ITPP1/443-241/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-241/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (wpływ 17 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlanych sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 45 w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac budowlanych sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 45 w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt na zlecenie inwestora, którym jest Muzeum pod nazwą: Prace ratownicze Twierdzy. Przedmiotowe zadanie obejmuje (zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia dokonanym przez inwestora remont konserwatorsko-hydrotechniczny Murów F pomiędzy bastionami A a O pomiędzy bastionami F a P oraz remont konserwatorsko-hydrotechniczny Murów K pomiędzy bastionami A a F i bastionami O a P. Inwestor w opisie zamówienia nie wskazał, aby konkretne prace mogły być wykonane tylko przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o zaklasyfikowanie robót, które mają być realizowane w ramach ww. zadania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która ma zastosowanie do celów podatkowych. Z otrzymanej odpowiedzi wynika, iż usługi konserwacji zabytków (konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dział sztuki oraz usługi konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej), z wyjątkiem prac budowlanych, wykonane pod nadzorem konserwatorów zabytków przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich oraz odpowiedniej dokumentacji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków". Natomiast roboty budowlane wykonywane w budynkach i obiektach zabytkowych pod nadzorem konserwatorskim - związane z remontami, rozbudową, nadbudową, adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych lub z ich bieżącą konserwacją mieszczą się w dziale PKWiU 45 "roboty budowlane", w odpowiedniej podkategorii, w zależności od rodzaju wykonywanych prac; np. prace budowlane związane z wykonywaniem ścianki szczelnej zabezpieczającej obiekt od strony Kanału (palowanie ścianki szczelnej, betonowanie nabrzeża wzdłuż fundamentu Muru K mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.24.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy roboty wykonywane przy realizacji zadania, którego przedmiot określił inwestor mają charakter usług w zakresie ochrony zabytków zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy też są to roboty budowlane opodatkowane stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą zwolnień podatkowych, przepisy w tym zakresie należy interpretować ściśle, zakazana jest jakakolwiek wykładnia rozszerzająca normy prawne regulujące ww. kwestie. Z powyższego wynika, że tylko i wyłącznie prace realizowane w ramach opisanego zadania, które oprócz nadzoru konserwatora, muszą być wykonywane przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do dokonywania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich oraz odpowiedniej dokumentacji aby mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast jak wskazuje Wnioskodawca, z opisu przedmiotu zamówienia dokonanego przez inwestora nie wynika, że konkretne prace muszą być realizowane dokładnie przez osoby wskazane powyżej, które posiadają określone kwalifikacje (osoby wskazane wcześniej w klasyfikacji dokonanej przez Urząd Statystyczny). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że realizowane prace budowlane w ramach opisanego zadania podlegać będą opodatkowaniu wg stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Artykuł 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zostały wymienione usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5) a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikachb) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie wskazał szczegółowego opisu robót, które mają być przedmiotem realizowanego projektu. Skupił się jedynie na opinii wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi, z której wynika, iż usługi konserwacji zabytków (konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dział sztuki oraz usługi konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej), z wyjątkiem prac budowlanych, wykonane pod nadzorem konserwatorów zabytków przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich oraz odpowiedniej dokumentacji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków". Natomiast roboty budowlane wykonywane w budynkach i obiektach zabytkowych pod nadzorem konserwatorskim - związane z remontami, rozbudową, nadbudową, adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych lub z ich bieżącą konserwacją mieszczą się w dziale PKWiU 45 "roboty budowlane", w odpowiedniej podkategorii, w zależności od rodzaju wykonywanych prac, np. prace budowlane związane z wykonywaniem ścianki szczelnej zabezpieczającej obiekt od strony Kanału (palowanie ścianki szczelnej, betonowanie nabrzeża wzdłuż fundamentu Muru K mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45.24).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w konfrontacji z powołanymi przepisami prawa należy stwierdzić, iż o ile przedmiotem robót nie będą usługi konserwacji zabytków mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, lecz czynności zaliczane do robót budowlanych w zakresie remontów, rozbudowy, nadbudowy, adaptacji tych obiektów do potrzeb współczesnych lub związanych ich bieżącą konserwacją mieszczące się w PKWiU 45 "roboty budowlane", a w szczególności prace budowlane związane z wykonywaniem ścianki szczelnej zabezpieczającej obiekt od strony Kanału (palowanie ścianki szczelnej, betonowanie nabrzeża wzdłuż fundamentu Muru K mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45.24), to podlegać będą opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%. W przeciwnym wypadku prace konserwatorskie będą zwolnione od podatku. Należy wskazać, iż bez znaczenia dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług pozostaje fakt umieszczenia w "przedmiocie zamówienia" klauzuli o ewentualnej konieczności wykonania prac przez uprawnione osoby.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. To Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Niniejsza interpretacja udzielona jest wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl