ITPP1/443-226/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-226/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych, budowlano-montażowych oraz remontowych świadczonych w koszarach jednostki wojskowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych, budowlano-montażowych oraz remontowych świadczonych w koszarach jednostki wojskowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności firmy jest świadczenie usług w zakresie:

1.

sprzedaży hurtowej i detalicznej materiałów grzewczych i sanitarnych,

2.

wykonywania usług budowlanych polegających na:

* robotach związanych z montażem instalacji centralnego ogrzewania (PKWiU 45.33.11),

* robotach związanych z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (PKWiU 45.33.12),

* robotach związanych z montażem instalacji wodno - kanalizacyjnej (PKWiU 45.33.20),

* robotach związanych z instalacją centralnego odkurzania (PKWiU 45.34),

* robotach związanych z instalacją kolektorów słonecznych wspomagających centralne ogrzewanie (PKWiU 45.33),

* robotach związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków (PKWiU 45.34),

3.

usług serwisowych gwarancyjnych i pogwarancyjnych na wykonane usługi instalacyjne,

4.

doradztwa technicznego w zakresie prowadzonej działalności,

5.

usług projektowych w zakresie prowadzonej działalności.

Firma Pana świadczy powyższe usługi dla wszystkich kontrahentów funkcjonujących na rynku.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę o roboty budowlane, której przedmiotem było wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej oraz przyłączy tych instalacji w budynku znajdującym się na terenie jednostki wojskowej. Budynek ten jest budynkiem zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1130. W myśl umowy był Pan podwykonawcą głównego wykonawcy robót.

W ramach wyżej wskazanych robót budowlanych zostały wykonane przyłącza: ciepłej wody i cyrkulacji, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i wodociągowe. Przyłącza te zostały wykonane tylko i wyłącznie na potrzeby remontowanego budynku.

Przyłącze kanalizacji sanitarnej zostało wykonane od budynku do istniejącego już kolektora ściekowego oddalonego od budynku o sześć metrów. Zakres prac obejmował montaż przykanalika od budynku do kolektora wraz z wpięciem do niego.

Przyłącza kanalizacji deszczowej zostały wykonane od rur spustowych z rynien do kanalizacji deszczowej biegnącej w odległości czterech metrów od budynku. Zakres prac obejmował wymianę rur betonowych na rury żeliwne, na odcinku pomiędzy rurą spustową a kolektorem kanalizacji deszczowej.

Przyłącze wodociągowe wody zimnej zostało wykonane od budynku do istniejącej sieci zewnętrznej. Zakres prac obejmował wymianę przyłącza z rur żeliwnych na przyłącze z rur stalowych ocynkowanych wraz z montażem armatury pomiarowej i antyskażeniowej w budynku.

Przyłącze wody ciepłej i cyrkulacji zostało wykonane od węzła cieplnego znajdującego się w sąsiednim budynku do remontowanego budynku. Przyłącze to zasila w ciepłą wodę tylko i wyłącznie remontowany budynek.

Wykonane przyłącza nie są elementem sieci wspólnej dla całej jednostki wojskowej, lecz każde z nich służy tylko i wyłącznie korzystaniu z instalacji istniejących w budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy budowa (remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa) instalacji wodno-kanalizacyjnej zewnętrznej obejmująca wykonanie (wymianę) przyłączy: ciepłej wody i cyrkulacji, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, wykonana w ramach robót budowlano-remontowo-montażowych przeprowadzonych w budynku zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1130, podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, właściwą dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, czy też stawką podstawową w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl ust. 12a tegoż artykułu przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Do budynków tych zalicza się m.in. budynki mieszkalne na terenie koszar.

Wykonane przez Wnioskodawcę roboty budowlane, budowlano - montażowe oraz remontowe zostały przeprowadzone w budynku mieszczącym się w PKOB w klasie 1130, a więc obiekcie budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym został spełniony zasadniczy warunek zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie przez niego instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania i wentylacyjnej należy zakwalifikować jako robotę budowlano-remontową (związaną z budownictwem mieszkaniowym), o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy od podatku od towarów i usług. Należy bowiem uznać, że choć brak jest w ww. ustawie pojęć użytych we wskazanym przepisie, to należy się posiłkować definicjami zawartymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

Z definicji tych (art. 3 ustawy) wynika natomiast, że ustawodawca zarówno "roboty budowlane", jak i "remont" rozumie bardzo szeroko, jako ciąg czynności zmierzających do osiągnięcia określonego efektu (uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2007 r., I FSK 499/06, LEX nr 285053). Tym samym została spełniona druga przesłanka zastosowania preferencyjnej stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. świadczenie usług wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W związku z powyższym nie może budzić wątpliwości, iż wykonane przez Wnioskodawcę roboty budowlane, budowlano-montażowe oraz remontowe, obejmujące wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania i wentylacyjnej, przeprowadzone w obiekcie mieszczącym się w PKOB w klasie 1130, wewnątrz budynku (tj. w jego bryle) podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Zdaniem Wnioskodawcy taką samą obniżoną stawkę podatku (8%) należy zastosować także do robót budowlanych, budowlano-montażowych, obejmujących wykonanie przyłączy do wyżej wskazanych instalacji i stanowiących ich integralną całość, przeprowadzonych na zewnątrz budynku (tj. poza jego bryłą).

Należy bowiem zauważyć, że choć zasadnicze prace budowlano-montażowe i remontowe, obejmujące wykonanie wskazywanych wyżej instalacji zostały wykonane wewnątrz budynku (tj. w jego bryle), to jednak nie ulega wątpliwości, iż właściwe wykonanie tych prac wymagało podjęcia stosownych prac budowlano-montażowych i remontowych, obejmujących wykonanie odpowiednich przyłączy poza samym budynkiem. W każdym jednak wypadku przedmiotowe przyłącza stanowią integralną część remontowanego budynku i pomimo tego, że znajdują się częściowo również poza bryłą tego budynku stanowią, zgodnie z założeniami projektowymi infrastrukturę techniczną niezbędną do użytkowania tego obiektu (uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 grudnia 2009 r., I SA/Wr 1435/09). Należy przy tym zauważyć, iż z uwagi na swoją specyfikację, przedmiotowe instalacje nie mogą mieścić się w całości tylko w samym budynku, lecz konieczne jest ich umieszczenie także poza nim.

Wykonanie odpowiednich przyłączy w opinii Wnioskodawcy pozostaje zatem niewątpliwie w ścisłym, nierozerwalnym związku funkcjonalnym z usługą wykonania wyżej wskazywanych instalacji wewnątrz budynku, warunkując należyte wykonanie całej inwestycji. Z techniczno - gospodarczego punktu widzenia nie ma możliwości ominięcia jakiegokolwiek fragmentu wskazywanych instalacji, w tym również zlokalizowanego poza bryłą budynku.

Przygotowanie i wykonanie przedmiotowych przyłączy stanowi zatem część jednej i tej samej-kompleksowej usługi wykonania instalacji wentylacyjnej, wodno-kanalizacyjnej oraz centralnego ogrzewania w budynku mieszkalnym na terenie koszar. Prace te stanowią jednolitą całość, której nie da się podzielić na części bez uszczerbku dla końcowego efektu tych prac.

Wykonanie tych instalacji stanowi de facto jedną usługę, w ramach której dokonuje się kilku czynności faktycznych, które są w sumie konieczne dla prawidłowego i zgodnego ze sztuką budowlaną wykonania usługi jako całości (uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 stycznia 2011 r., III SA/GL 1708/10, PiP 2011, Nr 33, poz. 4).

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy stosowanie do jednej i tej samej usługi różnych stawek podatkowych, zależnych od miejsca przeprowadzenia poszczególnych elementów instalacji należałoby uznać za nieuzasadnione. Dzielenie tej usługi, która ze swej istoty jest usługą wieloetapową, ale kompleksową, byłoby sprzeczne z racjonalnością ustawodawcy. W rezultacie należy przyjąć, iż usługa ta powinna być w całości objęta preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług.

Zastosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług jest w pełni zasadne także z tego względu, iż stawką taką opodatkowane są wyżej wskazywane prace budowlano-montażowe i remontowe, wykonane wewnątrz budynku, które mają z kolei podstawowy charakter dla całości przeprowadzonych prac, w tym wykonanych i wymienionych przyłączy. Należy bowiem zauważyć, że roboty budowlane, w tym budowlano-montażowe stanowią tzw. świadczenia złożone, na które składa się szereg czynności mających doprowadzić do określonego efektu gospodarczego. W przypadku takiego rodzaju czynności o kompleksowym charakterze, na które składają się: czynność podstawowa, której wykonanie było celem umowy zawartej przez podatnika z klientem, a także czynności pomocnicze niezbędne do wykonania czynności podstawowej, ustalając właściwą stawkę podatku od towarów i usług należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej (uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 sierpnia 2010 r., I FSK 1221/09, LEX nr 599720).

Wnioskodawca zauważył, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w punkcie 5.3.2 wskazano, że każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem. Oznacza to, że każdą usługę należy przyporządkować tylko do jednego grupowania, a w ślad za tym można jej przypisać tylko jedną stawkę podatku od towarów i usług.

W rezultacie należy przyjąć, że w przypadku wykonanej przez Wnioskodawcę usługi mamy do czynienia z jednolitym świadczeniem, podlegającym opodatkowaniu jednolitą preferencyjną stawką podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że budowa (modernizacja) instalacji wodno-kanalizacyjnej zewnętrznej obejmująca wykonanie (wymianę) przyłączy: ciepłej wody i cyrkulacji, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, wykonana w ramach robót budowlano-remontowo-montażowych, przeprowadzonych w budynku zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowanym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1130, podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Do budynków tych zalicza się:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 7a przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W tym miejscu nadmienić należy, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

* jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT. Aktualnie zaś do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się stawkę obniżoną w wysokości 8% VAT, natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Przy czym, warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Ponadto w przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, iż do robót związanych z obiektami infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na roboty budowlane, której przedmiotem było wykonanie (wymiana) instalacji wentylacyjnej, wodno-kanalizacyjnej zewnętrznej i wewnętrznej oraz instalacji centralnego ogrzewania w remontowanym budynku na terenie jednostki wojskowej. W ramach wyżej wskazanych robót budowlanych zostały wykonane przyłącza: ciepłej wody i cyrkulacji, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i wodociągowe. Przyłącze kanalizacji sanitarnej zostało wykonane od budynku do istniejącego już kolektora ściekowego oddalonego od budynku o sześć metrów. Zakres prac obejmował montaż przykanalika od budynku do kolektora wraz z wpięciem do niego. Przyłącza kanalizacji deszczowej zostały wykonane od rur spustowych z rynien do kanalizacji deszczowej biegnącej w odległości czterech metrów od budynku. Zakres prac obejmował wymianę rur betonowych na rury żeliwne, na odcinku pomiędzy rurą spustową a kolektorem kanalizacji deszczowej. Przyłącze wodociągowe wody zimnej zostało wykonane od budynku do istniejącej sieci zewnętrznej. Zakres prac obejmował wymianę przyłącza z rur żeliwnych na przyłącze z rur stalowych ocynkowanych wraz z montażem armatury pomiarowej i antyskażeniowej w budynku. Przyłącze wody ciepłej i cyrkulacji zostało wykonane od węzła cieplnego znajdującego się w sąsiednim budynku do remontowanego budynku.

W myśl umowy firma Wnioskodawcy występowała jako podwykonawca głównego wykonawcy robót. Remontowany budynek jest budynkiem zbiorowego zamieszkania na terenie koszar, sklasyfikowany wg PKOB w grupowaniu 1130.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczyły stawki podatku na wykonanie (wymianę) ww. przyłączy poza budynkiem.

Zatem z przedstawionego wyżej opisu wynika, iż przedmiotem wykonywanych robót była wymiana części instalacji cieplnej, kanalizacji deszczowej, sanitarnej i wodociągowej, stanowiącej infrastrukturę towarzyszącą budynku koszar.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że roboty budowlane dotyczące instalacji wodno-kanalizacyjnej zewnętrznej, związane z wykonaniem (wymianą) przyłączy: ciepłej wody i cyrkulacji, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, wypełniających definicję infrastruktury towarzyszącej budynku koszar sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1130, z uwagi na fakt, iż od dnia 31 grudnia 2007 r. nie obowiązuje okres przejściowy stosowania preferencyjnej stawki podatku względem robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, winny podlegać opodatkowaniu 23% stawką VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl