ITPP1/443-279b/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-279b/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej (także przez agentów) materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego, wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego. Wykonuje instalacje wodno-kanalizacyjne, cieplne, gazowe, klimatyzacyjne i pozostałe instalacje budowlane. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy handlowe z producentami lub z dystrybutorami, na mocy których dokonuje zakupów towarów w celu ich dalszej odsprzedaży swoim odbiorcom - głównie sklepom. Spółka w celu zwiększenia obrotów handlowych, intensyfikacji oraz aktywnego wspomagania dalszej odsprzedaży towarów będących w jej ofercie handlowej ustalając warunki wzajemnej współpracy przyznaje swoim odbiorcom premie pieniężne mające stanowić wynagrodzenie za wykonanie przez nich ustalonych w umowie świadczeń. Zgodnie z treścią zawieranych umów odbiorca Spółki zobowiązuje się wykonać świadczenie, polegające na stałym i systematycznym dokonywaniu zakupów w Spółce towarów z jego oferty na poziomie określanym pomiędzy stronami na każdy kwartał obowiązywania umowy. Ponadto, jeżeli kupujący zrealizuje uzgodniony obrót na poszczególnych grupach asortymentowych bądź na towarach określonego producenta/dystrybutora otrzymuje premię dodatkową za swoje działanie. Dodatkowo kupujący zobowiązuje się przystąpić i aktywnie uczestniczyć w weryfikowaniu obrotów stanowiących podstawę wyliczenia premii. Z chwilą ustalenia podstawy do obliczenia wysokości przysługującej premii świadczenie kupującego uznaje się za zakończone. Po prawidłowym wykonaniu przez kupującego umowy tj. zrealizowaniu progu obrotów i dopełnieniu obowiązku raportowania, Spółka wypłaca kupującemu premie pieniężne w wysokości uzależnionej od wysokości osiągniętego obrotu, liczonej poprzez odniesienie uzgodnionej wartości procentowej do wysokości faktycznie zrealizowanego obrotu. Wykonane usługi zgodnie z umową i należną wypłatą wynagrodzenia w postaci premii dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi przez kupującego, z których Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT.

Spółka otrzymuje również premie od dystrybutorów i producentów. Na mocy tych umów zawieranych bezpośrednio przez Spółkę lub na jej rzecz przez "A" Sp. z o.o. zrzeszającą spółki o podobnym profilu działalności co Spółka dokonywane są zakupy. Dostawcy oferują system premiowania zakupów, którego celem jest zachęcanie do rozwoju i intensyfikacji działań, zwiększających sprzedaż produktów danego producenta i jednocześnie uzyskanie dogodnych warunków zakupu. Zawierana umowa o premiowaniu przewiduje wypłaty premii jeśli Spółka spełnia warunki jej uzyskania, tzn. wykonała obrót założony na dany okres i nie występują przeterminowane zobowiązania. Poprzez system okresowych premii pieniężnych dostawcy nagradzają Spółkę za jej efektywne działania zrealizowane w okresie rozrachunkowym. Otrzymanej gratyfikacji nie da się przypisać do konkretnej dostawy. Wypłata premii następuje na podstawie faktur VAT, wystawianych przez Spółkę po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. W obu przypadkach, tzn. zarówno gdy Spółka wypłaca premie jak i gdy otrzymuje świadczeniem beneficjenta premii jest dokonywanie zakupu towarów w konkretnym okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale, półroczu, roku) powyżej określonego w umowie pułapu. Ewentualnie warunkiem wypłaty premii w pełnej wysokości jest terminowe regulowanie zobowiązań. W przypadku zaległości płatniczych kwota premii może ulec zmniejszeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postępuje prawidłowo, dokumentując otrzymywane od producentów i dystrybutorów premie fakturami VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymywane przez Spółkę wsparcie, nie da się przyporządkować do jednej konkretnej dostawy, jest ono uzależnione od wielkości zakupów bądź sprzedaży w danym okresie, w związku z tym stanowi wynagrodzenie nabywcy premii za dokonanie przez niego pewnych świadczeń. Ponadto należy zauważyć, że przyznanie premii uzależnione od odpowiedniego zachowania nabywcy stanowiące rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi, nagrodę za jego efektywne działania dokonane w pewnym okresie. Premie nie mają wpływu na wartość dostaw i nie prowadzą do obniżenia ceny. Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 99 - w sprawie prawa do odliczenia podatku z faktur dokumentujących otrzymane premie pieniężne potwierdza, że różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do wypłacania premii pieniężnych sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalania, za co faktycznie premie zostały wypłacone (czy dotyczą np. konkretnych dostaw, czy tez odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.). Zaprezentowane stanowisko jest potwierdzeniem wytycznych z pisma urzędowego z dnia 30 grudnia 2004 r. Skoro więc premie dotyczą pewnych działań w pewnym czasookresie i nie można ich przypisać do konkretnej dostawy nie stanowią rabatu - zniżki ceny kupna winny być traktowane jako usługi. Dlatego zdaniem Spółki dokumentowanie premii pieniężnych fakturami VAT wystawianymi przez otrzymującego gratyfikację jest prawidłowe. Zgodnie bowiem z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie "świadczenie usług", ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług musi zatem wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Jednoznaczny podział czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na dostawy towarów oraz świadczenie usług (który to podział wynika z treści analizowanego przepisu), nie może prowadzić do uznania, że dana sytuacja faktyczna, stanowić może jednocześnie dostawę towaru i świadczenie usługi.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje premie od dystrybutorów i producentów. Zawierana umowa o premiowaniu, przewiduje wypłatę premii w przypadku, gdy Spółka spełni warunki jej uzyskania, tzn. wykona obrót założony na dany okres i nie występują przeterminowane zobowiązania. Poprzez system okresowych premii pieniężnych dostawcy nagradzają Spółkę za jej efektywne działania zrealizowane w okresie rozrachunkowym. Spółka otrzymuje premię za dokonywanie zakupu towarów w konkretnym okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale, półroczu, roku) powyżej określonego w umowie pułapu. Ewentualnie warunkiem wypłaty premii w pełnej wysokości jest terminowe regulowanie zobowiązań. W przypadku zaległości płatniczych kwota premii może ulec zmniejszeniu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez wypłacającego premię świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych przez Spółkę zakupów. Niezrealizowanie określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Jedynie w przypadku zaległości płatniczych kwota premii może ulec zmniejszeniu. Otrzymywana premia nie jest zatem w żaden sposób uzależniona od świadczenia przez Spółkę dodatkowych czynności. Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Spółka, otrzymując premie nie świadczy na rzecz wypłacającego premię usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl