ITPP1/443-260/10/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-260/10/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia do spółki aportu sieci kanalizacji deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 28 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia do spółki aportu sieci kanalizacyjnej deszczowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza wnieść do spółki aport rzeczowy w postaci sieci kanalizacji deszczowej, w skład której wchodzą: rurociągi, studzienki kanalizacyjne i wpusty uliczne oraz urządzenia (piaskowniki i separatory). Udziały w tej spółce w 100% posiada Wnioskodawca. Wniesienie aportem wskazanych urządzeń odbędzie się na podstawie uchwały podjętej przez Radę Miasta. Po podjęciu uchwały o przekazaniu majątku w formie aportu, Wnioskodawca obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki. Jak wskazuje Wnioskodawca przedmiotowe urządzenia są budowlami, które zostały wybudowane w latach 1970-2009 r. Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę tej sieci, wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako, że Wnioskodawca nie uzyskuje z tego tytułu przychodów. Głównym przedmiotem działalności jest realizacja zadań własnych gminy w zakresie poboru, uzdatniania i dostarczania wody i oczyszczania ścieków. Część tych urządzeń została wybudowana do dnia 8 stycznia 1993 r., czyli przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przekazanie aportem budowli w postaci kanalizacji deszczowej, będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W momencie realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu sieci kanalizacji deszczowej, w skład której wchodzą rurociągi kanalizacji deszczowej, studzienki kanalizacyjne i wpusty uliczne, urządzenia (piaskowniki i separatory), Wnioskodawca nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ sieci te nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie podpisywał żadnych umów najmu i dzierżawy. Większa cześć urządzeń została wybudowana przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług tj. przed 8 stycznia 1993 r. Od momentu wybudowania sieci kanalizacji deszczowej, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie aportu w postaci sieci kanalizacji deszczowej, w skład której wchodzą: rurociągi kanalizacji deszczowej, studzienki kanalizacyjne i wpusty uliczne, urządzenia (piaskowniki i separatory) do spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne Gminy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, utrzymania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego. Z tytułu wykonywania tych zadań Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie regulacji zawartej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazanie aportu powinno zostać potwierdzone fakturą VAT, ze wskazaniem, że czynność jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Wniesienie wkładu rzeczowego (aportu) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast ust. 1 pkt 10a tego artykułu stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Stosownie do art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje wnieść aportem budowle w postaci sieci kanalizacji deszczowej, w skład których wchodzą rurociągi kanalizacji deszczowej, studzienki kanalizacyjne i wpusty uliczne (piaskowniki i separatory). Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa dostawa dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotu aportu oraz nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ sieci te nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść wskazanych przepisów prawa stwierdzić należy, że aport wskazanych budowli będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie ze wskazanym art. 106 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl