ITPP1/443-287c/10/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-287c/10/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 27 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem ruchomości o różnym okresie używania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 27 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem ruchomości o różnym okresie używania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie uchwały z dnia 24 listopada 2009 r. Rada Miejska zdecydowała o likwidacji zakładu budżetowego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Uchwałą z dnia 29 września 2009 r. Rada Miejska utworzyła spółkę o charakterze użyteczności publicznej pod firmą "O. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Na kapitał zakładowy Spółki Gmina Miasto wniosła wkład pieniężny w wysokości 50.000 zł. Uchwalono również podwyższenie kapitału zakładowego poprzez wniesienie aportem nieruchomości położonej przy ul. S. (pływalnia) oraz nieruchomości położonej przy ul. B. (Hala Miejska wraz z hotelem). Hala sportowa została zakupiona przez Gminę w 2000 r., natomiast budynek pływalni jest własnością gminy od kilkudziesięciu lat. Wartość początkowa hali sportowej wynosiła 3.364.872,31 zł, natomiast wartość początkowa pływalni wynosiła 2.786.230,49 zł W 2009 r. poczynione zostały z dotacji celowej udzielonej przez Gminę Miasto nakłady w postaci modernizacji parkietu w hali sportowej w wysokości 472.252,80 zł netto. Ośrodek Sportu i Rekreacji wynajmuje i dzierżawi część pomieszczeń hali sportowej i pływalni na rzecz innych podmiotów.

Do ww. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 1 kwietnia br. ma zostać wniesione również lodowisko, którego budowa została zakończona w grudniu 2009 r. i obecnie jest ono oddane w użytkowanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Gmina zamierza wnieść także do Spółki ruchomości o różnym okresie używania. Ruchomości były nabyte przez zakład budżetowy i przejęte przez Gminę po likwidacji. Gmina nie używała przedmiotowych ruchomości przez okres pół roku.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przy zakupie hali sportowej w 1995 r. Gmina nie dokonała odliczenia podatku VAT, gdyż takie prawo jej nie przysługiwało. Z dniem 1 stycznia 2001 r. została zawarta z zakładem budżetowym OSiR umowa o zarządzanie budynkiem miejskiej hali sportowej i urządzeniami na tym obiekcie w imieniu i na rzecz gminy - miasto. Natomiast decyzją Prezydenta Miasta z dnia 4 czerwca 2007 r. nastąpiło ustanowienie trwałego zarządu nad tym obiektem sprawowanego przez OSiR, który wynajmuje i dzierżawi część pomieszczeń hali sportowej i pływalni na rzecz innych podmiotów.

Uchwałą z dnia 29 września 2009 r. Rada Miejska utworzyła spółkę o charakterze użyteczności publicznej pod firmą "O. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością', która zgodnie z aktem założycielskim z dnia 9 grudnia 2009 r. powołana została z dniem 1 stycznia 2010 r. Jednocześnie w świetle uchwały z dnia 24 listopada 2009 r. do 30 czerwca 2010 r. działać będzie zakład budżetowy OSiR w likwidacji.

Lodowisko po wybudowaniu oddane zostało w nieodpłatne użytkowanie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji - w likwidacji, natomiast ruchomości nabyte przez tenże zakład budżetowy z dniem 31 marca 2010 r. przejmuje gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę aportem do O. Spółka z o.o. rzeczy ruchomych nie używanych bezpośrednio przez Gminę przez okres pół roku będzie podlegało zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie czynności obejmujących rzeczy ruchome, odpłatne czynności korzystają ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie obejmującym towary używane w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym do kategorii towarów używanych zalicza się rzeczy ruchome, których okres używania przez podmiot dokonujący dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Warunkiem zwolnienia jest powołany w art. 43 ust. 1 pkt 2 brak prawa odliczania podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotu dostawy przez podmiot dokonujący czynności. Brak spełnienia warunku, o którym mowa w wyżej powołanym przepisie będzie skutkowało obowiązkiem w zakresie podatku od towarów i usług według stawki 22%. Odniesienie powyższego do ustalonego stanu faktycznego skutkuje stwierdzeniem, iż Wnioskodawca dokonuje wniesienia aportem rzeczy, przy nabyciu których nie służyło jej prawo odliczenia podatku naliczonego (nabycia czynił OSiR lub nabywano rzeczy dla realizacji zadań statutowych Gminy). Jednakże dokonanie aportu przed upływem pół roku używania przez samą Gminę spowoduje niewypełnienie drugiego warunku zwolnienia wynikającego z definicji rzeczy używanych w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. Używanie nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę podatkowego, ale w znaczeniu potocznym musi wiązać się z formą bezpośredniego korzystania przez wskazany okres przez dokonującego czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, mamy do czynienia, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czy też grunty - czyli towary w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, w sytuacji, gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami przez podatnika jak właściciel.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść w formie aportu m.in. ruchomości o różnym okresie używania, do utworzonej spółki prawa handlowego.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki prawa handlowego, w postaci przedmiotowych ruchomości, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nią jak właściciel, a zatem stanowić będzie odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl ogólnej zasady, zawartej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do tej ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Wysokość stawek podatkowych uregulowana jest w Dziale VIII Rozdział 1 i 2 cyt. ustawy.

Zwolnieniem od podatku od towarów i usług została objęta, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ww. ustawy).

Powyższe oznacza, że używanie towaru przez użytkownika przez okres 6 miesięcy powoduje możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przy dostawie tego towaru. Zatem istotny jest czas przez jaki towar ten używany jest przez podatnika dokonującego jego dostawy. To zaś oznacza, że sprzedaż rzeczy ruchomej, która przez okres co najmniej 6 miesięcy nie była używana przez dostawcę, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przekazać utworzonej spółce prawa handlowego, tj. O. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w drodze aportu, ruchomości (rzeczy), w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (nabywano rzeczy dla realizacji zadań statutowych Gminy lub nabycia dokonywał OSiR).

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że z analizy powołanych przepisów wynika jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje dostawę ruchomości tylko w sytuacji, gdy okres ich używania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Zatem okres używania ruchomości liczy się od momentu nabycia ich przez podatnika na własność, przy czym za "używanie" nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas.

Z tych też względów zamierzona czynność wniesienia aportem majątku ruchomego, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem - co prawda Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jednak jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, dokonanie aportu nastąpi przed upływem pół roku używania tych ruchomości przez samą gminę (Wnioskodawcę).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl