ITPP1/443-275/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-275/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży kawy i herbaty zawierających dodatki w postaci tłuszczu mlekowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży kawy i herbaty zawierających dodatki w postaci tłuszczu mlekowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani kawiarnię (bar kawowy), w której według własnych receptur sporządza napoje. Podstawowymi składnikami są ekstrakt kawy uzyskany z ekspresu (o różnej zawartości kawy), woda (lub lód) i mleko lub śmietana (lub mleko i śmietana). Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje stawkę 7% dla usług gastronomicznych, z wyłączeniem sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), na które obowiązuje 22% stawka VAT. W związku z wątpliwościami, czy sporządzane przez Panią napoje mleczne (na bazie mleka i śmietany) z niewielkim dodatkiem ekstraktu kawowego, są jeszcze kawą czy też są np. napojami bezalkoholowymi zawierającymi tłuszcz mlekowy, mieszczącymi się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00, zwróciła się Pani do Urzędu Statystycznego w Łodzi o podanie numeru statystycznego sprzedawanych napojów. Uzyskała Pani odpowiedź, iż prowadzona przez Panią działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 55.40.10-00.20 "usługi związane z podawaniem napojów nie połączone z działalnością rozrywkową" i nie jest możliwe określenie symbolu PKWiU na serwowane napoje, ponieważ w rozumieniu przepisów statystycznych nie sprzedaje Pani żadnych produktów, lecz świadczy wyłącznie usługi. Jednocześnie w przedmiotowym piśmie Urząd Statystyczny wyjaśnił, że gdy napoje zawierające tłuszcz mlekowy, przeznaczone do bezpośredniego spożycia (niewymagające uprzedniego rozcieńczania), występują w obrocie i nie stanowią efektu końcowego usługi gastronomicznej, to mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00 "napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy napój zawierający tłuszcz mlekowy (np. napój na bazie kawy, mleka i śmietany) należy opodatkować stawką 22% VAT, a kiedy stawką 7%.

Pani zdaniem, na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, rozporządzenia do ustawy oraz wyjaśnień Urzędu Statystycznego, a także licznych interpretacji Ministerstwa Finansów należy przyjąć, że napoje składające się w przeważającej części z mleka i jego pochodnych (pod warunkiem, że zawierają tłuszcz mlekowy) należy w gastronomii opodatkować stawką podatku w wysokości 7% - jako napoje mleczne o smaku kawowym. Nie jest to kawa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70 zostały wymienione w załączniku nr 3 ustawy pod pozycją 44, jako towary podlegające opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 7% VAT. Stawka 22% VAT dotyczy kawy i herbaty bez dodatku tłuszczu mlekowego lub z niewielkim (mniejszościowym) jego dodatkiem. Według Pani, stawka 22% będzie miała zastosowanie zawsze, kiedy napój zawiera nawet najmniejszą dawkę alkoholu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 pod poz. 44 wymienione zostały "napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" o symbolu PKWiU 15.98.12-70.

Ponadto stosownie do przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym, jako opodatkowane stawką podatku 7%, zostały wymienione:

w poz. 20, usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

w poz. 21, usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Tak więc obniżona stawka podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług gastronomicznych, związanych z podawaniem napojów oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych. Nie ma ona jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem tych usług jest m.in. sprzedaż kawy i herbaty wraz z dodatkami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani bar kawowy, w którym według własnych receptur sporządza napoje, których podstawowymi składnikami są: ekstrakt kawy uzyskany z ekspresu (o różnej zawartości), woda (lub lód), mleko lub śmietana (lub mleko i śmietana). W rezultacie powstają napoje, które w przeważającej części składają się z mleka i jego pochodnych. Według opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, jeśli napój taki przeznaczony jest do bezpośredniego spożycia, występuje w obrocie i nie stanowi efektu końcowego usługi gastronomicznej - mieści się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00 "napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe".

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że o ile świadczy Pani usługi związane z podawaniem napojów kawowych, które w przeważającej części składają się z mleka i jego pochodnych oraz mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70.00 "napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe", to czynność ta podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem wykonywanych przez Panią usług jest podawanie napoju takiego jak kawa z dodatkiem mleka i jego pochodnych, preferencyjna stawka podatku nie znajdzie zastosowania. Byłoby to sprzeczne z literalnym brzmieniem powołanych wyżej przepisów stanowiących, iż opodatkowaniu według stawki 7% podlegają usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) z wyłączeniem m.in. sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami).

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Panią zaklasyfikowania przedmiotowych napojów do grupowania PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z klasyfikacją przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl