ITPP1/443-316/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-316/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do usług świadczonych przez park rozrywki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do usług świadczonych przez park rozrywki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi park rozrywki - rodzinne centrum zabaw dla dzieci. W ramach działalności zajmuje się m.in.:

* sprzedażą biletów wstępu do rodzinnego centrum zabaw (zarówno na rzecz osób indywidualnych, jak i firm);

* sprzedażą biletów wstępu na dodatkowe atrakcje, jakimi są samochodziki dla dzieci oraz lokomotywa na terenie parku rozrywki;

* sprzedażą biletów wstępu na organizowane przez Spółkę urodziny dla dzieci;

* dodatkowo na terenie parku rozrywki znajdują się automaty do zabawy dla dzieci; korzystanie z automatów wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty (wrzucenie do automatu monety);

* świadczeniem usług gastronomicznych.

W ramach biletu wstępu do parku rozrywki dzieci i dorośli mogą korzystać z placu zabaw oraz niektórych, wybranych automatów do zabaw. Za korzystanie z pozostałych usług pobierana jest dodatkowa opłata. Na terenie centrum zabaw wydzielono oddzielny plac przeznaczony do korzystania przez dzieci z samochodzików oraz lokomotywy za dodatkową opłatą pobieraną przy wejściu na plac. Na terenie centrum zabaw działa także restauracja, w której można nabyć zarówno dania obiadowe, jak i kanapki, słodycze, napoje, itp. Usługi gastronomiczne, co do zasady, nie są uwzględnione w cenie biletu i są rozliczane oddzielnie.

Wyjątkiem są bilety wstępu na organizowane w parku rozrywki urodziny dla dzieci. Rodzic, chcący zorganizować urodziny swojego dziecka w rodzinnym centrum zabaw, dokonuje wyboru pakietu urodzinowego. Wstęp na urodziny obejmuje korzystanie z placu zabaw i specjalnego pokoju urodzinowego, organizację zabaw dla dzieci przebywających na urodzinach oraz wybrany przez rodzica poczęstunek dla dzieci (uzależniony od pakietu). Jeśli dzieci przebywające na urodzinach korzystają z dodatkowych usług gastronomicznych nieobjętych pakietem, usługi te rozliczane są oddzielnie, gdyż nie były uwzględnione w bilecie wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT winny być opodatkowane usługi świadczone przez Spółkę: bilety wstępu do rodzinnego centrum zabaw, bilety wstępu na dodatkowe atrakcje, jakimi są samochodziki dla dzieci oraz lokomotywa na terenie parku rozrywki, bilety wstępu na organizowane przez Spółkę urodziny dla dzieci oraz korzystanie z automatów znajdujących się na terenie parku rozrywki.

Spółka wskazała, iż wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (dla których zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%), stanowiący załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w pozycji 183 wymienia "usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne, bez względu na symbol PKWiU".

Usługi świadczone przez Spółkę można sklasyfikować w PKWiU w grupowaniu 93.21.10.0 - usługi świadczone przez parki rozrywki. Skoro zatem świadczone usługi: biletu wstępu do rodzinnego centrum zabaw, biletu wstępu na dodatkowe atrakcje (samochodziki dla dzieci oraz lokomotywa na terenie parku rozrywki) oraz biletu wstępu na organizowane przez Spółkę urodziny dla dzieci związane są ze sprzedażą biletów lub pobraniem opłaty wstępu za wejście do parku rozrywki, to, zdaniem Spółki, będą podlegały w 2011 r. opodatkowaniu stawką 8%. Natomiast korzystanie z automatów do gier zręcznościowych, znajdujących się na terenie parku rozrywki, winno być opodatkowane w 2011 r. stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 183 mieszczą się - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne".

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi park rozrywki - rodzinne centrum zabaw dla dzieci, z którego, po zakupie biletu wstępu, korzystają zarówno osoby indywidualne, jak i firmy. W ramach parku oferowany jest m.in. plac zabaw, automaty do zabaw oraz oddzielny plac z samochodzikami oraz lokomotywą. Za korzystanie z niektórych atrakcji pobierana jest dodatkowa opłata. Wnioskodawca organizuje także urodziny dla dzieci, przy czym rodzic chcący je zorganizować dokonuje wyboru pakietu urodzinowego, obejmującego korzystanie z placu zabaw i specjalnego pokoju urodzinowego, organizację zabaw dla dzieci przebywających na urodzinach oraz poczęstunek. Wnioskodawca klasyfikuje ww. usługi w PKWiU w grupowaniu 93.21.10.0 jako "usługi świadczone przez parki rozrywki".

Należy zauważyć, że pojęcie "wstępu", o którym mowa w pozycji 183 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Przedstawione we wniosku okoliczności świadczą, iż zakupienie biletu wstępu czy dokonanie opłaty za wstęp jest warunkiem, aby korzystać z konkretnych atrakcji oferowanych w parku rozrywki.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż tylko w stosunku do świadczonych przez Wnioskodawcę usług związanych z rozrywką, za które pobierana jest opłata za wstęp, należy zastosować od 1 stycznia 2011 r. stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym korzystanie z automatów do gier zręcznościowych znajdujących się na terenie parku przez wrzucenie do nich monety podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl