ITPP1/443-293/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-293/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), pismem z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) oraz pismem z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu inwestycji pod nazwą "Wyposażenie świetlicy wiejskiej w K..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu inwestycji pod nazwą "Wyposażenie świetlicy wiejskiej w K... ".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina występuje z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" z puli pozostałej na lata 2004-2006 w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" projekt "Wyposażenie świetlicy wiejskiej w K...". Będzie to zadanie jednoetapowe, które rozpocznie się i zakończy w 2008 r. Ww. inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i w jaki sposób istnieje możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu inwestycji, w przypadku nie uznania go za koszt kwalifikowany.

Zdaniem wnioskodawcy ww. zadanie winno być objęte kosztami kwalifikowanymi. Gmina jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług, ale przy realizacji tego zadania nie będzie mogła odzyskać podatku VAT, gdyż projekt ten nie jest zadaniem komercyjnym lecz zaliczany jest do zadań pożytku publicznego. Ww. inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina korzystając z dofinansowania podpisuje zobowiązanie, że przed upływem pięciu lat od dnia dokonania ostatniej płatności nie może dokonać zmiany przeznaczenia oraz przenieść na rzecz innych osób prawa własności nabytych towarów z wykorzystaniem środków z pomocy przyznanej na podstawie umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ponadto Gmina informuje, iż uzyskane środki z Unii Europejskiej nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług t.j. nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z informacją zawartą we wniosku zadanie to jest zaliczane do zadań publicznych, a nie do zadań komercyjnych, i w okresie pięciu lat przeznaczenie tej inwestycji nie może ulec zmianie. Inwestycja ta nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Przyznane Gminie środki na realizację ww. projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 oraz § 27a rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., co powoduje o braku możliwości ubiegania się przez Gminę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów.

A zatem przy realizacji projektu pod nazwą "Wyposażenie świetlicy wiejskiej w K..." Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług tak w systemie podatku od towarów i usług jak również poza nim.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl