ITPP1/443-34/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-34/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu "Zagospodarowanie terenu." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu "Zagospodarowanie terenu".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina stara się o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Na podstawie treści rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 220 z późn. zm.) w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej Gmina przeznacza środki na realizację zadania pod nazwą "Zagospodarowanie terenu". Gmina jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej. Realizowana inwestycja będzie służyła wykonaniu zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Zadanie to będzie realizowane oraz rozliczone przez Gminę. Faktury za realizowaną inwestycję wystawione będą na tą jednostkę. Obiekty, na których realizowany będzie projekt pozostaną własnością Gminy i będą wykorzystywane do działalności niekomercyjnej wynikającej z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 172, poz. 1591), tj. na zadanie obejmujące sprawy z zakresu terenów rekreacyjnych oraz zieleni gminnej i zadrzewień. Zakres rzeczowy niniejszego zadania obejmuje: zieleń parkową, ciąg pieszy wzdłuż zbiornika retencyjnego skomunikowany z ulicą wraz z oświetleniem oraz plac zabaw dla dzieci. Gmina wskazuje, iż wskazane środki nie są środkami, o których mowa w rozdziale XII rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Gmina korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie ma prawnych możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku, poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

2.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w przypadku nie osiągnięcia żadnych dochodów w wyżej opisanej inwestycji.

Gmina wskazuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl