ITPP1/443-291a/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-291a/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności przekazania próbek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. wyłączenia z opodatkowania czynności przekazania próbek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji produktów mięsnych oraz wędlin. Celem zwiększenia obrotów z tytułu sprzedaży wyprodukowanych oraz dystrybuowanych towarów, podejmowane są różnego rodzaju działania o charakterze marketingowym.

Działania te skierowane są do:

* podmiotów, które są bezpośrednimi nabywcami produktów Spółki - np. hurtownicy, sieci supermarketów,

* podmiotów, które są dalszymi nabywcami produktów Spółki - np. sprzedawcy detaliczni, mniejsi hurtownicy, konsumenci indywidualni.

Działania te polegają na nieodpłatnym wydawaniu produktów w jednostkowych opakowaniach. Celem przekazań są:

1.

degustacje produktów - działania te stanowią cel większości dokonywanych przez Spółkę przekazań próbek i polegają na poczęstunku wyrobami Spółki. Degustacje publiczne prowadzone są przez hostessy zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy zlecenia. Ze względów sanitarnych wyroby przekazywane są hostessom w oryginalnych opakowaniach, a następnie krojone są na plasterki. Degustacje organizowane są podczas akcji promocyjnych kierowanych do ostatecznych nabywców detalicznych (klient anonimowy). Część próbek Spółka, za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przekazuje do degustacji odbiorcom hurtowym (właściciele lub kierownicy placówek handlowych). Wydawane produkty stanowią pojedyncze sztuki w jednostkowych opakowaniach lub niewielkie kawałki (np. plastry wędliny) pełnowartościowego towaru. Poczęstunek niewielką ilością produktu służy intensyfikacji sprzedaży oraz reklamie takiego produktu, poprzez zwiększenie świadomości marki wśród nabywców i konsumentów;

2.

degustacje nowych (testowych) produktów - w ramach wprowadzania nowego produktu na rynek. Spółka za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przeznacza do degustacji testową partię towaru (który nie jest jeszcze sprzedawany) głównie dla odbiorców hurtowych, w celu podjęcia decyzji o zamówieniu tych produktów do sprzedaży i rozpoczęcia ich normalnej produkcji. Produkty testowe produkowane są w ograniczonej ilości celem poznania opinii na temat ich właściwości oraz kosztów ewentualnej produkcji.

Przekazywane produkty stanowią, zdaniem Spółki, próbki pełnowartościowych towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Spółki przekazywane ilości nie pokrywają i nie ograniczają potencjalnego zapotrzebowania kontrahentów na jej produkty i stanowią minimalne ilości pozwalające na poznanie właściwości przekazywanych produktów przez ich odbiorców. Przekazania próbek nie mają również według Spółki handlowego charakteru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie produktów opisanych powyżej stanowi i stanowiło nieodpłatne przekazanie próbek, które nie podlega i nie podlegało opodatkowaniu VAT w stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r. oraz od 1 czerwca 2005 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, wydawane produkty w opakowaniach jednostkowych, a także kawałki pojedynczych produktów stanowią próbki w rozumieniu art. 7 ust. 3 i ust. 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005 r. i od 1 czerwca 2005 r. i jako takie nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Spółki nie ma przy tym znaczenia, czy przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest cały produkt (w opakowaniu jednostkowym), czy też kawałki pojedynczych produktów. Z definicji zawartej w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT wynika, iż próbkę stanowi"najmniejsza" - w brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005 r. - i odpowiednio "niewielka" - w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. - "ilość towaru, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru".

Prezentacja towaru w postaci próbki gotowego wyrobu ma za zadanie zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy, co wskazuje na jej niehandlowy charakter. Próbki są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby promocji i reklamy. Ich wielkość jest indywidualna dla każdego produktu i powinna umożliwiać nabywcy zapoznanie się i przeprowadzenie prób oferowanego produktu.

Spółka stoi na stanowisku, iż w pewnych przypadkach nie jest możliwe przekazanie kawałków produktów bez utraty przez te produkty określonych właściwości (typowych dla danego produktu). Prezentacja niepełnowartościowego produktu mogłaby bowiem negatywnie wpłynąć na jego popyt, a tym samym na wzrost sprzedaży. Zdaniem Spółki, potencjalny nabywca jej produktów ma możliwość dokonania oceny produktu i podjęcia ewentualnej decyzji o jego zakupie jedynie wówczas, gdy Spółka przedstawi swój produkt w postaci finalnej, jaka oferowana jest na rynku. W ten sposób realizowany jest cel nieodpłatnego przekazania próbki, tj. zapoznanie z produktem, celem zachęty do jego nabywania. Spółka podkreśla, iż poprzez przekazanie produktu w opakowaniu jednostkowym w żaden sposób nie wskazuje na handlowy charakter takiego przekazania. Wydanie pojedynczego produktu nie skutkuje bowiem zaspokojeniem potrzeb konsumpcyjnych podmiotu, na rzecz którego następuje to wydanie. Jak wskazano powyżej, celem nieodpłatnego przekazania jest wyłącznie zachęta do nabywania produktów Spółki.

Stanowisko dotyczące możliwości potraktowania pojedynczego produktu jako próbki towaru potwierdził m.in. Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w postanowieniu z 28 listopada 2005" r. (sygn. I473/WW443/329/225/2005/SK). Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w postanowieniu z 2 sierpnia 2005 r. (sygn. LUS/I-2/443-73/05/KW), Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 17 marca 2006 r. (sygn. 1471/NTR2/443-650c/05/MŻ). Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w postanowieniu z 23 lutego 2006 r. (sygn. PSUS/PPOI-443/436/05/MS). Stanowisko takie potwierdzono również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 września 2008 r. (sygn. EP-PP2-443-877/08-2/AS) oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 5 września 2008 r. (sygn. ITPP1/443-495/08/MN).

Spółka zaznaczyła również, iż w ramach opisanego działania marketingowego, polegającego na przekazaniu produktów celem degustacji, nieodpłatne przekazanie dotyczy również mniejszych kawałków pojedynczych produktów. W tym wypadku, bez wątpienia, mamy do czynienia z próbką produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa m.in. przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast art. 7 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r. przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Definicja próbki zdefiniowana została w art. 7 ust. 7 tej ustawy. W brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r. została określona następująco: przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy, natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nieodpłatne przekazanie w celach promocyjno-reklamowych próbek, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje w myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te odnieść przy tym należy do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu - jednemu-odbiorcy w danym okresie.

W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć - ze względu na swoją ilość lub wartość - jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru uznać należy, że ww. warunek nie jest spełniony, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie z opodatkowania z art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

We wniosku wskazano, iż celem wydania produktów w jednostkowych opakowaniach są:

* degustacje produktów polegające na poczęstunku wyrobami Spółki. Degustacje publiczne prowadzone są przez hostessy zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy zlecenia. Ze względów sanitarnych wyroby przekazywane są hostessom w oryginalnych opakowaniach, a następnie krojone przez nie na plasterki. Degustacje organizowane są podczas akcji promocyjnych kierowanych do ostatecznych nabywców detalicznych (klient anonimowy). Część próbek Spółka, za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przekazuje do degustacji odbiorcom hurtowym (właściciele lub kierownicy placówek handlowych). Wydawane produkty stanowią pojedyncze sztuki w jednostkowych opakowaniach lub niewielkie kawałki (np. plastry wędliny) pełnowartościowego towaru. Poczęstunek niewielką ilością produktu służy intensyfikacji sprzedaży oraz reklamie takiego produktu, poprzez zwiększenie świadomości marki wśród nabywców i konsumentów;

* degustacje nowych (testowych) produktów - w ramach wprowadzania nowego produktu na rynek Spółka za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, przeznacza do degustacji testową partię towaru (który nie jest jeszcze sprzedawany) głównie dla odbiorców hurtowych, w celu podjęcia decyzji o zamówieniu tych produktów do sprzedaży i rozpoczęcia ich normalnej produkcji. Produkty testowe produkowane są w ograniczonej ilości celem poznania opinii na temat ich właściwości oraz kosztów ewentualnej produkcji.

Przekazywane produkty stanowią, zdaniem Spółki, próbki pełnowartościowych towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Spółki przekazywane ilości nie pokrywają i nie ograniczają potencjalnego zapotrzebowania kontrahentów na jej produkty i stanowią minimalne ilości pozwalające na poznanie właściwości przekazywanych produktów przez ich odbiorców. Przekazania próbek nie mają również według Spółki handlowego charakteru.

Zatem, o ile faktycznie ilość i wartość przekazywanych próbek nie wskazuje na charakter handlowy, przekazanie opisanych przez Spółkę we wniosku próbek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, zarówno w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r., jak również od 1 czerwca 2005 r.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl