ITPP1/443-306/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-306/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii Rolniczej przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pod nazwą "Upowszechnianie wiedzy dotyczącej racjonalnego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym - kampania promocyjna żywności funkcjonalnej z ryb w przedszkolach w województwie zachodniopomorskim" nie związane ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą "Upowszechnianie wiedzy dotyczącej racjonalnego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym - kampania promocyjna żywności funkcjonalnej z ryb w przedszkolach w województwie zachodniopomorskim".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Akademia Rolnicza ubiega się o zwrot środków unijnych w ramach projektu: OR16-61532-OR1600013/07 pod nazwą "Upowszechnianie wiedzy dotyczącej racjonalnego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym - kampania promocyjna żywności funkcjonalnej z ryb w przedszkolach w województwie zachodniopomorskim" z Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006", Priorytet 4 - "Inne działania", Działanie 4.3 - "Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne", Operacja - "Kampanie promocyjne produktów rybnych". Projekt ten będzie finansowany z udziałem środków Unii Europejskiej. Wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych w zakresie działalności naukowo - badawczej i pomocniczej. Celem głównym projektu jest wzrost poziomu wiedzy na temat znaczenia produktów rybnych w racjonalnym żywieniu człowieka, co ma wpłynąć na wzrost popytu na zdrową żywność, jaką są ryby i przetwory rybne oraz kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat. Kampania skierowana będzie bezpośrednio do placówek przedszkolnych, w tym przede wszystkim do dzieci, jednak pośrednio dotrze również do rodziców. Obszar realizacji projektu to województwo zachodniopomorskie - jako główny region, w którym zlokalizowane są przedsiębiorstwa z branży hodowli i przetwórstwa ryb. W ramach projektu przeprowadzona zostanie szeroko rozumiana kampania promocyjna, w której określone zostaną preferencje konsumentów, wydane zostaną materiały promocyjne, przeprowadzone zostaną prezentacje promocyjne, przeprowadzona zostanie ankieta wśród rodziców oraz przeprowadzony zostanie konkurs plastyczny dla dzieci z przedszkoli objętych akcją, który polegać będzie na przygotowaniu zbiorowej pracy plastycznej dotyczącej zdrowego żywienia i promującej spożywanie ryb.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną, a w tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku VAT naliczonego. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz", mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej i osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, zatem w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji tego projektu nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług. Wyniki tej kampanii promocyjnej nie będą zatem sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz upowszechnione, a z rezultatów kampanii będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych. W związku z powyższym Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Akademia Rolnicza nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl