ITPP1/443-237/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-237/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi transportowej na trasie Węgry - Polska - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 24 września 2007 r. i 14 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi transportowej wykonanej na trasie Węgry - Polska.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług transportowych. Od podmiotu rosyjskiego złożone zostało zlecenie na przewóz jego towarów z Węgier (B.) do Polski (B.). Towar ten został następnie przeładowany na samochód innego przewoźnika i przewieziony przez niego do Rosji. W związku z wykonaną usługą transportową otrzymał Pan drogą mailową dokument CMR potwierdzony przez rosyjski urząd celny, z którego wynika, że towar dotarł do odbiorcy rosyjskiego i został przez stronę rosyjską odprawiony i przyjęty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając fakturę dla odbiorcy z Rosji, opisaną usługę transportową należy opodatkować według zasad krajowych czy też opodatkować oddzielnie odcinek Węgry - granica Polski oraz odcinek na terytorium kraju.

Zdaniem wnioskodawcy odcinek Węgry - granica Polski nie zawiera w sobie podatku VAT natomiast odcinek na terytorium kraju winien zostać opodatkowany stawką VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W oparciu o art. 83 ust. 3 pkt 1 przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty

,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju

,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt)

,

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju

.

Powołane przepisy prawne wskazują, iż podstawowym warunkiem do uznania transportu towarów za transport międzynarodowy, jest aby trasa zaczynała się lub kończyła poza Wspólnotą i przynajmniej na pewnym etapie przebiegała przez terytorium Polski.

Mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką VAT w wysokości 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część usługi, wykonana na odcinkach przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, zgodnie z zasadami tam obowiązującymi.

Należy jednak zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem zastosowania stawki VAT w wysokości 0% na odcinku krajowym jest udokumentowanie charakteru wykonanej usługi.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 powołanej ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

W opisie przedstawionego stanu faktycznego nie wskazał Pan aby był w posiadaniu dokumentów wymaganych w cytowanym art. 83 ust. 5 pkt 1, jednoznacznie wskazujących na przekroczenie granicy z państwem trzecim, z wyjątkiem bliżej nieokreślonego maila dokumentu CMR otrzymanego drogą elektroniczną. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego nie wynika jednak jaki jest związek otrzymanego maila z wykonaną przez Pana usługą transportową. Ponadto nie wskazał Pan, że jest to dokument, o którym mowa w cytowanym art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Uwzględniając brak wymaganej dokumentacji oraz z uwagi na fakt, że przewóz towaru nastąpił na terenie państw członkowskich (zlecenie dotyczyło odcinka Węgry - Polska), miejsce opodatkowania rozpatrywać należy w oparciu o art. 28 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. W świetle powołanego art. 28 ust. 3 ustawy w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego nie wskazano, aby rosyjski nabywca podał numer identyfikacyjny, o którym wyżej mowa, zatem w przedmiotowej sytuacji miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi jest kraj członkowski rozpoczęcia transportu tj. Węgry, gdzie świadczący usługę zobowiązany jest do rozliczenia podatku od wartości dodanej według zasad tam obowiązujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl