ITPP1/443-291b/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-291b/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług celem ich wykorzystania przy wytworzeniu/nabyciu nieodpłatnie przekazanych próbek produktów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług celem ich wykorzystania przy wytworzeniu/nabyciu nieodpłatnie przekazanych próbek produktów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji produktów mięsnych oraz wędlin. Celem zwiększenia obrotów z tytułu sprzedaży wyprodukowanych oraz dystrybuowanych towarów, podejmowane są różnego rodzaju działania o charakterze marketingowym.

Działania te skierowane są do:

* podmiotów, które są bezpośrednimi nabywcami produktów Spółki - np. hurtownicy, sieci supermarketów,

* podmiotów, które są dalszymi nabywcami produktów Spółki - np. sprzedawcy detaliczni, mniejsi hurtownicy, konsumenci indywidualni.

Działania te polegają na nieodpłatnym wydawaniu produktów w jednostkowych opakowaniach.

Celem przekazań są:

1.

degustacje produktów - działania te stanowią cel większości dokonywanych przez Spółkę przekazań próbek i polegają na poczęstunku wyrobami Spółki. Degustacje publiczne prowadzone są przez hostessy zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy zlecenia. Ze względów sanitarnych wyroby przekazywane są hostessom w oryginalnych opakowaniach, a następnie krojone są na plasterki. Degustacje organizowane są podczas akcji promocyjnych kierowanych do ostatecznych nabywców detalicznych (klient anonimowy). Część próbek Spółka, za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przekazuje do degustacji odbiorcom hurtowym (właściciele lub kierownicy placówek handlowych). Wydawane produkty stanowią pojedyncze sztuki w jednostkowych opakowaniach lub niewielkie kawałki (np. plastry wędliny) pełnowartościowego towaru. Poczęstunek niewielką ilością produktu służy intensyfikacji sprzedaży oraz reklamie takiego produktu, poprzez zwiększenie świadomości marki wśród nabywców i konsumentów;

2.

degustacje nowych (testowych) produktów - w ramach wprowadzania nowego produktu na rynek. Spółka za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przeznacza do degustacji testową partię towaru (który nie jest jeszcze sprzedawany) głównie dla odbiorców hurtowych, w celu podjęcia decyzji o zamówieniu tych produktów do sprzedaży i rozpoczęcia ich normalnej produkcji. Produkty testowe produkowane są w ograniczonej ilości celem poznania opinii na temat ich właściwości oraz kosztów ewentualnej produkcji.

Przekazywane produkty stanowią, zdaniem Spółki, próbki pełnowartościowych towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Spółki przekazywane ilości nie pokrywają i nie ograniczają potencjalnego zapotrzebowania kontrahentów na jej produkty i stanowią minimalne ilości pozwalające na poznanie właściwości przekazywanych produktów przez ich odbiorców. Przekazania próbek nie mają również według Spółki handlowego charakteru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług celem ich wykorzystania przy wytworzeniu/nabyciu nieodpłatnie przekazanych próbek produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług celem ich wykorzystania przy wytworzeniu bądź nabyciu nieodpłatnie przekazanych próbek produktów, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 8 pkt 2 tej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku, gdy nabyte towary i usługi celem ich wykorzystania przy wytworzeniu/nabyciu towarów nieodpłatnie przekazanych jako próbki (zdefiniowane w art. 7 ust. 7) w ramach działalności marketingowych, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu przysługuje, o ile nie występują przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 cyt. ustawy.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl