ITPP1/443-315/10/BS - Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji przedmiotowej uzyskanej w związku ze świadczonymi usługami obsługi pogrzebów oraz administrowania cmentarzem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-315/10/BS Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji przedmiotowej uzyskanej w związku ze świadczonymi usługami obsługi pogrzebów oraz administrowania cmentarzem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymywanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymywanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonując zadania statutowe świadczy usługi w zakresie:

*

administracji obsługi pogrzebów i prowadzenia ksiąg ewidencyjnych cmentarza,

*

utrzymania w należytym stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym obiektów urządzeń i terenów cmentarnych,

*

zlecania i finansowania zadań inwestycyjnych na terenie cmentarza,

*

administrowania miejscami pamięci na terenie miasta.

Obsługę pogrzebów wykonuje odpłatnie w oparciu o uchwalony przez Radę Miejską cennik opłat za usługi świadczone przez Jednostkę. Sprzedaż usług (m.in. opłaty za miejsca pod groby ziemne - na okres 20 lat, murowane - na okres 99 lat, miejsca w niszach urnowych w kolumbariach na 20 lat, obsługę pogrzebów, wynajem kaplicy, ekshumacje) wg PKWiU 93.03 opodatkowane są wg stawki 7%. W 2009 r. z budżetu Miasta została przyznana dotacja przedmiotowa na pokrycie kosztów utrzymania. Wcześniej Wnioskodawca nie otrzymywał dotacji i wszystkie wydatki pokrywał z własnych przychodów. Zapotrzebowanie na dotację przedmiotową zostało skalkulowane jako różnica między przychodami własnymi, a kosztami bieżącymi Wnioskodawcy (bez wydatków inwestycyjnych). Wyliczoną kwotę podzielono przez całkowitą powierzchnię cmentarza wynoszącą 144.097 m2 i otrzymano stawkę jednostkową dotacji za m2, która została wpisana w załączniku uchwały budżetowej Gminy na 2009 r. Dotacja przedmiotowa została przekazana na rachunek bankowy Zakładu w trzech transzach:

*

18 września 2009 r. - 50.000 zł,

*

26 października 2009 r. - 100.000 zł,

*

13 listopada 2009 r. - 200.000 zł.

Po zakończeniu roku do budżetu Gminy, zwrócono kwotę 143.056,70 zł, jako dotację niewykorzystaną. Dotacja wyniosła razem 206.943,30 zł. Rozliczenia wykorzystania dotacji dokonano analogicznie, jak przy ustaleniu zapotrzebowania, tj. poprzez różnicę między własnymi przychodami, a poniesionymi kosztami bieżącymi. Stawka jednostkowa za m2 powierzchni stanowiła wielkość statystyczną niemającą powiązania z opłatami za wykonane usługi. Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zwiększono obrotu do opodatkowania podatkiem należnym o otrzymane kwoty dotacji, gdyż nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych na cmentarzu. Dotacja nie miała związku ze stawką 1 m2 powierzchni cmentarza, jak np. obsługa ceremonii pogrzebowej, udostępnienie niszy urnowej w kolumbarium, wynajęcie kaplicy. Na terenie cmentarza znajdują się m.in. kwatery grobów poległych w czasie II wojny światowej, będące miejscami pamięci, na których nie dokonuje się jakichkolwiek pochówków. Dotacja przedmiotowa stanowiła zatem dofinansowanie na cele całego Zakładu, a nie do konkretnego towaru lub usługi. Ponadto Zakład odnotował wpływy z własnych usług, jak i koszty bieżące zbliżone do tych z roku poprzedniego, kiedy nie był dofinansowany. Dzięki dotacji przedmiotowej mógł przeznaczyć uzyskane przychody na realizację inwestycji z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja przedmiotowa w kwocie 350.000 zł (a po rozliczeniu na koniec 2009 r. 206.943,30 zł przez Wnioskodawcę będącego podatnikiem podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów u usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powołując brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na wysokość opłat za usługi świadczone na cmentarzu miejskim. Jak wskazuje Wnioskodawca, dotacja nie była przyznana do konkretnej usługi lecz na cele całego Zakładu, choć jednostkowo odnosiła się do powierzchni użytkowej cmentarza. Jednak ten parametr nie ma wpływu na ceny. Rozliczenia zapotrzebowania jak i wykorzystania dotacji można było dokonać jedynie w odniesieniu do całej działalności Zakładu i choć w uchwale budżetowej gminy oprócz kwoty dotacji był zapis o wielkości stawki jednostkowej dotacji przypadającej na 1 m2 powierzchni użytkowej, to z uwagi na różnorodność świadczonych usług pogrzebowych, trudno je przyporządkować do 1 m2 gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów utrzymania całego Zakładu, natomiast nie ma wpływu na cenę świadczonych usług. A zatem stwierdzić należy, iż nie stanowi ona obrotu, o którym mowa w powołanym art. 29 ust. 1 powołanej ustawy.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl