ITPP1/443-255b/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-255b/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówki szkolnej na rzecz młodzieży, niebędącej wychowankami placówki Wnioskodawcy, w przypadku gdy płatnikiem jest uczeń lub firma zewnętrzna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej dla uczniów szkół uczęszczających do placówek, będących jednostkami budżetowymi samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie porozumienia między placówkami oświatowymi (jednostkami budżetowymi) Wnioskodawca planuje świadczyć usługi stołówkowe dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (uczniów uczęszczających do placówek będących jednostkami budżetowymi samorządu terytorialnego).

W piśmie z dnia 25 lutego 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o informacje dotyczące porozumienia między placówkami i płatności za świadczone usługi w zakresie:

1.

dożywiania uczniów na podstawie zawartego trójstronnego porozumienia pomiędzy placówką Wnioskodawcy, szkołą i Ośrodkiem Pomocy Rodzinie (obiady dla uczniów dotowane przez pomoc społeczną). Uczniowie ci uczęszczają do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w pobliżu placówki Wnioskodawcy-szkoły nieposiadającej stołówki). Płatnikiem za dożywianie w wysokości tzw. wsadu do kotła jest OPR.

2.

żywienie uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie w ramach krótkotrwałego zakwaterowania (1-4 dób) np. wycieczka organizowana przez szkołę. Płatnikami są w tym przypadku organizator wycieczki - szkoła, rodzice uczniów, Rada Rodziców.

3.

żywienie uczniów i nauczycieli zakwaterowanych w bursie w ramach krótkotrwałego zakwaterowania (1-4 dób) np. wycieczka organizowana przez szkołę. Płatnikiem jest organizator wycieczki - firma.

4.

żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych, niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest uczeń.

5.

żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych (jednostek budżetowych), niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest placówka oświatowa, do której uczęszcza młodzież.

6.

żywienie młodzieży uczęszczającej do placówek oświatowych (jednostek budżetowych), niebędących wychowankami placówki Wnioskodawcy. Płatnikiem jest firma zewnętrzna np. organizująca kurs w sąsiadującej placówce, chcąca zapewnić uczniom wyżywienie.

W związku z powyższym, w piśmie z 25 lutego 2009 r., zadano następujące pytania.

Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług dla usług stołówkowych, polegających na przygotowaniu i wydawaniu posiłków dla uczniów placówek oświatowych (jednostek budżetowych):

1.

młodzieży szkolnej, gdy płatnikiem jest uczeń.

2.

młodzieży szkolnej, gdy płatnikiem jest firma.

Odnośnie czynności opisanych w pkt 4 i 6 Wnioskodawca uważa, iż usługi stołówkowe, polegające na sprzedaży posiłków młodzieży szkolnej, niebędącej wychowankami placówki Wnioskodawcy, gdzie płatnikiem jest uczeń lub firma, zawierające tzw. wsad do kotła, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.30.14 i podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119

Zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do tegoż rozporządzenia.

W poz. 20 załącznika nr 1, wymienione usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

W poz. 21 ww. załącznika, wymienione usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5) z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze stawki obniżonej podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy ono tylko danej usługi z danego grupowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi stołówki szkolnej dla uczniów innych placówek oświatowych, w przypadku gdy usługę opłaca sam uczeń, bądź firma zapewniająca wyżywienie tym uczniom w ramach organizowanych we własnym zakresie np. kursów. Usługi powyższe Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 55.30.14.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującą na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze. zm), w grupowaniu 55.30.14 mieszczą się "usługi gastronomiczne pozostałe".

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż o ile usługi stołówki szkolnej świadczone na rzecz uczniów nieuczęszczających do placówki Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.30.14, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, podlegają one opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 7% na podstawie § 6 ust. 1 w zw. z załącznikiem nr 1 poz. 20 do ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, bowiem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację, Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, można zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl