskaniem pozwoleń na budowę. Podwykonawca złożył wnioski w imieniu inwestora, jednakże w związku z zaistniałym problem z płynnością finansową nie posiadał środków na dokonanie opłat administracyjnych i wystąpił z wnioskiem do Spółki o dokonanie opłat administracyjnych za złożone przez siebie wnioski o uzyskanie pozwoleń na budowę. Spółka zaaprobowała wniosek podwykonawcy i dokonała stosownych przelewów tytułem opłaty za poszczególne decyzje dotyczące pozwoleń na budowę w sumie na wartość 15.000 zł. Następnie Spółka wystawiła fakturę VAT na podwykonawcę o wartości brutto 15.000 zł stosując 22% stawkę podatku, traktując ww. czynność jako usługę zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że w związku z podpisaniem umowy z podwykonawcą na budowę rurociągu kablowego wraz z wykonaniem projektu budowlanego i wykonawczego, Spółka wykonała przelew w imieniu podwykonawcy tytułem opłat administracyjnych za złożone wnioski na uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Spółka nie dokonała żadnych innych czynności, tylko i wyłącznie dokonała przelewu na rzecz instytucji samorządowych za złożone wnioski przez podwykonawcę. Rozliczenie pomiędzy kontrahentami zostało dokonane w ten sposób, iż usługa wykonana przez podwykonawcę została ujęta i wyceniona na wystawionej przez niego fakturze, zgodnie z harmonogramem umowy, a następnie skompensowana z fakturą wystawioną przez Spółkę za zrealizowanie przelewu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy powyższa usługa dokonania opłat administracyjnych za decyzje o uzyskaniu pozwoleń na budowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy usługa ta powinna być zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w złożonym wniosku, jak również jego uzupełnieniu, Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając fakturę VAT ze stawką 22% na wartość brutto 15.000 zł. Spółka wskazuje, że zastosowała się do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, traktując wykonane za podwykonawcę przelewy tytułem opłat administracyjnych, jako usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - odpłatne świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę z inwestorem na budowę rurociągu kablowego i kabla światłowodowego wraz z wykonaniem projektu budowlanego i wykonawczego, a następnie ww. prace zleciła podwykonawcy. Zgodnie z zawartą umową z podwykonawcą, podmiot ten miał dopełnić wszelkich formalności związanych z uzyskaniem pozwoleń na budowę. Podwykonawca złożył stosowne wnioski w tym zakresie do właściwego organu, jednakże w związku z problemami finansowymi zwrócił się do Spółki o dokonanie opłat administracyjnych za uzyskanie decyzji administracyjnych. Spółka dokonała przelewu na rzecz instytucji samorządowych za złożone przez podwykonawcę wnioski, nie wykonując przy tym jakichkolwiek innych czynności. Rozliczenie pomiędzy stronami nastąpiło poprzez kompensatę.

Ustosunkowując się do powyższego wskazać należy, że skoro na mocy zawartej umowy podwykonawca w ramach zleconych czynności zobowiązany był m.in. do wykonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem pozwoleń na budowę (a zatem złożenia wniosku, jak również uiszczenia z tego tytułu stosownych opłat), co też uczynił składając we właściwym organie stosowne wnioski, dokonanie przez Spółkę - wobec trudności finansowych podwykonawcy - jedynie przelewu w imieniu podwykonawcy na rzecz stosownych organów administracji tytułem opłat administracyjnych za złożone przez podwykonawcę wnioski nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z tych też względów, w tym konkretnym stanie faktycznym czynność uiszczenia przez Spółkę opłat administracyjnych w imieniu podwykonawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego zagadnienie związane ze zwolnieniem od podatku dokonanych przez Spółkę opłat na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy pozostaje poza zakresem niniejszego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl