ITPP1/443-321/07/JK - Gdzie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług znajduje się miejsce świadczenia usług rolniczych świadczonych na terenie Niemiec przez oddelegowanych własnych pracowników?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-321/07/JK Gdzie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług znajduje się miejsce świadczenia usług rolniczych świadczonych na terenie Niemiec przez oddelegowanych własnych pracowników?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 8 października 2007 r. i 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT - UE. Stałe miejsce wykonywania działalności Spółki znajduje się na terenie kraju. W roku 2007 Spółka osiągała przychody wyłącznie z tytułu wykonywania usług rolniczych świadczonych na terenie Niemiec oddelegowując własnych pracowników. Jednakże wykonywanie powyższych usług nie jest głównym celem działalności firmy. Od momentu założenia Spółki (od roku) poszukuje ona gruntów rolniczych na terenie kraju celem wykonywania na nich produkcji rolniczej. Równocześnie Spółka zakupiła ciągniki siodłowe i jeszcze w roku 2007 będzie osiągała przychody z tytułu ich wynajmu. W związku z powyższym świadczenie usług rolniczych przy wykorzystaniu oddelegowanych pracowników jest tylko tymczasowo głównym źródłem przychodu.

Spółka oddelegowując do Niemiec na kilka dni w miesiącu własnych pracowników, na zamówienie niemieckiego rolnika prowadzącego działalność w Niemczech w formie spółki cywilnej, wykonuje na gruntach rolnych tej spółki prace polowe takie jak np. wysiew, zbiór płodów rolnych, nawożenie, opryski, prace uprawowe itp. Pracownicy Spółki wykonują powyższe prace posługując się sprzętem rolniczym firmy niemieckiej. Nadzór nad wykonywaną pracą przez oddelegowanych pracowników sprawuje Prezes Spółki. Za wykonanie zleconych usług zgodnie z zawartą umową zleceniodawca niemiecki rozlicza się bezpośrednio ze zleceniobiorcą. Oddelegowani pracownicy Spółki otrzymują świadczenia wynikające z tyt. umowy o pracę. Zleceniodawca z Niemiec nie wypłaca pracownikom jakiegokolwiek wynagrodzenia. Ponadto odbiorca przedmiotowych usług posiada grunty rolne wyłącznie na terenie Niemiec i nie jest zarejestrowany jako podatnik od wartości dodanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Gdzie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług znajduje się miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania opisanych usług świadczonych przez Spółkę jako polskiego podatnika?

Zdaniem wnioskodawcy poprzez oddelegowanie do Niemiec własnych pracowników, wykonane zostaną prace polowe, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są usługami związanymi z rolnictwem (PKWiU 01.4) a nie z nieruchomościami. Tak więc opodatkowanie przedmiotowych usług odbywa się według zasad ogólnych czyli w kraju, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę tj. w Polsce bowiem na terenie Niemiec Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawową zasadę dotyczącą określenia miejsca świadczenia usług zawiera art. 27 ust. 1 ustawy, w myśl którego w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzone zostały odstępstwa uzależniające miejsce świadczenia od rodzaju wykonanych usług lub też miejsca położenia nieruchomości, której te usługi dotyczą.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

-

świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Regulacja zawarta w ww. przepisie odnosi się do usług niematerialnych m.in. usług dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy.

W ustawie o podatku od towarów nie zostało zdefiniowane pojęcie oddelegowania lub dostarczania personelu. Słownik języka polskiego opisuje te pojęcia w następujący sposób:

*

oddelegować - przeznaczyć kogoś do wykonania jakiegoś zadania służbowego

*

dostarczyć - sprawić, żeby się coś znalazło, żeby się ktoś znalazł w jakimś określonym miejsce np. dostarczyć robotników na budowę.

Biorąc pod uwagę ww. regulacje prawne oraz przywołaną powyżej definicję słownikową w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego, w ocenie tut. organu doszło do wykonania przez Spółkę usługi dostarczenia (oddelegowania) własnego personelu. Zadaniem pracowników było wykonanie określonych prac agrotechnicznych, jednak zostały one wykonane przy użyciu sprzętu rolniczego zleceniodawcy. Opis stanu faktycznego wskazuje, że Spółka nie była w posiadaniu jakiegokolwiek sprzętu rolniczego umożliwiającego wykonanie otrzymanego zlecenia. Ponadto w czasie jego wykonywania, oddelegowane osoby były pracownikami Spółki, od której uzyskały wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę.

Co do zasady w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ww. ustawy podstawowe znaczenie odgrywa charakter wykonywanej usługi (opisany powyżej) oraz status nabywcy. Należy zauważyć, że w opisanej sytuacji podmiot z terenu Unii Europejskiej, na rzecz którego świadczone są przedmiotowe usługi, nie posiada statusu podatnika od wartości dodanej. W takim przypadku nie będzie miał zastosowania cytowany wyżej art. 27 ust. 3 ustawy.

Powyższe przesądza, iż wykonana przez Spółkę usługa oddelegowania personelu będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce zgodnie z powołanym wcześniej art. 27 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl