ITPP1/443-26/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-26/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu samochodów i paliwa po dniu 1 maja 2004 r. oraz odliczeniu podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów zakupionych przed 1 maja 2004 r. o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu samochodów i paliwa do nich po dniu 1 maja 2004 r. oraz odliczeniu podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów zakupionych przed dniem 1 maja 2004 r. o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i posiadających świadectwo homologacji uprawniające do odliczenia podatku VAT przed dniem 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan:

Przed dniem 1 maja 2004 r. Spółka nabyła samochody inne niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg wraz ze stosowną homologacją uprawniającą do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno przy zakupie samochodu jak i przy zakupie paliwa. W związku ze zmianą przepisów podatkowych po 1 maja 2004 r. Spółka utraciła prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do przedmiotowych samochodów. Ponadto przy zakupie samochodów po dniu 1 maja 2004 r. zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Spółka stosowała ograniczenie w odliczeniu podatku VAT wynikającego z zakupu pojazdów i nie stosowała odliczenia od zakupu paliwa do nich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego w odniesieniu do zakupu samochodów i paliw po dniu 1 maja 2004 r....

Zdaniem wnioskodawcy zmiana zasad odliczania podatku naliczonego w przypadku samochodów spowodowała, że po 1 maja 2004 r. i po 22 sierpnia 2005 r. zakres ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego został poszerzony. Zatem został więc naruszony art. 17 (6) VI Dyrektywy, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą po wejściu w życie Dyrektywy (w przypadku Polski od 1 maja 2004 r.) stosować ograniczenia w zakresie odliczania podatku w takim zakresie, w jakim funkcjonowały w prawie wewnętrznym w przeddzień akcesji. Nowe przepisy mogą być wprowadzone, ale tylko wtedy, gdyby były korzystniejsze dla podatników. W związku z powyższym zdaniem Spółki ograniczenie w odliczaniu podatku VAT w odniesieniu do przedmiotowych samochodów wprowadzone ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest niezgodne z Dyrektywą unijną i nie może być skutecznie stosowane. Zatem Spółce przysługuje prawo do złożenia korekty i zwrot podatku naliczonego od zakupu paliwa do przedmiotowych samochodów nabytych przed 1 maja 2004 r., jak również korekta i zwrot podatku w odniesieniu do nabycia samochodów i paliwa nabytego do nich po dniu 1 maja 2004 r. w sytuacji gdy dopuszczalna ładowność wyniosła powyżej 500 kg, a samochody posiadają świadectwo homologacji uprawniające do odliczenia VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wejście w życie z dniem 1 maja 2004 r. przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o VAT powoduje konieczność respektowania od tego dnia wszystkich jej postanowień, chyba że w stosunku do danego zagadnienia zostały określone przepisy przejściowe. Z uwagi na brak przepisów przejściowych dotyczących nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. samochodów osobowych i innych pojazdów nie spełniających wymogów zawartych w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy (zawarto tylko przepisy przejściowe dotyczące samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu), ograniczenie określone w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. odnosi się do samochodów, których nabycie w uprzednim stanie prawnym wiązało się z uprawnieniem do odliczenia podatku od paliwa do tych samochodów. Zatem od 1 maja 2004 r. obowiązują nowe zasady w zakresie odliczania podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samochodów nabytych zarówno przed jak i po tej dacie.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ= 357 kg + n x 68 kg gdzie: DŁ- oznacza dopuszczalną ładowność, n-oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy - kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 5.000 zł Z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wyżej wskazanego wzoru.

Jeśli więc samochody nabyte przez Spółkę przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie spełniają wymogów art. 86 ust. 3-5 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do tych samochodów nie przysługuje. Podobnie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z zakupu samochodów oraz paliwa do nich nabytych po dniu 1 maja 2004 r.

Zmiany, które weszły w życie z dniem 22 sierpnia 2005 r. dotyczące nabycia samochodów jaki i paliwa do nich zostały zawarte w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł z wyłączeniem pewnych kategorii pojazdów określonych przez ust. 4 tego artykułu. Jak wynika z art. 88 ust. 1 pkt 3 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Jeżeli w Spółce przedmiotowe pojazdy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie spełniają wymagań określonych w art. 86 ust. 4 - prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu pojazdów w pełnej wysokości jak i paliw do tych pojazdów nie przysługuje - przy czym bez znaczenia jest data nabycia pojazdu i tym samym nie ma znaczenia fakt odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego przed dniem 1 maja 2004 r., bowiem od dnia 22 sierpnia 2005 r. obowiązują zupełnie nowe kryteria określające pojazdy samochodowe, do których zakup paliwa nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy należy zauważyć, iż zarówno stan prawny obowiązujący od 1 maja 2004 r. jak i po dniu 22 sierpnia 2005 r. nie przewiduje żadnych wyjątków w stosowaniu przepisu art. 86 ust. 3 oraz art. 88 ust. ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT. Do ustawodawcy należy kształtowanie systemu podatkowego. Ustawodawca ma prawo określać jaki dokument służy ustaleniu, czy dany pojazd spełnia ustawowy warunek skorzystania z odliczenia w pełnej wysokości. Oznacza to, że o kwestii, czy dany samochód jest samochodem ciężarowym i podatnik ma prawo do skorzystania z odliczenia decydują tylko i wyłącznie cytowane powyżej przepisy. Tym samym, jeżeli Spółka nabywa obecnie, tj. po dniu 30 kwietnia 2004 r. paliwo do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, bez względu na fakt, iż na dzień nabycia tych pojazdów, prawo to przysługiwało na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów w zakresie podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa nie ma charakteru prawa nabytego, uzależnione jest bowiem wyłącznie od spełnienia określonych wymogów wynikających z przepisów w zakresie podatku VAT obowiązujących w okresie rozliczeniowym, w którym dokonano zakupu. W chwili obecnej fakt posiadania stosownego świadectwa homologacji, o którym pisze Spółka we wniosku nie jest istotny dla uznania danego pojazdu za ciężarowy. Istotne są przesłanki opisane powyżej - a tych przedmiotowe pojazdy nie spełniają.

Odnosząc się do kwestii naruszenia przepisu art. 17 (6) VI Dyrektywy z ustawą o VAT zauważa się, iż podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 1 stycznia 2007 r. jest Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a wcześniej VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku. Zgodnie z art. 17 (6) VI Dyrektywy oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy podatek od wartości dodanej nie może być odliczany od wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością. Do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia. Wyłączenia te mogą dotyczyć podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz nabywanych paliw. Istnieje zatem możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały w prawie krajowym w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. W przypadku Polski VI Dyrektywa Rady weszła w życie w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004 r. Przepisy wdrażające VI Dyrektywę Rady w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004 r., z tym, że przepisy m.in. art. 86-89 stosowane są od dnia 1 maja 2004 r. Zatem przepisy w zakresie odliczania podatku od towarów i usług przy nabyciu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, a także paliw do ich napędu (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004 r.) obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI Dyrektywy Rady w Polsce.

Reasumując Spółce nie przysługuje prawo do złożenia korekt deklaracji związanych z zwrotem podatku w odniesieniu do nabycia samochodów i paliwa do nich po dniu 1 maja 2004 r. oraz do nabycia paliwa do samochodów zakupionych przed dniem 1 maja 2004 r. w związku z niespełnieniem przesłanek zawartych w ustawie o VAT zgodnej z przepisami unijnymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl