ITPP1/443-250/13/MN - Możliwość uznania dotacji przedmiotowej udzielonej przez gminę na rzecz gminnego zakładu budżetowego za obrót w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-250/13/MN Możliwość uznania dotacji przedmiotowej udzielonej przez gminę na rzecz gminnego zakładu budżetowego za obrót w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dotacji przedmiotowej do działalności otrzymanej od Gminy na dofinansowanie bieżących kosztów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przedmiotowej do działalności otrzymanej od Gminy na dofinansowanie bieżących kosztów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład jest gminnym zakładem budżetowym. Został utworzony w dniu 20 lipca 2009 r. na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego i nadania mu statutu.

Działalnością statutową Zakładu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w zakresie dostaw wody i odprowadzania ścieków, a co się z tym wiąże, także eksploatacją i utrzymaniem ujęć wody, sieci wodno-kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków w należnym stanie technicznym, sanitarnym i porządkowym. Zakład wykonuje również prace budowlane zlecone przez gminę i prowadzi punkt odbioru padliny.

Zakład w przeważającej części (ponad 93%) uzyskuje przychody ze sprzedaży wody i odbioru ścieków. Pozostałe przychody pochodzą z odbioru padliny od mieszkańców gminy (w tym dopłata z gminy) i prac budowlano-konserwacyjnych. Wszystkie przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ceny wody i ścieków ustalane są przez Radę Gminy, na podstawie wniosku taryfowego składanego przez Zakład. We wniosku taryfowym wyszczególnione są ilości sprzedanych metrów wody i odprowadzonych ścieków, a także wszystkie koszty, jakie ponosi Zakład i które mają wpływ na ww. ceny. Na podstawie tych wyliczeń określa się cenę sprzedaży wody i odbioru ścieków, która pokrywa koszty. Przychody, które planuje osiągnąć Zakład, ze względu na wysokie koszty związane m.in. z ponoszonymi przez Zakład podatkami, w tym podatkiem od nieruchomości na rzecz gminy, mogą nie pokryć kosztów Jego działalności w 2013 r. i wynik Zakładu będzie wynikiem ujemnym. W związku z tym gmina, aby zbilansować wynik finansowy Zakładu zamierza, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych udzielić dotacji przedmiotowej do działalności bieżącej Zakładu. Istotą otrzymanej dotacji będzie dofinansowanie bieżącej działalności statutowej Zakładu. Dotacja ta nie będzie dofinansowaniem stanowiącym dopłatę do ceny, której gmina również może udzielić swojemu zakładowi na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przedmiotowa do działalności, która będzie otrzymywana od gminy na dofinansowanie bieżących kosztów stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja przedmiotowa do działalności nie będzie stanowić obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ nie wpłynie ona na cenę wody i ścieków, która to będzie na tym samym poziomie. Dotacja ta pozwoli na zbilansowanie wyniku Zakładu, w taki sposób, aby wynik finansowy w ostatecznym rozrachunku oscylował w okolicach zera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy oraz osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepisy dotyczące opodatkowania dotacji interpretować należy, mając na uwadze stosowne zapisy prawa wspólnotowego. Z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dopłatę, która będzie związana z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści wniosku wynika, iż Zakład prowadzi działalność w zakresie głównie dostawy wody i odbioru ścieków. Ceny wody i ścieków ustalane są przez Radę Gminy, na podstawie wniosku taryfowego składanego przez Zakład. Przychody, które planuje osiągnąć Zakład, ze względu na wysokie koszty związane m.in. z ponoszonymi przez Zakład podatkami, w tym podatkiem od nieruchomości na rzecz gminy, mogą nie pokryć kosztów Jego działalności w 2013 r. i wynik Zakładu będzie wynikiem ujemnym. W związku z tym gmina, aby zbilansować wynik finansowy Zakładu zamierza, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych udzielić dotacji przedmiotowej do działalności bieżącej Zakładu. Istotą otrzymanej dotacji będzie dofinansowanie bieżącej działalności statutowej Zakładu. Dotacja ta nie będzie dofinansowaniem stanowiącym dopłatę do ceny, której gmina również może udzielić swojemu zakładowi na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Analizując ww. okoliczności sprawy w oparciu o przedstawione regulacji prawne wskazać należy, że jeżeli opisana we wniosku dotacja przedmiotowa - jak wynika z wniosku - nie ma wpływu na cenę dostawy wody i odprowadzania ścieków, a także innych świadczonych przez Zakład usług, jej otrzymanie nie spowoduje powstania obrotu, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Zakładu, że otrzymana dotacja przedmiotowa do działalności nie będzie stanowić obrotu będącego podstawą opodatkowania, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl