ITPP1/443-250/14/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-250/14/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 20 maja 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 maja 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zawarł Pan z osobą fizyczną umowę na "roboty budowlane" - polegające na montażu zabudowy kuchennej w budynku mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 (sklasyfikowanym w PKOB111). Świadczy Pan kompleksowe usługi polegające na trwałej zabudowie meblowej z uprzednio nabytych komponentów, które polegają na montażu elementów mebli do zabudowy kuchennej. Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (lub jego części) komponenty te podnoszą standard takiego obiektu. Podkreślił Pan, że komponenty po zabudowaniu są trwale związane ze ścianami co oznacza, że stanowią całą, nieprzenaszalną, związaną na trwałe z budynkiem - zabudowę. Dlatego też należy uznać, że czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1. Etap zmierzający do wykonania zabudowy składa się z kilku etapów, które można następujące pogrupować:

a.

rozmowa wstępna na ekspozycji w Pana firmie,

b.

w przypadku, gdy klient wyraża zainteresowanie następuje wyjazd w celu wykonania pomiarów w pomieszczeniu przeznaczonym do zabudowy,

c.

wykonanie projektu zabudowy mebli kuchennych w komputerze wraz z wizualizacją kolorystyczną, a następnie prezentacja koncepcji klientowi w siedzibie firmy; podczas spotkania z klientem następuje doprecyzowanie wizualizacji; do momentu akceptacji przez klienta konieczne jest często odbycie kilku spotkań,

d.

po wybraniu przez klienta materiałów, z których ma zostać wykonana dla niego kuchnia następuje kalkulacja, którą to w formie oferty przesyłana jest do klienta e-mailem lub prezentujemy podczas następnego spotkania,

e.

jeśli klient akceptuje kalkulacje następuje przygotowanie specyfikacji zamówień oraz umowy - zlecenia,

f.

po podpisaniu umowy klient nieodpłatnie otrzymuje projekt wykonania instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej pod konkretną jednorazową zabudowę meblową oraz położenia kafelek, jeśli mają się takie w kuchni znajdować,

g.

w oparciu o postanowienia umowy przygotowuje Pan dokumentację warsztatową oraz za mawia niezbędne materiały,

h.

każde zlecenie jest wykonywane indywidualnie, materiały są docinane do określonych wymiarów i skręcane na śruby lub klejone na kołki w poszczególne bryły; nie posiada Pan ofercie elementów standardowych, ponieważ każda realizacja wymaga indywidualnego podejścia do pomieszczenia, a dopasowując zastosowane elementy pod wymiary ścian oraz wysokość pomieszczenia, wykorzystując oraz dostosowując elementy do architektury budynku, jak skośne sufity, wejścia z blatami zamiast parapetu okiennego, skompensowanie krzywizn budowlanych ścian,

g.

uzgadnia Pan termin montażu i wysyła ekipę monterską wraz z elementami zabudowy, sprzętem AGD i innymi materiałami celem wykonania montażu zabudowy meblowej w uzgodnionym pomieszczeniu u klienta, gdzie meble zawieszane są na hakach i mocowane do ściany za pomocą dybli metalowych lub plastikowych

Najważniejszy aspekt całego zamówienia i w efekcie jego realizacji jest to, że opisanej zabudowy nie da się "wykorzystać" w innym pomieszczeniu, jedynie nieliczne jego elementy, stąd właściciele domów zawsze zmieniając miejsce zamieszkania sprzedają mieszkania/domy wraz z zabudową meblową, czyli ich wstawienie jest modernizacją budynku jak drzwi, okna, kafelki, panele itp.

Klientami, dla których chce Pan zastosować preferencyjną stawkę VAT to osoby, które spełniają kryteria do złożenia oświadczenia informującego, że usługi były wykonane w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2 dla mieszkań i do 300 m2 dla domków jednorodzinnych, w ramach społecznego programu mieszkaniowego. Zdecydowana większość wykonywanych usług trwałej zabudowy meblowej wykonywana jest w typowych lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. W oparciu o "wyrok" Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie 7 sędziów z dnia 24 czerwca 2013 r., uznał Pan, że jego firma realizuje dokładnie takie usługi, o których mowa w rozstrzygniętym "wyroku", dlatego chciałby Pan zacząć stosować dla poszczególnych przypadków preferencyjną stawkę VAT - 8%.

Firmy realizujące podobne tematy w kraju, tak samo zinterpretowały ten wyrok i wystąpiły z korektami deklaracji VAT do Urzędów Skarbowych, uzyskały akceptację i w niektórych przypadkach zwroty. Uznał Pan, że nieprecyzyjne dotąd przepisy zastały doprecyzowane. Wskazano, że wykonywana przez Pana firmę trwała zabudowa meblowa tworzy jedną całość z elementami konstrukcyjnymi budynku tj. podłogą i sufitem. Bez wskazanych elementów budynku zabudowa nie może funkcjonować a nawet istnieć. Podkreślić należy, że zgodnie ze sztuką budowlaną połączenia za pomocą kołków rozporowych oraz klejów budowlanych należą do połączeń trwałych i tworzą wraz z elementami konstrukcyjnymi budynku jedną nierozerwalną całość. Na uwagę zasługuje fakt, że uchwała NSA z 24 czerwca 2013 r. odnosiła się do sytuacji identycznej jak w przypadku Pana firmy. Technologia wykonania trwałej zabudowy meblowej jest bowiem w każdym przypadku taka sama. Technologia montażu zabudowy kuchni indywidualnie dopasowanych do pomieszczenia można opisać jako pewne standardy:

* elementy wysokie są w większości montowane do ściany za pomocą kołków rozporowych,

* elementy górne są przytwierdzane na kołkach rozporowych i listwach montażowych,

* elementy dolne i górne są skręcane ze sobą,

* na części dolne układany jest blat w całości, który często wchodzi w okno zamiast parapetu,

* na dole części stojących montowana jest w całości listwa cokołowa, która zespala je ze sobą,

* blaty w miejscu parapetu wklejane są na murze wnęki okiennej przy pomocy pianki montażowej, takiej samej i w podobny sposób jak przy wstawianiu okien,

* bardzo często na ścianę przyklejana jest hartowana szyba zamiast kafelek. Szyba ta jest trwale przyklejona do ściany oraz do blatu (aby zapewnić szczelność), rozebranie takiej kuchni wiąże się ze zbiciem szyby i uszkodzeniem blatu.

Reasumując - wskazał Pan, że "nie widzi" wyraźnej różnicy pomiędzy technologią trwałej zabudowy meblowej, a technologią montażu okien, drzwi, ścianek działowych z regipsu. Wszystkie te zabudowy są przytwierdzane tak jak i Pana zabudowa kołkami rozporowymi, klejone piankami lub silikonami i uszczelniane w podobny sposób jak nasze zabudowy meblowe. Dodatkowo paradoksem wydaje się fakt, że panele podłogowe, które nie są montowane na żadne kołki, obecnie nie są nawet klejone ze sobą (stosuje się technologię CLIC CLACK) uzyskują zgodę na zastosowanie preferencyjnej stawki VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do świadczonych usług - może Pan zastosować preferencyjną stawkę 8%.

Pana zdaniem, w przypadku gdy modernizacja dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to opisane czynności są objęte "hipotezą normy" wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, a to oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE, stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: "Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98", w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Ponadto w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Przy czym, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 powołanego wyżej § 7 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Wskazać należy, że od 1 stycznia 2014 r. kwestie będące przedmiotem przywołanego wyżej przepisu § 7 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług reguluje analogicznie brzmiący § 3 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719).

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że "czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Natomiast "przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV,OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Mając na uwadze powołaną wyżej uchwałę NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 opisane w stanie faktycznym czynności składające się na świadczenie kompleksowe polegające na wykonaniu zabudowy meblowej z uprzednio nabytych komponentów należy uznać za świadczenie usług.

Przechodząc do stawki podatku VAT - zgodnie z powołaną wyżej uchwałą NSA - "obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). W omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie. Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu".

Z uzasadnienia ww. uchwały wynika, że zaprojektowanie, przygotowanie i montaż polegający na zwykłym przytwierdzeniu mebli do ściany (np. powieszenie za pomocą haków) nie jest objęte stawką obniżoną.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan kompleksowe usługi, polegające na wykonaniu trwałej zabudowy meblowej (kuchennej) z uprzednio nabytych komponentów, poprzez trwałe połączenie (montaż) komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (lub jego części). Zdecydowana większość wykonywanych usług trwałej zabudowy meblowej wykonywana jest w typowych lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Zamontowana zabudowa podnosi standard takiego obiektu (komponenty po zabudowaniu są trwale związane ze ścianami co oznacza, że stanowią całą, nieprzenaszalną, związaną na trwałe z budynkiem zabudowę), a czynności polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części. Każde zlecenie jest wykonywane indywidualnie, materiały są docinane do określonych wymiarów i skręcane na śruby lub klejone na kołki w poszczególne bryły. Nie posiada Pan w ofercie elementów standardowych, ponieważ każda realizacja zamówienia wymaga indywidualnego podejścia do pomieszczenia, a dopasowując zastosowane elementy pod wymiary ścian oraz wysokość pomieszczenia, wykorzystując oraz dostosowując elementy do architektury budynku, jak skośne sufity, wejścia z blatami zamiast parapetu okiennego, skompensowanie krzywizn budowlanych ścian. Meble zawieszane są na hakach i mocowane do ściany za pomocą dybli metalowych lub plastikowych. Wykonywana zabudowa meblowa tworzy jedną całość z elementami konstrukcyjnymi budynku tj. podłogą i sufitem i nie da się jej "wykorzystać" w innym pomieszczeniu (jedynie nieliczne jego elementy), stąd właściciele domów zawsze zmieniając miejsce zamieszkania sprzedają mieszkania/domy wraz z zabudową meblową, czyli ich wstawienie jest modernizacją budynku jak drzwi, okna, kafelki, panele itp.

Preferencyjną 8% stawkę VAT zamierza Pan stosować dla klientów, którzy spełniają kryteria do złożenia oświadczenia, że usługi były wykonane w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2 dla mieszkań i do 300 m2 dla domków jednorodzinnych, w ramach społecznego programu mieszkaniowego. Technologia montażu zabudowy kuchennej indywidualnie dopasowanej do pomieszczenia podlega pewnym standardom tj. elementy wysokie są w większości montowane do ściany za pomocą kołków rozporowych, elementy górne są przytwierdzane na kołkach rozporowych i listwach montażowych, elementy dolne i górne są skręcane ze sobą, na części dolne układany jest blat w całości, który często wchodzi w okno zamiast parapetu, na dole części stojących montowana jest w całości listwa cokołowa, która zespala je ze sobą, blaty w miejscu parapetu wklejane są na murze wnęki okiennej przy pomocy pianki montażowej, takiej samej i w podobny sposób jak przy wstawianiu okien, bardzo często na ścianę przyklejana jest hartowana szyba zamiast kafelek (szyba ta jest trwale przyklejona do ściany oraz do blatu - aby zapewnić szczelność, dlatego rozebranie takiej kuchni wiąże się ze zbiciem szyby i uszkodzeniem blatu).

Wątpliwości Pana dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z internetowego Słownika języka polskiego (www.sjp.pl) słowo "trwały" oznacza niezmienny, nieulegający zmianom, ponadczasowy.

Określając, czy do zabudowy meblowej montowanej w budynku/lokalu może mieć zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług należy przede wszystkim badać stopień konstrukcyjnego połączenia komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego/lokalu. Jak już wyżej wskazano, nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów zabudowy meblowej z konstrukcyjnymi, w rozumieniu techniki budowlanej, elementami obiektu budowlanego/lokalu, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego/lokalu, że powstaje trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową. Przykładem takiej trwałej zabudowy meblowej może być zabudowa kuchenna wykonana z cegły klinkierowej zespolona zaprawą murarską ze ścianą i podłoga lokalu, gdzie demontaż powodowałby uszkodzenie samej zabudowy, jak i pomieszczenia, w którym została ona zamontowana. Innym przykładem trwałej zabudowy meblowej stanowiącej modernizację budynku/lokalu, które wykorzystuje dodatkowe materiały budowlane, takie jak cegły czy płyty kartonowo-gipsowe, gdzie demontaż zabudowy powodowałby zarówno uszkodzenie pomieszczenia i komponentów meblowych, jak i trwałe uszkodzenie tych dodatkowych materiałów budowlanych, bez których to materiałów nie istniałaby możliwość wykorzystania tej zabudowy meblowej w innym miejscu.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że występują przypadki, w których wykonana zabudowa kuchenna stanowić będzie stały element konstrukcyjny lokalu spełniając jako całość określoną funkcję użytkową. W takiej sytuacji możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%, ponieważ wykonanie trwałej zabudowy kuchennej odbędzie się w ramach modernizacji lokalu mieszkalnego.

Zatem w przypadku gdy zamontowana zabudowa kuchenna stanowić będzie stały element konstrukcyjny lokalu możliwe będzie zastosowanie do jej montażu (polegającego bardziej na "zbudowaniu") stawki preferencyjnej, bowiem montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu), w wyniku którego powstanie trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową.

Natomiast w pozostałych przypadkach opisanych we wniosku, gdy wykonanie zabudowy kuchennej nie będzie stanowić stałego elementu konstrukcyjnego lokalu a montaż elementów mebli, sprowadzi się do prostego połączenia komponentów meblowych ze ścianami, obiektu budowlanego lub jego częściami i nie będą to również zabiegi nadmiernie skomplikowane technicznie oraz mające charakter odwracalny i przy prawidłowo wykonanym demontażu zabudowy nie dochodzi do konkretnych uszkodzeń konstrukcji budynku/lokalu, to takich usług, świadczonych przez Wnioskodawcę nie można traktować jako modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. Nie można również uznać za żadną inną czynność wskazaną w art. 41 ust. 12 ustawy, nie jest to bowiem w szczególności remont, termomodernizacja lub przebudowa.

Zatem opisaną we wniosku usługę wykonania i montażu zabudowy meblowej - która nie będzie stanowić stałego elementu konstrukcyjnego lokalu - nie można uznać za wymienioną w art. 41 ust. 12 ustawy, jak również w § 7 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., a w związku z tym nie jest ona opodatkowana stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podatku w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl