ITPP1/443-254/10/MS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych otrzymywanych przez spółkę w związku ze zrealizowaniem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-254/10/MS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych otrzymywanych przez spółkę w związku ze zrealizowaniem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest hurtownią m.in. farb dekoracyjnych, lakierów i impregnatów. Od 1 stycznia 2010 r., zawarła z jednym z producentów umowę dystrybucyjną, z której wynikają uprawnienia do uzyskania określonych rabatów, premii pieniężnych od obrotu oraz wynagrodzenia za usługi marketingowe i reklamowe. W sytuacji gdy Spółka jest uprawniona do określonego rabatu, producent udokumentuje to fakturą VAT wystawianą dla Spółki za zakup towarów. Jeżeli jakiś rabat jest udzielony po wystawieniu faktury, wystawiana jest do niej faktura korygującą. Poza rabatami dotyczącymi konkretnych towarów umowa przewiduje, że Spółka będzie uprawniona do uzyskania premii pieniężnych pod warunkiem zrealizowania określonej wartości zakupów. Będą to premie rozliczane w różnych okresach rozliczeniowych (miesięczne i kwartalne), a wartość ich będzie ustalana jako procent wartości zakupów zrealizowanych w tym okresie. Przy nabyciu prawa do premii Spółka nie będzie musiała spełnić żadnych dodatkowych warunków poza dokonywaniem zakupu towarów producenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy premia pieniężna przewidziana wyłącznie za osiągnięcie w określonym czasie danej wartości obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

2.

Czy Wnioskodawca powinien wystawiać faktury VAT za premie pieniężne uzyskiwane od producenta farb...

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna przyznawana wyłącznie za osiągnięcie określonego poziomu zakupów w danym okresie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a zatem Spółka nie powinna w tym przypadku wystawiać faktury VAT.

Wnioskodawca powołując się na treść art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uważa, iż premia pieniężna nie stanowi odplatanej dostawy towarów, chociaż jest z nią związana.

Zrealizowanie określonego z góry pułapu zakupów nie jest też świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Skoro dokonywanie zakupów u kontrahenta mieści się w czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w postaci dostawy towarów, nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu ww. przepisu, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Czynności stanowiące dostawę towaru, nie mogą poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę, ponieważ jest sprzeczne z art. 8 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą. Dla potwierdzenia swojego stanowiska Spółka powołuje wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06.

Ponadto według Spółki, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, należy odnieść się do unormowań Dyrektywy 2006/112/WE, w tym art. 24 ust. 1 Dyrektywy, będącego odpowiednikiem art. 8 ust. 1. Zgodnie z treścią tego przepisu pojecie "świadczenie usług" oznacza, każdą transakcję niestanowiącą dostawy towarów. A zatem na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE funkcjonuje takie samo rozwiązanie prawne, zgodnie z którym dostawa towaru nie może jednocześnie stanowić świadczenia usługi. Konsekwencją tego jest stwierdzenie, że we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej suma określonej ilości dostaw nie może stanowić usługi. Przepis art. 24 Dyrektywy, zawierający definicje świadczenia usług, tworzy wraz z art. 14, definiującym dostawę towarów, oraz art. 30 zawierającym definicje importu, zakres opodatkowania dokonywanych transakcji - stanowi bazę systemu podatku od wartości dodanej. System ten obejmuje wszystkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej i odzwierciedla jedną z podstawowych cech podatku wyrażoną w art. 1 Dyrektywy - powszechność opodatkowania. Powszechność opodatkowania oznacza, że wszelkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów, ale jednocześnie że transakcje już opodatkowane nie mogą podlegać ponownemu opodatkowaniu. Nie można bowiem tej samej czynność prawnej opodatkować dwukrotnie tym samym podatkiem od wartości dodanej. Spółka wskazał również, iż kwestie te poruszane były w wydawanych już interpretacjach m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2009 r. Nr IPPP1-443-472/09-3/MP, z dnia 1 lipca 2009 r. Nr IPPP2/443-346/09-2/BM; Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2009 r. Nr ITPP2/443-169a/09/EŁ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. Nr 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła umowę z dostawcą (producentem), która to umowa przewiduje m.in., że Spółka będzie uprawniona do uzyskania premii pieniężnych pod warunkiem zrealizowania określonej wartości zakupów. Będą to premie rozliczane w różnych okresach rozliczeniowych (miesięczne i kwartalne), a wartość ich będzie ustalana jako procent wartości zakupów zrealizowanych w tym okresie. Przy nabyciu prawa do premii Spółka nie będzie musiała spełnić żadnych dodatkowych warunków poza dokonywaniem zakupu towarów producenta.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że opisane we wniosku otrzymywane dodatkowe wynagrodzenie, nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywanych zakupów. Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku, otrzymujący dodatkowe wynagrodzenie nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu i nie powinny być dokumentowane fakturą VAT przez otrzymującego to wynagrodzenie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl