ITPP1/443-272/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-272/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku na roboty budowlane w obiekcie budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki na roboty budowlane w obiekcie o symbolu PKOB 1122.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W większości są to prace zbrojeniowe w budynkach i pod budynkami wielorodzinnymi oraz w zespołach budynków mieszkalno-usługowych wielorodzinnych z garażami podziemnymi. Do całości świadczonych usług stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Podstawą zastosowania 7% stawki podatku jest fakt, iż ponad 50% powierzchni użytkowej budynku stanowi powierzchnia mieszkalna, a budynek wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jest zaklasyfikowany do grupy 1122 - budynki mieszkalne - budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy opodatkować świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania prac budowlanych polegających na pracach zbrojeniowych w budynkach i pod budynkami mieszkalnymi oraz czy oświadczenie inwestora lub generalnego wykonawcy o stosownym zaklasyfikowaniu budynku lub zespołów budynków wg PKOB może stanowić dla Wnioskodawcy podstawę do zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy opodatkować świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania prac budowlanych polegających na pracach zbrojeniowych w budynkach i pod budynkami mieszkalnymi oraz czy oświadczenie inwestora lub generalnego wykonawcy o stosownym zaklasyfikowaniu budynku lub zespołów budynków wg PKOB może stanowić dla Wnioskodawcy podstawę do zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że ze względu na fakt, że usługi budowlane dotyczą budynku mieszkalnego (PKOB 1122) całość świadczonych usług opodatkowana jest wg 7% stawki podatku VAT. Oświadczenie inwestora lub generalnego wykonawcy o zaklasyfikowaniu budynku zgodnie z PKOB do budynków mieszkalnych jest wystarczającym dokumentem upoważniającym do zastosowania 7% stawki podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. przepisu obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zatem, dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku wskazany jest w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Również dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy ww. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zgodnie, z którym do grupowania 112 -zalicza się:

* budynki o dwóch mieszkaniach - klasa 1121, która obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach.

* budynki o trzech i więcej mieszkaniach - klasa 1122, która obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe bez budynków zbiorowego zamieszkania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz głównego inwestora roboty budowlane w zakresie prac zbrojeniowych w budynkach i pod budynkami wielorodzinnymi sklasyfikowanymi wg PKOB do klasy 1122.

A zatem w przypadku wykonywania robót budowlanych, polegających na pracach zbrojeniowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zastosowanie znajduje stawka VAT 7%. Na etapie budowy obiektu jako całości trudno bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych.

W odniesieniu do części dotyczącej oceny, czy oświadczenie inwestora lub generalnego wykonawcy o stosownym zaklasyfikowaniu budynku do właściwego grupowania wg PKOB może stanowić podstawę do zastosowania właściwej stawki podatku należy stwierdzić, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują tego zagadnienia.

Zatem Minister Finansów nie może ocenić, czy wystarczającym jest złożenie przez inwestora, czy też głównego wykonawcy oświadczenia o zaklasyfikowaniu budynku do właściwego grupowania PKOB. Jeżeli zgodnie ze stanem faktycznym i pozwoleniem na budowę wznoszony budynek zalicza się do grupowania PKOB 112, to do całości robót ma zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Należy podkreślić, że za prawidłowość zastosowania stawki podatku od towarów i usług odpowiedzialny jest świadczący usługę, który odpowiedzialny jest również za właściwą klasyfikację usługi. Bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl