ITPP1/443-312/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-312/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność w zakresie usług ksero, sprzedaży upominków, wyrobów metalowych, sztucznej biżuterii i wyrobów ze srebra. Z tytułu prowadzonej działalności jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Do września 2006 r. korzystała Pani ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Od dnia 1 września 2006 r. prowadzi Pani przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencję sprzedaży wyrobów ze srebra. Pozostałą sprzedaż dokumentuje Pani fakturami VAT oraz zapisami w dziennej ewidencji sprzedaży. W latach 2006 i 2007 wartość sprzedaży dla osób fizycznych nie przekroczyła kwoty 40.000 zł netto. Do dnia złożenia wniosku, przy zastosowaniu kasy rejestrującej prowadzi Pani ewidencję sprzedaży jedynie wyrobów ze srebra.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ma Pani obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży wszystkich towarów czy też tylko wyrobów ze srebra.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku, ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinna dotyczyć tylko wyrobów ze srebra.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W obecnym stanie prawnym, powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4, z którego wynika, że zwolnienie, o którym wyżej mowa traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z treści § 4 pkt 6 powołanego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Jak wynika z treści art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 nie stosuje się między innymi do dostawy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

Należy tu zaznaczyć, iż powołane wyżej przepisy § 3 ust. 1 pkt 3 oraz § 4 pkt 6 są tożsame w swej treści z przepisami:

* § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 z późn. zm.), obowiązującego w okresie od 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 marca 2006 r.

* § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 5, § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6 oraz § 4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.), obowiązującego w tym zakresie w okresie od 1 kwietnia 2006 r. do 30 czerwca 2007 r.

* § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 oraz § 4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), obowiązującego w okresie od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie 2006 i 2007 r., dokonana przez Panią sprzedaż na rzecz osób, o których mowa w powołanym art. 111 ustawy, nie osiągnęła wartości zobowiązującej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od ww. obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 3 rozporządzenia, podlega, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, dostawa na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, towarów wymienionych w § 4 pkt 2-8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Przy dostawie pozostałych towarów, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotu, tj. 40.000 zł. Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotu wlicza się dostawę dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów wymienionych w § 4 pkt 2-8, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy oraz pozostałą dostawę, która dotychczas korzystała ze zwolnienia.

Reasumując, zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących, od 1 września 2006 jest Pani obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie dostawy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyrobów ze srebra.

W pozostałym, wymienionym we wniosku zakresie prowadzonej działalności, dokonywana sprzedaż na rzecz ww. osób, jest zwolniona z przedmiotowego obowiązku ewidencjonowania, przy uwzględnieniu zastrzeżeń zawartych w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl