ITPP1/443-283b/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-283b/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 i 19 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową lokalu, który ma być przedmiotem dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową lokalu, który ma być przedmiotem dostawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2000 r. nabyła Pani udział w spółce z o.o., która powstała w celu wybudowania centrum na gruntach dzierżawionych od gminy. Ze wszystkimi udziałowcami, w tym i z Panią, Spółka podpisała umowę na realizację tej inwestycji. W treści przedmiotowej umowy strony uzgodniły, iż "spółka działając jako inwestor bezpośredni zrealizuje inwestycję Centrum ze środków finansowych wpłacanych przez poszczególnych inwestorów w miesięcznych ratach". Spółka każdego miesiąca wystawiała fakturę VAT jako zaliczkę na poczet inwestycji. Każdy udziałowiec w drodze losowania otrzymywał określoną wielkość lokalu handlowego - boksu. W sierpniu 2001 r., po zakończonej budowie Spółka przekazała protokołem odbioru lokal, który użytkowała Pani od dnia 28 sierpnia 2001 r. Zasady użytkowania lokalu zostały określone przez strony w zawartej umowie. Od września 2001 r. Spółka wystawiała, co miesiąc, fakturę VAT za opłatę eksploatacyjną (wyliczoną od m 2). Następnie w 2003 r. Spółka wystawiła faktury VAT na wykup gruntów wszystkim użytkownikom lokali. W styczniu 2004 r. podpisała Pani ze Spółką akt notarialny na nabycie udziału w gruntach wraz z boksem. W akcie notarialnym określono wartość nieruchomości z wyszczególnieniem wartości gruntów. W całym okresie użytkowania lokalu nie ponosiła Pani żadnych wydatków na ulepszenie. W lutym 2009 r. sprzedała Pani lokal handlowy osobie fizycznej niezarejestrowanej jako podatnik VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r. wskazała Pani, iż jako inwestor budowy boksu w Centrum otrzymywała od Spółki (bezpośredniego inwestora inwestycji) co miesiąc fakturę VAT, aż do zakończenia i rozliczenia inwestycji. Z otrzymywanych faktur VAT odliczała Pani podatek naliczony w danym miesiącu. Dodatkowo w uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2009 r. informuje Pani, że wartość początkowa oddanego w sierpniu 2001 r. boksu w Centrum była większa niż 15.000 zł, a w całym okresie swojej działalności gospodarczej wszystkie zakupy towarów i usług były związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i boks służył tylko takiej działalności. Ponadto wskazuje Pani, iż nadal prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną, przy czym nigdy działalności zwolnionej nie prowadziła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli dostawa lokalu handlowego nie byłaby dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a więc byłaby zwolniona od podatku od towarów i usług, to czy miałby zastosowanie art. 91 ustawy o podatku do towarów i usług, a jeżeli tak, to jaki okres trzeba byłoby uwzględnić do skorygowania podatku naliczonego.

Pani zdaniem nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową lokalu. Jeżeli dostawa lokalu jest zwolniona (z uwagi na fakt, że lokal był wybudowany w 2001 r., a Pani nabyła go w styczniu 2004 r.), to art. 91 ustawy nie może być zastosowany, gdyż przepis ten zaczął obowiązywać od 1 maja 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż wskazano we wniosku przepisy prawa podatkowego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 163 ust. 2 ustawy, (...) w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na podstawie aktu notarialnego, w styczniu 2004 r., stała się Pani właścicielem lokalu handlowego (boksu) oraz udziału w gruncie. Wcześniej, tj. od dnia 28 sierpnia 2001 r., lokal użytkowała Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W trakcie budowy lokalu dokonywała Pani odliczeń podatku naliczonego na podstawie otrzymywanych faktur VAT za dokonane wpłaty na realizację inwestycji. Przez cały okres użytkowania ww. obiekt służył wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W lutym 2009 r. dokonała Pani sprzedaży lokalu handlowego (boksu w "Centrum").

Biorąc pod uwagę powołany przepis przejściowy art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że nakłady związane z budową lokalu handlowego zostały poniesione w latach 2000-2001, tj. przed dniem 1 maja 2004 r., nie ma Pani obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy, gdyż przepis ten odnosi się do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl