ITPP1/443-236A/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-236A/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących przekazywania osobom fizycznym upominków o wartości wyższej niż prezenty o małej wartości takich jak sprzęt RTV, aparaty telefoniczne i płyty CD - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 5 października 2007 r. i 26 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących przekazywania osobom fizycznym upominków o wartości wyższej niż prezenty o małej wartości takich jak sprzęt RTV, aparaty telefoniczne i płyty CD.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną zamierza przekazywać klientom nagrody w zamian za punkty zgromadzone za zakup towarów lub usług od Spółki lub podmiotów z nią współpracujących. Nagrody i upominki przyznawane będą z tytułu: spełnienia warunków przyznania nagrody w myśl zasad organizowanego konkursu, realizacji reklamacji, jako dodatkowej formy rekompensaty za doznane uciążliwości związane z koniecznością złożenia reklamacji i oczekiwania na jej realizację. Ponadto klient uczestniczący w programie lojalnościowym za dokonanie określonej ilości zakupu ma prawo wyboru nagrody za zgromadzone punkty w tym programie. Spółka zakupi i przekaże upominki lub nagrody osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Nieodpłatne przekazywanie nagród ma dotyczyć towarów wymienionych w § 4 pkt 5 i pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (sprzęt RTV, telefony, płyty CD i DVD). Wartość przekazywanych nagród i upominków przewyższy kwotę kwalifikującą upominek do grupy prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Obecnie Spółka nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie upominków lub nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej w opisanej sytuacji podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych.

Zdaniem wnioskodawcy przekazywanie upominków lub nagród w opisanych sytuacjach mieści się w zakresie przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym nie podlega zrównaniu z odpłatną dostawą towarów, określoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i w związku z tym nie stosuje się do niej obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W oparciu o art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych regulacji prawnych należy zauważyć, że opisane sytuacje, w których Spółka zamierza wydawać nagrody lub upominki, mają na celu związanie klientów z firmą oraz zwiększenie ilości odbiorców oferowanych usług internetowych. Są to zatem czynności związane z działalnością Spółki. W ocenie tut. organu cytowany art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, w tym także związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu, jeżeli przy nabyciu tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem wyłączeń zawartych w art. 7 ust. 3 ww. ustawy).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie nagród i upominków, traktuje się jako odpłatną dostawę towarów i w konsekwencji zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy uznane jest za sprzedaż.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 45 tego załącznika będącego wykazem sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania ujęto m.in. czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, o których była wyżej mowa.

Jak wskazano wcześniej przekazanie upominków i prezentów mieści się w zakresie czynności, które ujęte są w art. 7 ust. 2 ustawy, zatem na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia podlega ono zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania.

Jednocześnie należy pamiętać, że w § 4 tego samego rozporządzenia wymienione zostały towary (np. płyty CD, DVD, telefony, sprzęt fotograficzny, radiowy i telewizyjny), do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3 bez względu na wysokość osiąganych obrotów. Jeżeli więc Spółka zamierza nieodpłatnie przekazywać na rzecz osób fizycznych ww. towary, to czynności te stanowią dostawę towarów i zgodnie z wyłączeniem zawartym w § 4 ww. rozporządzenia, nie ma do nich zastosowania zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2.

Reasumując, należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy czym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z odpłatną dostawą towarów zrównano również nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika, bez względu na cel tego przekazania. Zatem w przedstawionej sytuacji o braku możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej decyduje charakter przekazywanych towarów.

Odnosząc się natomiast do powołanego w treści złożonego wniosku wyroku stwierdzić należy, iż jest on rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl