ITPP1/443-246A/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-246A/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży gruntów ornych, od których uiszczany jest podatek od nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży gruntów ornych, od których uiszczany jest podatek od nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na wynajmie lokali oraz przygotowywaniu terenu pod budowę, a także obrocie nieruchomościami. Realizując działalność Spółka m.in. dokonuje zakupu gruntów rolnych, które następnie są sprzedawane jako rolne, albo - po uprzednim przeprowadzeniu wszelkich niezbędnych procedur związanych z odrolnieniem (wyłączeniem z produkcji rolnej) - jako budowlane. Od zakupionych gruntów rolnych nie jest płacony podatek rolny tylko podatek od nieruchomości wg stawki właściwej dla gruntów pozostałych. W momencie zakupu gruntów rolnych Jednostka nie jest w stanie określić, czy będzie dokonywać sprzedaży gruntu rolnego, czy będzie dokonywać procedury przekształcenia i sprzedawać nieruchomość jako grunt budowlany.

Pismem z dnia 31 października 2007 r. uzupełniono ww. stan faktyczny wskazując, iż zakup przedmiotowych gruntów rolnych nastąpił od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i został udokumentowany umową kupna-sprzedaży zawartą w formie aktu notarialnego. Na nabytych gruntach Spółka nie poczyniła żadnych nakładów inwestycyjnych, w związku z czym przedmiotem dalszej sprzedaży będą nieruchomości niezabudowane (grunty). Jednocześnie w treści tego pisma zawarto informację, że na dzień jego datowania, dla przedmiotowych gruntów nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast zapisy Studium (zapisy uzyskane przez Spółkę za pośrednictwem Internetu) przewidują rozwój funkcji mieszkaniowej jedno-i wielorodzinnej niskiej intensywności z towarzyszącymi usługami komercyjnymi i publicznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż gruntów rolnych zakwalifikowanych w ewidencji gruntów wg symboli użytku m.in. RIVa, RIVb, RV, od których uiszczany jest podatek od nieruchomości korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Jednostki sprzedaż opisanych we wniosku gruntów korzysta ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powyższych zapisów wynika, że od chwili wejścia w życie tych przepisów tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod budowę.

Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie jest objęta dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu stawką w wysokości 22% - w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy.

W opisie stanu faktycznego Jednostka wskazała, że dla terenu obejmującego przedmiotowe grunty, od których płacony jest podatek od nieruchomości, nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast zapisy "Studium" przewidują na terenach będących przedmiotem sprzedaży rozwój funkcji mieszkaniowej z towarzyszącymi usługami komercyjnymi i publicznymi. W związku z powyższym sprzedaż tych gruntów, jako gruntów rolnych przeznaczonych pod zabudowę, tj. gruntów wyłączonych ze zwolnienia od podatku na podstawie zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22%.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów. W związku z powyższym załączone do złożonego wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl