ITPP1/443-274/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-274/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług, polegających na czyszczeniu nawierzchni dróg i pasów lotniskowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na czyszczeniu nawierzchni dróg i pasów lotniskowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi, polegające na czyszczeniu nawierzchni dróg i pasów lotniskowych, takie jak:

1.

usuwanie oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy, itp.),

2.

usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej,

3.

uszorstnianie nawierzchni dróg,

4.

usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania.

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacyjnego wymienionych wyżej czynności.

W udzielonej odpowiedzi z dnia 12 lutego 2013 r. Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Spółkę, że powyższe czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu".

Ad.1. Usuwanie oznakowania poziomego dróg każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy, itp.) ma miejsce gdy:

* istniejące oznakowanie wymaga odnowienia i należy je usunąć przed aplikacją nowego oznakowania aby "trzymało" się nawierzchni drogi,

* źle oznakowano drogę lub zmienia się oznakowanie drogi,

* nastąpiła zmiana organizacji ruchu i oznakowano drogę tymczasowo na czas remontu żółtą farbą i należy ją usunąć aby zaaplikować oznakowanie stałe.

Czynności te wykonywane są przy pomocy urządzenia wykorzystującego technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar), przy użyciu czystej wody. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). System podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjny, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych, na podstawie umowy.

Ad. 2 Usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej, to zabiegi przygotowujące nawierzchnię drogi przed aplikacją oznakowania poziomego, dzięki czemu oznakowanie będzie się "trzymać" nawierzchni i będzie trwalsze, dodatkowo po usunięciu oleistego bitumu oznakowanie zachowa biały kolor. Są to zabiegi jednorazowe. Bez zastosowania usunięcia wytrącającego się nadmiaru bitumu czy mleczka cementowego - oznakowanie może odchodzić/odpadać od nawierzchni, nie będzie mogło się "związać" z nawierzchnią.

Usuwanie wykonywane jest przy pomocy urządzenia wykorzystującego technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar) przy użyciu czystej wody. Urządzenie jedynie wypłukuje nadmiar bitumu, czy mleczko cementowe. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe - zarejestrowanym w Polsce jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). System podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjny, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast doskonale przygotowuje nawierzchnię pod położenie nowego oznakowania poziomego.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych, na podstawie umowy.

Ad. 3 Uszorstnianie nawierzchni dróg przy pomocy systemu wykorzystującego technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar), przy użyciu czystej wody, polega na wypłukaniu zanieczyszczeń z nawierzchni drogi (plam olejów samochodowych, paliwa, śladów gumy po hamowaniu pojazdów itp.), nadmiaru bitumu, piasku.

Dzięki zabiegowi uszorstnienia:

* nawierzchnia odzyskuje właściwości przeciwpoślizgowe,

* poprawia się makrotekstura nawierzchni (zabieg oczyszcza z zanieczyszczeń przestrzenie pomiędzy kruszywem zatopionym w asfalcie),

* nawierzchnia zachowuje naturalny odpływ wody deszczowej z nawierzchni drogi (woda nie zatrzymuje się na nawierzchni).

Zabieg ten może być wykonywany wielokrotnie - w zależności od potrzeby, m.in. w zależności od rodzaju nawierzchni, rodzaju użytego kruszywa, natężenia ruchu.

Ze względów bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - obowiązkiem zarządcy drogi jest utrzymać ją w klasie m.in. zadowalającej.

Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe, zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). Urządzenie podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjne, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast przedłuża żywotność nawierzchni drogi, poprawia makroteksturę, dzięki czemu woda deszczowa jest odprowadzana bez problemu z nawierzchni drogi.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych, na podstawie umowy.

Ad. 4 Usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania. Każdorazowo podczas lądowania i styku kół statków powietrznych z nawierzchnią, pozostają ślady gumy z opon. Ślady te nawarstwiają się i sprawiają, że nawierzchnia staje się śliska i niebezpieczna. Ze względów bezpieczeństwa lądujących statków powietrznych obowiązkiem zarządcy lotniska jest okresowe wg potrzeby jej czyszczenie oraz zachowanie parametrów przyczepności nawierzchni. Czynności te wykonywane są przy pomocy systemu wykorzystującego technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar), przy użyciu czystej wody. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). Urządzenie podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjne, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast poprawia makroteksturę, przedłuża żywotność nawierzchni lotniskowych.

Usługi te są wykonywane na zlecenie zarządców lotnisk, na podstawie umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakiej stawce podatku od towarów i usług powinna podlegać każda z wymienionych powyżej czynności.

Spółka stoi na stanowisku, że wykonywane usługi, polegające na czyszczeniu nawierzchni dróg i pasów lotniskowych (usuwaniu oznakowania, śladów olejów, gumy, paliwa, oleistego bitumu, mleczka cementowego i innych zanieczyszczeń), z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny, wykonywane na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" i Spółka powinna wystawiać faktury za ww. usługi ze stawką VAT 8% pomimo, że Spółka wykonuje te usługi w ramach przetargów na roboty budowlane mieszane, mieszczące się w klasyfikacji CPV 45.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 174 mieszczą się "Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" (PKWiU 81.29.12.0).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na czyszczeniu nawierzchni dróg i pasów lotniskowych (usuwaniu oznakowania, śladów olejów, gumy, paliwa, oleistego bitumu, mleczka cementowego i innych zanieczyszczeń), z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny, wykonywane na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych. Zgodnie z opinią z dnia 12 lutego 2013 r., uzyskaną z Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi, przedmiotowe usługi mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0 "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się wg PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0 "usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu", a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką 8% VAT.

Należy zaznaczyć, że analiza dokonanej przez Spółkę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl