ITPP1/443-258/14/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji budynku informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-258/14/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji budynku informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 7 grudnia 2009 r. Gmina podpisała z Województwem porozumienie w sprawie przygotowania projektu pn. "...", polegającego na pozyskaniu środków finansowych z priorytetu II. Turystyka, Działania 2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013 - Promocja Województwa i jego oferty turystycznej. Celem porozumienia było określenie roli stron w realizacji ww. projektu oraz współdziałania z Województwem w zakresie prowadzenia związanych z tym zadań. Podczas trwania projektu wprowadzono zmiany do porozumienia, które zostały uwzględnione w 7 aneksach podpisanych przez obydwie ze stron w:

* Aneks... - 23 marca 2010 r.,

* Aneks...- 16 listopada 2010 r.,

* Aneks... - 7 marca 2011 r.,

* Aneks... - 6 luty 2012 r.,

* Aneks... - 10 grudnia 2012 r.,

* Aneks... - 20 grudnia 2012 r.,

* Aneks... - 27 listopada 2013 r.

#61485;

W ramach ww. projektu Gmina zrealizowała następujące zadania:

1. W roku 2011 r. wykonano prace remontowo-budowlane oraz modernizacyjne lokalu Centrum Informacji Turystycznej, znajdującego się przy ul.... w.... W ramach prac wykonano m.in.:

* wymurowano ścianki oraz przeprowadzono remont posadzek,

* wymieniono okna zespolone,

* osadzono nowe drzwi,

* docieplono styropianem ściany zewnętrzne lokalu,

* położono nową instalację elektryczną,

* położono nowe tynki oraz podłogi,

* wymieniono grzejniki,

* wyposażono pomieszczenie sanitarne,

* zmodernizowano taras oraz zamontowano poręcz stalową przy podjeździe dla osób niepełnosprawnych.

Prace zakończono 27 maja 2011 r., co potwierdza sporządzony 30 maja 2011 r. protokół końcowego odbioru robót.

2. W grudniu 2011 r. zakupiono i dostarczono sprzęt biurowy i komputerowy do lokalu Informacji Turystycznej w....

3. W styczniu 2012 r. wykonano, dostarczono oraz zamontowano meble w lokalu Informacji Turystycznej w....

4. W kwietniu 2012 r. zakupiono i dostarczono oznakowanie do lokalu informacji turystycznej w....; przedmiotem zamówienia była gablota wolnostojąca dwudrzwiowa zewnętrzna oraz gablota naścienna dwudrzwiowa zewnętrzna.

Faktury w ww. postępowaniach wystawiane były na Urząd Miasta i Gminy w.... Podatek VAT był kosztem kwalifikowanym. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako partner w projekcie pn. "...", polegającym na pozyskaniu środków finansowych z priorytetu II. Turystyka, Działania 2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013 - Promocja Województwa i jego oferty turystycznej ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina realizując ww. projekt nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług oraz nie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia była uregulowana, w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Natomiast do dnia 5 kwietnia 2011 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "...". W ramach realizowanego projektu wykonano prace remontowo-budowlane i modernizacyjne lokalu Centrum Informacji Turystycznej oraz wyposażono obiekt m.in. w sprzęt biurowy, komputerowy i meble. Wydatki na realizację projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku, ponieważ z treści wniosku wynika, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl