ITPP1/443-273/09/AP - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu służącego uprzednio działalności rolniczej, przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługowo-mieszkaniową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-273/09/AP Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu służącego uprzednio działalności rolniczej, przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługowo-mieszkaniową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.), uzupełnionym wnioskami z dnia 14 kwietnia 2009 r. oraz 8 czerwca 2009 r. (daty wpływu do organu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 1997 r. nabył Pan grunt - gospodarstwo rolne od osoby prywatnej. Użytkuje Pan przedmiotową nieruchomość do chwili obecnej. W roku 2008 r. został zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego terenu i przedmiotowe grunty zostały przeznaczone pod działalność usługową i indywidualne budownictwo mieszkaniowe. Nigdy nie prowadził Pan żadnej działalności związanej z obrotem nieruchomościami.

Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 14 kwietnia 2009 r. poinformował Pan, że w 2008 r. rozpoczęto budowę drogi szybkiego ruchu. W związku z powyższym Gmina opracowała plan zagospodarowania przestrzennego, przeznaczając grunty należące do Pana pod drogę, działalność usługową oraz indywidualne budownictwo mieszkaniowe. W wyniku wydania decyzji o podziale gruntu został Pan wywłaszczony na rzecz Skarbu Państwa z gruntu o pow. ok. 1 ha. Budowa drogi szybkiego ruchu miała wpływ na pogorszenie jakości upraw pochodzących z prowadzonego przez Pana gospodarstwa rolnego (sadownictwa). Inwestycja związana z budową drogi spowodowała konieczność odsunięcia o 170 m budownictwa mieszkaniowego, powodując tym samym spadek wartości handlowej działek przeznaczonych pod działalność usługową w stosunku do działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe.

Odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 26 maja 2009 r. poinformował Pan, że grunt, który będzie przedmiotem sprzedaży ma pow. ok. 10 ha. W odniesieniu do niniejszej nieruchomości wydano decyzję o podziale geodezyjnym części gruntu na 6 działek pod zabudowę usługową. Wystąpił Pan również o podział pozostałej części gruntu na 28 działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową. Ponadto nie dokonywał Pan żadnych innych czynności zmierzających do przygotowania gruntu do sprzedaży (teren nie jest uzbrojony). Prowadził Pan produkcję rolną (sadownictwo) na gruntach gospodarstwa rolnego od 1997 r., tj. od momentu zakupu do 2004 r. (moment wywłaszczenia części gruntu w wyniku rozpoczęcia budowy trasy E-16), w tym czasie tzn. za 2004 r. korzystał Pan z dopłat dla rolników. Opłaca Pan podatek rolny. Stwierdził Pan, że bliskość drogi szybkiego ruchu dyskwalifikuje powyższy teren do upraw specjalistycznych, jakim jest sadownictwo. Owoce z takiego sadu, nie spełniają norm unijnych. W związku z powyższym, z powodu niemożności dalszego prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz zmiany planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do gruntu będącego Pana własnością, postanowił Pan podzielić i sprzedać tą nieruchomość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, doprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r.

Czy w związku ze sprzedażą działek, które w planie zagospodarowania przestrzennego znajdują się na terenie przewidzianym pod zabudowę usługowo-mieszkaniową i mieszkaniową będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem sprzedaż przedmiotowego gruntu, nie podlega podatkowi od towarów i usług, gdyż jest to sprzedaż majątku osobistego niezwiązanego z działalnością gospodarczą. Grunty powyższe zostały zakupione do upraw rolnych (prowadzenie gospodarstwa rolnego), nie zaś do odsprzedaży. Takie działanie nie nosi znamion zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z tym do powyższych transakcji nie ma zastosowania ustawa o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz uzupełnienia do tego wniosku wynika, że nabyty w 1997 r. grunt o pow. ok. 10 ha od momentu jego zakupu do 2004 r. (do chwili wywłaszczenia części gruntu) wykorzystywany był przez Pana do prowadzenia działalności rolniczej (na przedmiotowych gruntach prowadził Pan sadownictwo), ponadto opłaca Pan podatek rolny oraz korzystał z dopłat unijnych.

A zatem jest to istotny element w aspekcie opodatkowania powyższej czynności. Rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż sprzedaż przedmiotowych nieruchomości to sprzedaż majątku osobistego. Wskazać bowiem należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwo, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w innych aktach prawnych. Przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W przepisach Kodeksu cywilnego gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa w art. 553, jednak można przyjąć, że spełnia ono określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa. Nie można zatem uznać posiadanego przez Pana gospodarstwa rolnego za majątek osobisty, gdyż jest to mienie służące w istocie prowadzonej działalności, natomiast sprzedaż części gruntu winna być traktowana jako sprzedaż części majątku związanego z prowadzoną w sposób zorganizowany działalnością gospodarczą.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy rolnik korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu. A zatem, rolnik dokonując zbycia składników majątku, wykorzystywanych w działalności rolniczej, wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo zauważyć należy, że występując z wnioskiem o podział gruntu na 6 działek przeznaczonych pod zabudowę usługową oraz pozostałej części gruntu na 28 działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, podjął Pan działania zmierzające do przygotowania gruntu do sprzedaży. W efekcie planowaną przez Pana dostawę przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a planowaną sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto zauważa się, że zgodnie z przepisem art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę - niezależnie od wielkości obrotów - nie stosuje się zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa działek budowlanych, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z obowiązującym w gminie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy grunt przeznaczony jest pod zabudowę. Nie może zatem korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zwolnieniem tym objęta jest tylko dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Reasumując stwierdzić należy, że planowana przez Pana, dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę, służącego uprzednio działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl