ITPP1/443-277/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-277/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zasad posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej (NIP) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zasad posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, niezależność i samodzielność, jest jednostką organizacyjną oraz posiada wpis do KRS, NIP i REGON. Dla realizacji zadań statutowych, na podstawie § 8 statutu, przejęto zadanie z zakresu pomocy społecznej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.), pod nazwą "prowadzenie i rozwój infrastruktury Domu Pomocy Społecznej o zasięgu ponadgminnym w D. dla osób przewlekle somatycznie chorych, przeznaczonego dla 75 mieszkańców", polegające na świadczeniu usług socjalnych, mających na celu realizację całodobowych usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających na poziomie obowiązującego standardu. Celem realizacji ww. zadania w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r., w dniu 12 października 2007 r., zawarto z powiatem G. umowę.

Stowarzyszenie pozyskuje środki ze składek członkowskich, 1% podatku i innych darowizn oraz z opłat wnoszonych przez mieszkańców z tytułu pobytu w DPS, dotacji i odpłatności gmin za mieszkańców skierowanych do prowadzonego przez Stowarzyszenie domu. Jednocześnie nie jest prowadzona żadna działalność zarobkowa.

Bezpośrednie administrowanie DPS należy do zarządu. Stowarzyszenie jest pracodawcą wszystkich pracowników. Celem prowadzenia zarządu DPS zatrudniono kierownika, którego samodzielność w sprawach majątkowych obejmuje zakres zwykłego zarządu, natomiast decyzje przekraczające ten zakres wymagają akceptacji zarządu Stowarzyszenia.

DPS nie stanowi wyodrębnionej organizacyjnie jednostki, nie posiada niezależności i samodzielności, nie posiada osobowości prawnej, tj. odrębnego wpisu w księdze rejestrowej prowadzonej dla stowarzyszeń. Nie ma również wyodrębnionego majątku, pozostaje nadal jako jednostka wewnętrzna Stowarzyszenia, nie zaś jako "jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego".

W dniu 24 maja 2010 r. wskazano, że powiat, na podstawie umowy użyczenia oraz protokołu zdawczo-odbiorczego, przekazał na okres 5 lat nieruchomości oraz ruchomości, stanowiące własność powiatu, z przeznaczeniem na realizację wskazanego zadania. Ponadto, Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i zgodnie z § 14 umowy o realizację ww. zadania jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy - Kodeks pracy. Do dnia 31 grudnia 2007 r. DPS był "jednostką samorządu terytorialnego", posiadał własny NIP i REGON, zaś od 1 stycznia 2008 r. jest jednostką Stowarzyszenia - według klasyfikacji Głównego Urzędu Statystycznego jest jednostką lokalną osoby prawnej (dom uzyskał REGON Stowarzyszenia). Jednocześnie, DPS działa na nowym regulaminie organizacyjnym, uchwalonym przez zarząd Stowarzyszenia, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej.

W związku z powyższym, w dniu 24 maja 2010 r., zadano następujące pytanie.

Jaki numer NIP winien posiadać DPS i czy powinien otrzymać NIP Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w dniu 24 maja 2010 r., DPS powinien posługiwać się numerem NIP nadanym dla Stowarzyszenia, a nie, tak jak uprzednio, gdy był "jednostką samorządu terytorialnego".

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe uzasadnia okoliczność, iż bezpośrednie administrowanie DPS-em należy do Stowarzyszenia, które posiada osobowość prawną, niezależność i samodzielność, dysponuje też majątkiem przekazanym w użyczenie przez powiat oraz jest pracodawcą wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostce lokalnej Stowarzyszenia (DPS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

Na mocy art. 2 ust. 2 wskazanej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.

Ponadto, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP.

Podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne, o czym stanowi art. 11 ust. 1 ustawy.

NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową

(art. 12 ust. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 12 ust. 2 ustawy, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Stowarzyszenie jest niezależną i samodzielną osobą prawną, posiada wpis do KRS, NIP i REGON. Ponadto, zgodnie z § 14 umowy zawartej z powiatem na realizację zadania polegającego na prowadzeniu DPS (w ramach zadania przejętego z zakresu pomocy społecznej "prowadzenie i rozwój infrastruktury Domu Pomocy Społecznej o zasięgu ponadgminnym w D. dla osób przewlekle somatycznie chorych, przeznaczonego dla 75 mieszkańców"), jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy - Kodeks pracy wszystkich pracowników. DPS nie jest wyodrębnioną organizacyjnie jednostką, nie posiada niezależności i samodzielności, nie posiada także osobowości prawnej oraz nie ma wyodrębnionego majątku i pozostaje jednostką wewnętrzną Stowarzyszenia. Powiat przekazał na podstawie umowy użyczenia oraz protokołu zdawczo-odbiorczego, na okres 5 lat, nieruchomości oraz ruchomości, stanowiące własność powiatu, z przeznaczeniem na realizację ww. zadania. Według klasyfikacji Głównego Urzędu Statystycznego, DPS jest jednostką lokalną osoby prawnej (dom uzyskał REGON Stowarzyszenia).

A zatem, skoro DPS faktycznie nie jest niezależną od Stowarzyszenia i wydzieloną organizacyjnie jednostką, a także nie posiada samodzielności (również majątkowej poprzez wydzielenie majątku) oraz pozostaje jednostką wewnętrzną Stowarzyszenia, które zatrudnia wszystkich pracowników, to tym samym jako prawidłowe uznać należy stanowisko, w myśl którego DPS powinien posługiwać się numerem NIP-u nadanym dla Stowarzyszenia. W tym przypadku bowiem to Stowarzyszenie jest podmiotem uprawnionym do podawania numeru NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl