ITPP1/443-315a/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-315a/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego i możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów w ramach programu ZPORR.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w ramach ZPORR w związku z realizacją czterech projektów pn.:

* Baza Innowacyjnych Prac Dyplomowych,

* Nowa Edukacja - Reorientacja zawodowa nauczycieli na rzecz instytucji rynku pracy,

* Kurs specjalny w zakresie internetowego rynku rolno-towarowego,

* klaster przetwórstwa rolno-spożywczego.

Realizacja projektów następuje w formie działalności edukacyjnej, a celem jest rozwój innowacyjności regionu. W zakresie realizacji zadań w ramach projektów znajduje się organizowanie szkoleń, konferencji, seminariów, warsztatów oraz prowadzenie badań. Uczestnicy organizowanych zajęć nie ponoszą kosztów uczestnictwa, udział w zajęciach jest nieodpłatny.

Podstawową działalnością uczelni jest świadczenie usług edukacyjnych zwolnionych od podatku VAT. Ponadto uczelnia dokonuje czynności opodatkowanych - najmu pomieszczeń, jednakże wartość uzyskanego obrotu nie przekroczyła kwoty granicznej dla celów opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT dotacje otrzymane na realizację projektów.

Zdaniem wnioskodawcy obrót zwiększa się jedynie o te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług, zatem otrzymane dotacje nie będą powiększały obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jako odpłatne jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Według art. 29 ust. 1 opodatkowaniu podlega obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów świadczy nieodpłatnie usługi edukacyjne - zwolnione przedmiotowo od podatku. Szkoła nie nabyła zatem prawa do odliczenia podatku w związku z poczynionymi zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją, bowiem zakupy te przeznaczone zostały w ramach projektów na świadczenie usług nie objętych podatkiem od towarów i usług. Nie ma tu więc zastosowania powołany art. 8 ust. 2 ustawy, wobec czego dotacje przeznaczone na świadczenie tych usług nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Należy wyjaśnić, że otrzymana dotacja jest przypisana wskazanym przez wnioskodawcę usługom, jednakże bezpłatne ich wykonywanie powoduje, iż usługi te nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Reasumując nieodpłatnie świadczone usługi w świetle przytoczonych przepisów są czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu, wobec tego przepisy art. 29 ustawy nie odnoszą się do tych czynności. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl