ITPP1/443-282/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-282/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przy zakupie i modernizacji urządzeń w związku z planowanym wniesieniem ich, w formie aportu, do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przy zakupie i modernizacji urządzeń w związku z planowanym wniesieniem ich w formie aportu, do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ewidencji środków trwałych Urzędu figurują: wymienniki ciepła, kotły grzewcze, sieci ciepłownicze, kominy stalowe, budynki kotłowni, składowiska opału oraz inne urządzenia, które niezbędne są do ogrzewania budynków mieszkalnych i użytkowych. Urządzenia te dzierżawione są spółce, która świadczy usługi ciepłownicze. Z tytułu dzierżawy wskazanych nieruchomości i urządzeń uzyskiwane są przychody i odprowadzany jest podatek od towarów i usług, w związku z czym, przy modernizacji sieci ciepłowniczych, budynków oraz zakupie nowych urządzeń odliczany jest podatek naliczony. Obecnie Gmina nosi się z zamiarem wniesienia aportem powyższych urządzeń i nieruchomości do innej spółki z o.o., która - na bazie przejętego majątku będzie prowadziła działalność w zakresie dostawy energii cieplnej i uzyskiwała sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2008 r. uzupełniono zdarzenie przyszłe o następujące informacje. Gmina dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie niżej wymienionych środków trwałych:

w 2006 r.:

* urządzenia do zmiękczania wody o wartości początkowej 8.264,15 zł

* kotła grzewczego centralnego ogrzewania o wartości początkowej 61.194,60 zł

* kotła grzewczego centralnego ogrzewania o wartości początkowej 61.194,60 zł

w 2007 r.:

* kotła centralnego ogrzewania o wartości początkowej 79.806,22 zł

Jednocześnie wskazano, iż dokonywane były również inne zakupy inwestycyjne i prowadzona była modernizacja środków trwałych lecz Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 15 kwietnia 2008 r., zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie do spółki aportem wskazanych wyżej środków trwałych zobowiązuje Gminę do skorygowania odliczonego podatku w momencie przekazania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem środków trwałych do spółki z o.o. jest - na mocy § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zmiana przeznaczenia środków trwałych nakłada obowiązek skorygowania odliczonego podatku zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do budynków w ciągu 10 lat, a pozostałych środków trwałych - w ciągu 5 kolejnych lat począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania lub dokonano modernizacji środka trwałego. Jeśli Gminie przysługiwało odliczenie, natomiast z takiego prawa nie skorzystała - nie ma obowiązku dokonania korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ww. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku niektórych czynności. I tak, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku wkłady niepieniężne (aport) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Wskazane wyżej zwolnienie od podatku może skutkować obowiązkiem skorygowania odliczonego uprzednio - na postawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - podatku naliczonego. Obowiązek ten wynika z treści art. 91 powołanej ustawy.

W ust. 1 wskazanego artykułu ustawodawca wskazał, iż po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposóbokreślony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Jak stanowi ust. 2 tegoż artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 22 sierpnia 2005 r., w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 przedmiotowej ustawy).

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się - w świetle ust. 4 ww. artykułu - że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Jak stanowi ust. 5 tegoż artykułu, korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonujesię w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

Zgodnie z zapisem art. 91 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-5 - według ust. 7 cyt. artykułu - stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz przedstawione w złożonym wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż przekazując urządzenia w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, Jednostka nie będzie zobowiązana do skorygowania nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego przy zakupie i modernizacji środków trwałych oraz podatku naliczonego odliczonego przy zakupie urządzenia do zmiękczania wody o wartości początkowej 8.264,15 zł, natomiast obowiązek taki wystąpi - na zasadach określonych w treści art. 91 ust. 1-6 - w odniesieniu do pozostałych środków trwałych, przy zakupie których odliczenia podatku naliczonego dokonano (kotły grzewcze i kocioł centralnego ogrzewania), o ile wniesienie ich w formie aportu nastąpi w okresie objętym korektą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl