ITPP1/443-28/07/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B."

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-28/07/AW Podatek od towarów i usług w zakresie zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B."

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym wykonuje również czynności zwolnione od podatku. Gmina wystąpiła do Urzędu w T. o dofinansowanie projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Świetlica wiejska stanowi mienie komunalne Gminy. Gospodarowanie tym mieniem jest zadaniem statutowym, dla którego m.in. Gmina została powołana. Przy realizacji tego zadania Gmina nie występuje jako podatnik podatku VAT. W związku z realizacją ww. projektu Gmina poniesie wydatki związane z nabyciem towarów i usług. Ponadto wnioskodawca dodał, że w zakresie tej inwestycji korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pismem z dnia 18 lipca 2007 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek wskazując, że w związku z projektem "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B." Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT ze środków programu SAPARD. Środki na realizację projektu można pozyskać z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej SPO - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez podpisanie umowy z Urzędem w T. Gmina w ramach tego projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B." może być odzyskany przez Gminę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem.

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż realizacja przedmiotowego projektu jest zadaniem statutowym Gminy, nie ma ona możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, ani też zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów. Należałoby zatem, zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, ponieważ Gmina nie ma możliwości odzyskania tego podatku w systemie VAT lub nawet poza tym systemem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku Gminy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Z kolei treść dyspozycji art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych przez towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina jako pomiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w § 27a ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z A. umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego Na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do realizacji projektu "Utworzenie ośrodka kulturalno-rekreacyjnego w miejscowości B." Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl