ITPP1/443-307b/09/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-307b/09/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie szacunkowego wyliczenia i stosowania wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. szacunkowego wyliczenia i stosowania wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną, z przewagą zwolnionej - z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W roku 2008 była i jest nadal czynnym podatnikiem VAT. Spółdzielnia posiada w swoich zasobach lokale mieszkalne i użytkowe. W odniesieniu do lokali mieszkalnych sprzedaż traktowana jest jako zwolniona, tym samym nie jest odliczany VAT naliczany z faktur zakupu. W odniesieniu do lokali użytkowych sprzedaż jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 22%. VAT naliczony z zakupów przeznaczonych wyłącznie dla lokali użytkowych jest odliczany - np. zakup wody, odprowadzania ścieków (lokale użytkowe posiadają wodomierze), to samo dotyczy zakupu oleju opałowego do kotłowni, gdzie struktura powierzchni względnie zapotrzebowania ciepła jest w Spółdzielni stała, tym samym można przyporządkować podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Zakupy dotyczące lokali mieszkalnych w całości są księgowane w koszty działalności zwolnionej wraz z podatkiem.

Spółdzielnia dokonuje również zakupów, których nie można jednoznacznie przyporządkować do działalności zwolnionej lub opodatkowanej, np. zakupy materiałów biurowych, prenumeraty, itp.

Spółdzielnia ustaliła szacunkowo proporcję na rok 2009 r. na poziomie 4%. Prognozy tej proporcji nie uzgodniono z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Obrót za rok 2008 wyniósł 2.136.728,49 zł, z czego obrót zwolniony wyniósł 958.507,94 zł, natomiast opodatkowany 1.178.220,55 zł.

Do września 2008 r. włącznie Spółdzielnia odprowadzała VAT należny od niektórych czynności związanych z obsługą lokali mieszkalnych, tzn. od opłat wnoszonych dotyczących lokali mieszkalnych związanych z wywozem nieczystości stałych, centralnego ogrzewania, dostarczania wody, odprowadzania ścieków, energii elektrycznej pomieszczeń wspólnych nieruchomości. W takim samym zakresie Spółdzielnia odliczała VAT naliczony od faktur związanych z tymi mediami. Od miesiąca października 2008 r. Spółdzielnia po konsultacji z doradcą podatkowym zaprzestała odliczać w tym zakresie VAT naliczony i odprowadzać VAT należny (oczywiście tylko w odniesieniu do lokali mieszkalnych). Rozliczania lokali użytkowych pozostały bez zmian, tj. opodatkowanie wg stawki 22% z jednoczesnym odliczaniem VAT naliczonego od zakupów związanych i eksploatacją tych lokali.

Od stycznia 2009 r. obrót dotyczący mieszkań Spółdzielnia traktuje jako zwolniony, natomiast dotyczący lokali użytkowych opodatkowany jest stawką 22%. Tym samym nie jest w stanie wyliczyć proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie obrotów uzyskanych w roku 2008, gdyż obrót roku 2009 dotyczący sprzedaży opodatkowanej będzie się znacznie różnił od roku 2008. Wskaźnik na dzień dzisiejszy nie jest stosowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia może szacunkowo wyliczyć i zastosować wskaźnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe byłoby zastosowanie wskaźnika szacunkowo obliczonego na podstawie przewidywanego obrotu dotyczącego sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 90 ust. 2 cyt. ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ww. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosowanie do art. 90 ust. 8 ww. ustawy podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 9 tej ustawy, przepis ust. 8 ustawy o VAT stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

We wniosku Spółdzielnia wskazała, iż w poprzednim roku podatkowym, tj. 2008 osiągnęła obrót w wysokości 2.136.728, 49 zł. Ponadto z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wyliczona na podstawie poprzedniego roku podatkowego proporcja jest niereprezentatywna, gdyż od 1 stycznia 2009 r. przyjęto inny, niż w roku 2008 sposób opodatkowania czynności związanych z rozliczaniem lokali mieszkalnych dotyczących "mediów".

Wskazać zatem należy, że jedyną możliwością do zastosowania szacunkowo wyliczonej proporcji jest uzgodnienie tej proporcji z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Spółdzielnia obecnie nie ma możliwości zastosowania wskaźnika szacunkowo obliczonego na podstawie przewidywanego obrotu na rok 2009 r., gdyż, jak wskazano we wniosku, szacunkowo wyliczonej proporcji na poziomie 4% Spółdzielnia nie uzgodniła z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Nadmienia się, iż w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości stosowania zwolnienia, czy też opodatkowania "mediów" odnoszących się do rozliczania kosztów lokali mieszkalnych, gdyż ta kwestia nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl