ITPP1/443-271b/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-271b/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizuje projekt budowy sieci szerokopasmowej. W projekcie zakłada się nabycie składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną częściowo przygotowaną do świadczenia usług telekomunikacyjnych. Następnie ww. zespół składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną zostanie przekazany utworzonej przez Wnioskodawcę jednostce organizacyjnej - np. jednostce budżetowej. Jednostka ta, posiadająca odrębny status podatnika VAT, działając "ze skutkiem dla województwa" wydzierżawia ją operatorowi infrastruktury.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w okresie rozliczeniowym będzie wykonywał inne czynności opodatkowane z prawem do odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie mienia jednostce budżetowej może odbywać się na zasadach określonych w art. 21 ustawy o finansach publicznych. Z regulacji tej ustawy, jak również z celów dla których są tworzone jednostki budżetowe wynika, że dla prawidłowego funkcjonowania konieczne jest wyposażenie przez jednostkę samorządu terytorialnego w środki trwałe i obrotowe. Zgodnie z ust. 2 przedmiotowego przepisu mienie przekazywane jest w zarząd, przez co należy rozumieć "trwały zarząd" w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w powyższej sytuacji, gdy mienie w postaci składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną zostanie przekazane utworzonej przez Wnioskodawcę jednostce organizacyjnej np. budżetowej, która wydzierżawia ją operatorowi infrastruktury to czynności związane z dzierżawą infrastruktury teleinformatycznej, z którymi wiąże się na gruncie ustawy o VAT obowiązek podatkowy przypisać należy wyłącznie tej jednostce budżetowej.

2.

Czy jednocześnie Wnioskodawca nie będzie dokonywał tych czynności (w sensie ustawy o VAT), a tym samym nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu zakupów dokonanych w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, a beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. W przedmiotowej sprawie, beneficjent co prawda nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, lecz w ocenie Wnioskodawcy jednostka budżetowa, chociaż może mieć status podatnika VAT, wchodzi w skład struktury województwa, nie posiadając osobowości prawnej, w konsekwencji nie stanowi odrębnego od województwa podmiotu prawa.

Jednakże mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, że Wnioskodawca nie będzie prowadził opodatkowanej sprzedaży, należy na podstawie przywołanych wyżej przepisów prawa podatkowego domniemywać, że nie będzie miał również możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku, jak również pisma stanowiącego jego uzupełnienie, opisu zdarzenia, będącego przedmiotem interpretacji wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt budowy sieci "szerokopasmowej", a nabyte składniki majątkowe składające się na przedmiotową infrastrukturę teleinformatyczną zostaną przekazane jednostce budżetowej, nieodpłatnie w trwały zarząd. Jednostka ta, utworzona przez Wnioskodawcę, jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i będzie następnie wydzierżawiała ww. zespół składników operatorowi infrastruktury. Z uwagi na to, iż projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie mienia (nieruchomości) w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu budowy sieci teleinformatycznej, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl