ITPP1/443-301/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-301/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest spółką operatorską S.A. w W. wykonuje działalność na terenie województwa. Spółka zrzesza 85 sklepów na zasadach umów franczyzowych. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy z producentami i dystrybutorami artykułów spożywczych, chemicznych i alkoholowych. Umowy zawarte z producentami przewidują, iż za utrzymanie w sklepach należących do "sieci" określonego ilościowo asortymentu Spółka nabywa prawo do premii pieniężnej. Powyższa premia jest uzależniona od wartości zakupów netto, zrealizowanych przez sklepy "zrzeszone" u danego producenta. Natomiast w przypadku umów zawartych z dystrybutorami Spółka nabywa prawo do premii pieniężnej, która jest uzależniona od zakupów zrealizowanych przez sieć sklepów.

Z tytułu uzyskania prawa do otrzymania premii pieniężnej Spółka wystawia fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej i naliczając podatek według stawki 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz producentów i dystrybutorów, z którymi Spółka zawarła umowy o współpracy.

2.

Czy przypadku zmiany interpretacji organów podatkowych Spółka powinna dokonać korekt wcześniejszych rozliczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług i są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazuje ponadto, że przedstawione stanowisko jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., znak PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Wnioskodawca stwierdza, że w momencie zmiany interpretacji przepisu nie będzie miał obowiązku dokonania korekty faktur VAT dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych oraz rozliczeń podatkowych za poprzednie okresy. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy jest zobowiązany wystawiać faktury VAT w przypadku dokonywania czynności podlegających regulacją ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

W związku z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że w przypadku kiedy premie pieniężne, które wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone premie związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umowy współpracy otrzymuje od producentów oraz dystrybutorów premie pieniężne. Premie otrzymywane od producentów są uzależnione od utrzymania w sklepach należących do "sieci" Spółki określonego ilościowo asortymentu oraz wartości zakupów netto, zrealizowanych przez sklepy u producenta. Natomiast gratyfikacje przyznawane Spółce przez dystrybutorów są uzależnione od zakupów zrealizowanych przez sieć sklepów Spółki.

Tak więc niezbędnym warunkiem dla otrzymywania premii jest realizacja określonego poziomu zakupów o określonej wartości i w określonym ilościowo asortymencie. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy więc od wskazanego zachowania nabywcy. A zatem, pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego premie pieniężne, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z regulacją art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Odnosząc się do zapytania Spółki dotyczącego konsekwencji zmiany stanowiska Ministra Finansów w sprawie opodatkowania premii pieniężnych, tj. czy zmiana takiego stanowiska będzie zobowiązywała Spółkę do dokonania korekt wcześniejszych rozliczeń, należy wskazać, co następuje.

W piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydał interpretacje ogólną, w której uznał, że jeżeli premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, podlegających opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W myśl art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej (art. 14k § 2). W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę (art. 14k § 3).

Zgodnie z art. 14m § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie, wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

1.

zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz

2.

skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo doręczeniu interpretacji indywidualnej.

(...)

Z uwagi na fakt, iż stwierdzono w niniejszej interpretacji, że premie pieniężne podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a stanowisko to jest zgodne z powołaną interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, która nie została zmieniona zastosowanie się Spółki do tej interpretacji zapewni jej ochronę przewidzianą w art. 14k i 14 m Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki. Kontrahenci, aby uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl