ITPP1/443-308/08/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-308/08/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku złożonym w dniu 28 marca 2008 r. oraz w uzupełnieniu z dnia 8 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji nie służącej czynnościom opodatkowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"S" w C. w ramach środków PFRON przystępuje do "Programu wyrównywania różnic między regonami". Program ten umożliwia zakup środków trwałych i wyposażenia. Procedury realizacji programu nakładają na "S" konieczność uzyskania zaświadczenia o braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów środków trwałych i wyposażenia. "S" w C. uzyskuje 98% przychodów z tytułu świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z opodatkowania. Wnioskodawca wskazuje, że jak stanowi art. 86 tej ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. "S" świadczy niemal w 100% czynności zwolnione nie ma zatem praktycznej możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług.

W związku z powyższym w uzupełnieniu do wniosku zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonywanymi zakupami opisanymi w przedstawionym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w treści uzupełnienia do wniosku, ponieważ "S" świadczy niemal w 100% usługi w zakresie ochrony zdrowia, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle powołanego przepisu prawa podatkowego oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż w związku z realizowaną inwestycją zakupu środków trwałych oraz wyposażenia dla "S" w ramach realizacji programu wyrównywania różnic między regionami, jeżeli nie będą one służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nadmienia się, iż w przypadku gdyby, dokonane zakupy służyły również czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy przysługiwało będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 wymienionej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl