ITPP1/443-244/07/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-244/07/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek o przeznaczeniu budowlanym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania w podatku od towarów i usług sprzedaży działek o przeznaczeniu budowlanym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej ani nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Decyzją z dnia 9 lipca 2007 r. odzyskała Pani od Gminy uprzednio wykupioną nieruchomość składającą się z dwóch niezabudowanych działek położonych w obrębie geodezyjnym Miasta o numerach ewidencyjnych 14/12 i 88/12 o powierzchni odpowiednio 1.1799 ha i 0.0708 ha. Działki te zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne. Przedmiotowe działki stanowią pozostałość wykupionego w 1987 r. gospodarstwa rolnego, nie stanowią odrębnych nieruchomości. Zamierza Pani dokonać jednorazowej łącznej ich sprzedaży. Jest Pani również właścicielką działki nr 4/2 o powierzchni 0.2091 ha zabudowanej budynkiem mieszkalnym oraz działki nr 5/2 o powierzchni 0.5558 ha. W przyszłości zamierza Pani dokonać również sprzedaży działki nr 5/2 z przeznaczeniem na cele mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z czym sprzedaż ww. działek jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Pani zdaniem czynności dwukrotnej sprzedaży będzie Pani dokonywać jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, z majątku własnego, nie w celu wykonywania działalności handlowej, a zbycie przedmiotowych działek nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co potwierdzają wyroki: WSA we Wrocławiu z dnia 20 października 2006 r. sygn. I SA/Wr 830/06 i z dnia 16 maja 2007 r. sygn. I SA/Wr 153/07 oraz Europejskiego Trybunału Europejskiego sygn. C-291/92.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nią, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powyższych zapisów wynika, że od chwili wejścia w życie powołanych przepisów zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów ww. podatkiem. Zwalnia się od podatku od towarów i usług - jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazanej ustawy - jedynie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza" zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności.

W efekcie dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, zamierza Pani obecnie dokonać jednorazowej dostawy dwóch działek o charakterze budowlanym, a w przyszłości planuje Pani jeszcze sprzedanie jednej działki na cele budownictwa mieszkaniowego. Ponieważ dostawa przedmiotowych działek będzie miała niewątpliwie charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostanie wypełniony, w związku z czym nie można mówić o czynności jednorazowej. W efekcie dostawę przez Panią przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę należy będzie uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, iż od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy), transakcje zawierane przez Panią dot. działek budowlanych winny być opodatkowane 22% stawką podatku.

Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i, stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla obowiązku opodatkowania tym podatkiem dostaw działek budowlanych jest sposób w jaki zbywca wszedł w posiadanie przedmiotowych działek.

Odnosząc się natomiast do powołanych w treści złożonego wniosku wyroków WSA we Wrocławiu z dnia 20 października 2006 r. sygn. I SA/Wr 830/06 i we Wrocławiu z dnia 16 maja 2007 r. sygn. I SA/Wr 153/07 oraz Europejskiego Trybunału Europejskiego sygn. C-291/92 stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl