ITPP1/443-267/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-267/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu), uzupełnionym wnioskiem z dnia 1 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania planowanej transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania planowanej transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawowa działalność Wnioskodawcy, tj. handel hurtowy i detaliczny artykułami elektrycznymi realizowana jest w jej siedzibie Spółki oraz w jej oddziałach. Zarząd Spółki oraz dział sprzedaży marketingu mieści w siedzibie Spółki.

Spółka posiada także majątek trwały w postaci nieruchomości zabudowanych (biurowców, magazynów, hal) i nieruchomości gruntowych. Wymieniony majątek jest przedmiotem najmu i z tego tytułu Spółka uzyskuje przychody.

Działalność podstawowa oraz działalność związana z nieruchomościami jest odpowiednio wydzielona w sposób umożliwiający rozdzielenie przychodów i kosztów związanych z ich rodzajem.

W celu zapewnienia wyodrębnienia zadań i uzyskania efektów w postaci szybszego rozwoju wydzielonych rodzajów działalności wspólnicy Spółki podjęli decyzję o podziale Spółki.

Do wydzielonej, na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, Spółki ma przejść część majątku trwałego w postaci nieruchomości, które zasadniczo nie są wykorzystywane do prowadzenia podstawowej działalności gospodarczej Spółki. Natomiast w Spółce dzielonej pozostaje majątek ruchomy związany z handlem artykułami elektrycznymi urządzenia, środki transportu, oraz nieruchomości związane z podstawową działalnością gospodarczą. Projektem tym zajmują się oprócz zarządu dwie osoby, jedna zatrudniona w Spółce dzielonej jako kierownik ds. administracyjnych i nieruchomości, a druga to przyszły dyrektor zarządzający Spółki, który ma odciążyć zarząd w zakresie spraw związanych z podziałem Spółki i organizacją i zarządzaniem wydzielonej Spółki. Ponadto w spółce dzielonej są zatrudnieni dwaj pracownicy (remontowo-gospodarczy) zajmujący się bieżącymi naprawami w nieruchomościach Wnioskodawcy, którzy po podziale przejdą do spółki wydzielonej.

Z uwagi na powyższe, zostanie dokonany podział w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie Spółki wraz ze składnikami majątku, decyzjami, umowami i pracownikami - ze Spółki do odrębnej spółki prowadzącej działalność pod nową, inną nazwą.

Realizacja podziału planowana jest na czerwiec 2009 r. Skład udziałowców wydzielonej spółki i proporcje posiadanych przez nich udziałów są identyczne ze składem akcjonariuszy Wnioskodawcy i proporcjami posiadanymi przez nich udziałów oraz głosów na Walnym Zgromadzeniu. Podział zostanie sfinansowany z obniżenia kapitału zakładowego i zapasowego Spółki.

W istniejącym obecnie przedsiębiorstwie występuje wydzielenie zespołu składników materialnych, niematerialnych w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wydzielenie odbywa się na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Wyodrębnienie organizacyjne ma odzwierciedlenie w strukturze Spółki.

Część Spółki zajmująca się sprzedażą detaliczną i hurtową akcesoriami elektrycznymi będzie po wydzieleniu zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, gdyż jest to zorganizowane przedsiębiorstwo (nieruchomość, maszyny, ludzie) i zorganizowana sieć sprzedaży z działem sprzedaży i marketingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z podziałem Spółki powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednakże zgodnie z art. 6 pkt 1 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

W związku ze zmianą treści art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 1 grudnia 2008 r. w art. 2 dodany został pkt 27e, zawierający definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W myśl tego przepisu, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z powyższego wynika, że zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa musi charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna. Część przedsiębiorstwa po wydzieleniu musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo i muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że jest to zorganizowana część przedsiębiorstwa. Mianowicie:

1.

zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia,

2.

wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

3.

po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Zatem stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowa czynność podziału, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie spółki ze spółki - nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl