ITPP1/443-25/07/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-25/07/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym polegających na wykonaniu wykopu ziemnego oraz prac zabezpieczających.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2007 r. rozpoczął Pan realizację inwestycji polegającej na budowie nowego budynku mieszkalnego składającego się z 12 mieszkań o łącznej powierzchni 589,61 m2 oraz lokalu użytkowego o łącznej powierzchni 359,76 m2, zlecając wykonanie robót firmie budowlanej. Wykonawca dokonał sprzedaży części robót budowlanych polegających na wykonaniu wykopu ziemnego i prac zabezpieczających stosując obniżoną 7 % stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonawca zastosował właściwie 7 % stawkę podatku do ww. robót budowlanych dotyczących budynku mieszkalno-usługowego.

Zdaniem wnioskodawcy przy sprzedaży robót budowlanych związanych z budynkiem o przeważającej funkcji mieszkalnej zastosowanie ma 7 % stawka podatku na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Natomiast w myśl postanowień ust. 2 ww. artykułu przez roboty te rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji z zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, przez które rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP (art. 2 pkt 12 cyt. ustawy).

W przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT do wykonywanych robót budowlanych uzależnione jest od zaklasyfikowania wznoszonego budynku według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że na część mieszkalną przeznaczono 62,11% całkowitej powierzchni budynku, na część usługową 37,89%, tak więc wznoszony obiekt stanowić będzie budynek mieszkalny, któremu wg zasad metodycznych PKOB można nadać symbol PKOB 112.

Zatem sprzedaż przez wykonawcę robót budowlanych w zakresie wykonania wykopu ziemnego i prac zabezpieczających dla realizacji (budowy) takiego budynku należy opodatkować stawką podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl