ITPP1/443-25/09/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-25/09/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług budowlanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wykonuje Pan usługi budowlane na zlecenie. Powyższe usługi budowlane to przede wszystkim wykonywanie tynków w budynkach mieszkalnych. Przedmiotowe usługi wykonuje Pan zatrudniając pracowników na umowę o pracę lub też zlecając podwykonawstwo firmom budowlanym. W zakresie podatku od towarów i usług jest Pan podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Po zakończeniu zlecenia oraz wykonaniu robót budowlanych sporządzony jest protokół zdawczo - odbiorczy. Po zakończeniu prac budowlanych, ale przed otrzymaniem zapłaty i przed upływem 30 dni licząc od dnia sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego wystawiana jest przez Pana faktura VAT, dokumentująca sprzedaż usług budowlanych. Na wniosek Pana w dniu 19 stycznia 2007 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego wydając postanowienie udzielił pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzając między innymi, iż podatnik ma prawo wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonanie usług budowlanych w dniu ich wykonania (sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego), natomiast rozliczenie tej faktury VAT (tj. ujęcie w ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług), nastąpić powinno w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Stosując się do interpretacji przepisów prawa podatkowego zawartej w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia 19 stycznia 2007 r. postanowił Pan, iż dnia 1 stycznia 2007 r. po wystawieniu faktury VAT dokumentującej sprzedaż usług budowlanych, w przypadku, gdy w terminie 30 dni od dnia jej wystawienia nie została ona opłacona przez kontrahenta, przedmiotową fakturę będzie ujmowała w rejestrze sprzedaży w miesiącu następnym. Postanowił Pan jednakże, iż od dnia 1 stycznia 2009 r. nie będzie stosował się do interpretacji przepisów prawa podatkowej zawartej w postanowieniu organu podatkowego z dnia 19 stycznia 2007 r. i będzie ujmować w ewidencji sprzedaży faktury VAT dokumentujące sprzedaż usług budowlanych w dacie ich wystawienia, bez rozstrzygania i sprawdzania, czy dana faktura została opłacona w terminie 30 dni licząc od daty jej wystawienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępuje Pan od dnia 1 stycznia 2009 r. prawidłowo, ujmując w ewidencji sprzedaży faktury VAT dokumentujące sprzedaż usług budowlanych w dacie ich wystawienia co skutkuje, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w dniu wystawienia faktury, a tym samym podatek należny wynikający z faktur VAT dokumentujących sprzedaż usług budowlanych jest przez Pana deklarowany przed upływem 30 dni, licząc od daty wykonania usługi budowlanej (podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego).

Zdaniem Wnioskodawcy ustawodawca w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług określił, iż w przypadku usług budowlanych obowiązek w podatku od towarów i usług powstaje w dniu otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak, niż 30. dnia licząc od dnia wykonania usługi. Z uwagi na powyższe za prawidłowe należy uznać stanowisko Pana, iż od dnia 1 stycznia 2009 r. z uwagi na fakt wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż usług budowlanych przed upływem 30 dni od dnia wykonania danej usługi, w dacie wystawienia faktury VAT powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów, co skutkuje, iż w tej dacie Strona będzie zobowiązana do zapłaty podatku należnego. Natomiast bez znaczenia będzie w przedmiotowej sprawie fakt, czy w podatnik w dniu wystawienia faktury VAT otrzymał zapłatę za wykonane usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny - między innymi dla usług budowlanych - szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych lub budowlano - montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.

Poza terminem zapłaty istotne jest także zidentyfikowanie momentu, w którym usługi zostały wykonane.

Na mocy art. 19 ust. 14 cyt. ustawy, zasady, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) mają zastosowanie do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych.

Pojęcie "protokoły odbiorów częściowych i końcowych" występuje w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), jako jeden z elementów "dokumentacji budowy". Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "wykonania usługi", dlatego w przypadku usług budowlanych za datę "wykonania usługi" powszechnie przyjmuje się dzień odbioru technicznego robót, potwierdzony stosownym protokołem zdawczo-odbiorczym lub innym dokumentem stwierdzającym przyjęcie wykonanej usługi. Zatem, dzień wykonania usługi - to dzień podpisania protokołu.

Ustawodawca określił, kiedy w przypadku świadczenia usług budowlanych należy wystawić fakturę. Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Jednakże faktury, o których mowa powyżej nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 11 ust. 2 rozporządzenia).

Z powyższego wynika, iż faktura może być wystawiona nie wcześniej, niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, i nie później, niż w dniu jego powstania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wystawia Pan faktury dokumentujące sprzedaż usług budowlanych po ich wykonaniu (potwierdzonych protokołami zdawczo-odbiorczymi), ale przed otrzymaniem zapłaty i przed upływem 30. dnia licząc od dnia sporządzenia tego protokołu, zatem w terminie określonym w § 11 powołanego rozporządzenia, przy czym od 1 stycznia 2009 r. ewidencjonuje (będzie ewidencjonować) wystawiane faktury pod datą ich wystawienia i w tym samym okresie rozpoznaje obowiązek podatkowy dla celów podatku od towarów i usług (tj. w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono przedmiotowe faktury), bez weryfikacji, czy należność z danej faktury została zapłacona i w jakim terminie.

W świetle cytowanego art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych oraz budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług. Zatem podstawowe znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego ma otrzymana zapłata za wykonanie usług, dlatego też obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w całości lub części, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu otrzymania całości lub części zapłaty lub w przypadku braku zapłaty w 30. dniu licząc od dnia wykonania usługi, to wówczas data wystawienia faktury będzie taka sama, jak moment powstania obowiązku podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, przy usługach budowlanych wystawienie faktury nie wpływa na zmianę momentu powstania obowiązku podatkowego, gdyż obowiązek podatkowy powstanie w chwili otrzymania całości lub części zapłaty, a w przypadku ich braku w 30. dniu liczonym od dnia wykonania usługi.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl