ITPP1/443-311/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-311/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "A" przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pod nazwą "Określenie własności fizycznych i selektywnych worków dorszowych typu Bacoma i T90 oraz ulepszenia ich konstrukcji" nie związane z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą "Określenie własności fizycznych i selektywnych worków dorszowych typu Bacoma i T90 oraz ulepszenia ich konstrukcji".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A" ubiega się o zwrot środków unijnych w ramach projektu Nr pod nazwą "Określenie własności fizycznych i selektywnych worków dorszowych typu Bacoma i T90 oraz ulepszenia ich konstrukcji" z Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006", realizowanego w ramach Priorytetu 4 - "Inne działania", Działanie 4.6. - "Działania innowacyjne i inne", Operacja 4.6.1 - "Projekty pilotażowe i inne". Projekt finansowany jest z udziałem środków Unii Europejskiej. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych w zakresie działalności naukowo - badawczej i pomocniczej. Celem projektu jest określenie własności geometryczno - oporowych i selektywnych worków dorszowych typu Bacoma i T90 zbudowanych zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Rady (WE) nr 2187/05 z dnia 21 grudnia 2005 r. oraz wskazanie sposobów ich ulepszenia. Uzyskane rezultaty badań umożliwią sformułowanie wniosków innowacyjnych, ulepszających własności selektywne worków dorszowych typu Bacoma i T90. Badania selektywności w morzu pozwolą poznać ilość ryb opuszczających worek w czasie trałowania i dodatkowo podczas wybierania włoka. Wyniki badań będą opracowane w formie naukowego raportu końcowego i odpowiedniego sprawozdania rzeczowego oraz upowszechniane na specjalnie zorganizowanych warsztatach, w postaci publikacji recenzowanych, specjalistycznych i branżowych czasopismach. Będą również prezentowane na konferencjach i specjalnie utworzonej stronie internetowej w językach polskim i angielskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku VAT naliczonego. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz", mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej i osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, zatem w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. "A" w przypadku przeprowadzonych prac naukowo - badawczych opracowane wyniki przedstawi w formie naukowego raportu końcowego, sprawozdania i na stronie internetowej, w związku z czym nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług. Wyniki tych badań nie będą zatem sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz upowszechnione, a z rezultatów badań będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych. W związku z powyższym Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, "A" nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl