ITPP1/443-223b/12/14-S/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-223b/12/14-S/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 782/13 stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku 6 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) uzupełnionym w dniu 24 maja 2012 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania wsparcia uzyskanego z Funduszu Promocji Mleka i zaliczki na poczet tego wsparcia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 maja 2012 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania wsparcia uzyskanego z Funduszu Promocji Mleka i zaliczki na poczet tego wsparcia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799 - dalej zwana ustawą o funduszach promocji) utworzono Fundusz Promocji Mleka. Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o funduszach promocji Fundusz Promocji Mleka wspiera udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach promocji, do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane podmioty skupujące w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, o środki funduszy promocji mogą się ubiegać ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu mlekiem lub przetworami mlecznymi - w przypadku Funduszu Promocji Mleka. W ustawie wskazano, że Prezes Agencji Rynku Rolnego (dalej: Agencja Rynku Rolnego zwana jest także ARR) dysponuje środkami funduszy promocji na podstawie uchwał komisji zarządzających.

Prezes Agencji Rynku Rolnego w Załączniku do Zarządzenia nr XX z dnia 23 kwietnia 2010 r. określił Zasady Obsługi Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych. We wprowadzeniu wskazano, że "Środki Funduszy Promocji są w szczególności przeznaczone na sfinansowanie tzw. "wkładu własnego" organizacji branżowych w realizację kampanii promocyjnych i informacyjnych prowadzonych w ramach administrowanego przez ARR mechanizmu "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych", dzięki czemu będzie możliwe znaczące zwielokrotnienie efektu działań promocyjnych. Wskazano także, że "Zgromadzonymi funduszami zarządzają Komisje Zarządzające". Komisja Zarządzająca Funduszem Promocji Mleka opracowała Zasady gospodarowania środkami finansowymi Funduszu Promocji Mleka, w których określono, że wsparcie finansowe z Funduszu Promocji Mleka wynosi 100% kosztów kwalifikowanych z tytułu udziału w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka.

Na podstawie powyższej ustawy Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydał rozporządzenie z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 54, poz. 327), które określa m.in. szczegółowe warunki i tryb finansowania lub współfinansowania programów promocyjnych i informacyjnych. W rozporządzeniu wskazano, że jeżeli podmiot ubiegający się o wsparcie wystąpi o zaliczkę na realizację danego zadania, wypłaca się zaliczkę w wysokości do 40% kwoty wsparcia określonej w decyzji o udzielenie wsparcia. Powyższe rozwiązanie zostało powtórzone w "Zasadach obsługi Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych", poprzez wskazanie, że Beneficjent ma prawo do uzyskania zaliczki na realizację zadania finansowanego ze środków Funduszy Promocji, z tym że zaliczka nie może przekroczyć 40% kosztów kwalifikowanych. Zatem podmiot uprawniony do uzyskania środków z Funduszu Promocji Mleka na udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka może się ubiegać o wsparcie udziału w targach w kwocie 100% wydatków kwalifikowanych oraz o zaliczkę w wysokości 40% kosztów kwalifikowanych. Zaliczka jest wypłacana w drodze decyzji wydanej przez Prezesa ARR w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji o udzieleniu wsparcia. Pozostała kwota dofinansowania wypłacana jest po zakończeniu targów oraz spełnieniu wymogów formalnych, polegających na złożeniu do Agencji Rynku Rolnego "Sprawozdania z realizacji zadania lub jego etapu" wraz z załącznikami, tj. potwierdzonymi kopiami faktur oraz potwierdzeniami dokonanych opłat za te faktury. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych kosztami kwalifikowanymi podlegającymi refundacji są koszty:

1.

reklamy w telewizji, radio, prasie lub innych mediach;

2.

promocji w punktach sprzedaży;

3.

przygotowania stoisk i materiałów informacyjno-promocyjnych;

4.

udziału w pokazach, wystawach i targach;

5.

organizacji szkoleń i konferencji;

6.

prowadzenia serwisu internetowego;

7.

najmu powierzchni informacyjno-promocyjnych;

8.

publikacji i dystrybucji broszur, ulotek, plakatów, zaproszeń i innych materiałów informacyjno-promocyjnych;

9.

wynagrodzenia dostawcy towarów lub usług, niezbędnych do realizacji zadania;

10.

zakupu rzeczowych aktywów obrotowych;

11.

najmu środków trwałych albo amortyzacji zakupionych środków trwałych, w przypadku gdy zakup jest bardziej opłacalny lub najem jest niemożliwy;

12.

badań naukowych i prac rozwojowych;

13.

w przypadku realizacji zadania poza siedzibą podmiotu wykorzystującego środki finansowe funduszu promocji:

* podróży samolotem w klasie ekonomicznej, koleją lub innym publicznym środkiem transportu w I lub II klasie,

* podróży samochodem, przy czym koszt podróży za 1 kilometr do wysokości stawki określonej w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy,

* zakwaterowania - do wysokości 480 zł na jeden dzień dla jednej osoby,

* pobytu w miejscu realizacji operacji, w tym wyżywienia, przejazdów, połączeń telefonicznych - do wysokości:

- diety nie wyższej niż określona zgodnie z przepisami w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - jeżeli operacja jest realizowana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- 160 zł na dzień - jeżeli zadanie jest realizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

14.

działalności krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami danej branży;

15.

ogólne - do wysokości 5% kosztów poniesionych na realizację danego zadania.

Izba jest jednostką organizacyjną samorządu mleczarskiego, działającego na rzecz rozwoju i promocji branży mleczarskiej i reprezentuje interesy w niej zrzeszonych podmiotów. Do zadań statutowych Izby należy m.in. promowanie walorów spożycia mleka i przetworów mlecznych na terytorium RP i poza jej granicami oraz promowania eksportu produktów mleczarskich, (§ 13 pkt 11 i 12 Statutu). Zadania statutowe Izba realizuje m.in. w drodze pomocy członkom Izby w uczestnictwie w targach, giełdach, wystawach i konkursach mleczarskich w kraju i za granicą (§ 14 pkt 8 Statutu). Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami prawa Izba jest uprawniona do ubieganie się o wsparcie ze środków Funduszu Promocji Mleka. Izba jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług.

Czynności wykonywane przez Podatnika.

Izba, jako organizacja branżowa wspiera udział swoich członków w targach i wystawach dot. branży mleczarskiej. Izba przyjmuje zgłoszenia od swoich członków na udział w poszczególnych wystawach. Izba zawiera z podmiotem, który chce wziąć udział w targach (dalej zwanym Wystawcą) porozumienie, w ramach którego ustalane są zasady uczestnictwa Wystawcy w targach oraz sposób finansowania tego udziału. W ramach zawartego porozumienia Wystawca zobowiązany jest do następujących czynności:

1.

zgłoszenia Izbie swego uczestnictwa w targach zagranicznych w określonym terminie;

2.

wpłacenia Izbie w ciągu 7 dni od dnia wystawienia przez Izbę faktury kwoty 500 zł netto, powiększoną o podatek VAT w wysokości 23% za działania konsultingowe prowadzone przez Izbę na rzecz Wystawcy w związku z organizacją targów (nie jest to wydatek kwalifikowany podlegający finansowaniu ze środków Funduszu);

3.

wpłacenia Izbie w ciągu 7 dni od dnia podpisania porozumienia kaucji, stanowiącej zabezpieczenie roszczeń Izby wobec Wystawcy w przypadku niespełnienia przez Wystawcę warunków do otrzymania wsparcia finansowego z Funduszu Promocji Mleka, w przypadku niestosowania przez Wystawcę zaleceń Izby, w zakresie odnoszącym się do wykonywania przepisów ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności w zakresie realizacji zadań w sposób przewidziany tymi przepisami, umożliwiający udzielenie wsparcia finansowego z Funduszu, a także w przypadku niewywiązania się, bądź nienależytego wykonania przez Wystawcę niniejszego Porozumienia, wysokość kaucji wynosi 50% kwoty, stanowiącej należność za udział w targach określonych w przepisach szczegółowych do ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Kaucja zostanie zwrócona po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego w sprawie wypłaty środków finansowanych z tytułu wsparcia. Zwrot kaucji nie może odbyć się wcześniej niż po otrzymaniu i uruchomieniu przez Izbę środków z Funduszu;

4.

wpłacenia Organizatorowi targów w ciągu 7 dni od dnia wystawienia przez Organizatora targów faktury obciążeniowej, stanowiącej 50% należności za udział w targach określonych w przepisach szczególnych do ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno - spożywczych, organizatorem targów nie jest Izba,

5.

złożenia oświadczenia, w którym Wystawca zobowiązuje się do stosowania zaleceń Izby, w zakresie odnoszącym się do wykonywania przepisów ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności w zakresie realizacji zadań w sposób przewidziany tymi przepisami, umożliwiający udzielenie wsparcia finansowego z Funduszu.

W porozumieniu ponadto zastrzeżono, że Izba nie ponosi odpowiedzialności, ani nie dokona refinansowania ze środków Funduszu wydatków Wystawcy nieobjętych wnioskiem o uczestnictwo w targach, umową z Organizatorem targów albo też wykraczających poza przepisy, o których mowa w § 3 pkt 3 niniejszego porozumienia oraz określonych w przepisach wykonawczych do ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych oraz wysokości kwoty zagwarantowanej w Planie Finansowym FPM na 2011 r. - w części przyznanej Izbie.

Następnie Izba składa do Prezesa ARR Wniosek o udzielenie wsparcia (kwota wsparcia dalej zwana też jest dofinansowaniem) ze środków Funduszu Promocji, w którym wykazuje, o jaką kwotę dofinansowania występuje wraz z Zestawieniem rzeczowo-finansowym zadania. W zestawieniu rzeczowo-finansowym wykazywane są targi i wystawy, na udział w których Izba chce pozyskać finansowanie wraz kalkulacją i uzasadnieniem planowanych kosztów; planowanie koszty powiększane są o kwotę do 5% na koszty ogólne określone w przywołanym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi). Beneficjentem środków jest Izba. Koszty ogólne, tj. do 5% danego zadania, dotyczą przygotowania dokumentacji do ARR, przeprowadzenia procedury wyboru ofert na zrealizowanie zadania, kosztów obsługi prawnej związanej z realizacją zadania i poprawnością pod względem prawnym wypełnienia dokumentacji do ARR. Izba, po uzyskaniu wpłaty kaucji, w imieniu Wystawcy zawrze z Organizatorem targów umowy, na mocy których Wystawca będzie uprawniony do uczestnictwa w targach lub wystawach. Następnie Izba podejmuje wszystkie niezbędne kroki do zapewnienia Wystawcom udziału w tragach lub wystawach. W szczególności Izba zakupuje usługi i towary niezbędne do udziału Wystawców w targach m.in.: koszty dzierżawy powierzchni, przygotowania stoiska, zakupu materiałów promocyjnych. Faktury z tego tytułu wystawiane są na Izbę.

Izba po zakończeniu targów na udział w których uzyskała finansowanie składa do ARR sprawozdanie z wykonania zadania. W sprawozdaniu wykazuje faktycznie poniesione koszty wraz z narzutem na koszty ogólne (5% poniesionych kosztów kwalifikowanych).

Kwoty wynikające z faktur zakupu wykazywane są jako kwoty brutto, ponieważ podatek VAT, zdaniem Izby, stanowi wydatek kwalifikowany; Izba nie odlicza podatku VAT z faktur dokumentujących koszty udziału wystawców w targach. Po zatwierdzeniu sprawozdania przez ARR i niestwierdzeniu żadnych błędów oraz po uzyskaniu środków z ARR Izba zwraca Wystawcom wpłacone kwoty kaucji.

Podsumowując, Izba pobiera od Wystawcy kaucję, którą zwraca po ostatecznym rozliczeniu z ARR i uzyskaniu kwoty wsparcia. Kwota wsparcia refundowana z Funduszu Promocji Mleka jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Izbę w związku z udziałem Wystawców w wystawach i targach. Otrzymana kwota wsparcia nie stanowi dofinansowania do ceny, ponieważ czynności, które podejmie Izba na rzecz Wystawcy nie zobowiązują w ostatecznym rozrachunku do zapłaty Izbie wynagrodzenia.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wyjaśniono, że wynagrodzenie za działania konsultingowe (500 zł) ma charakter ryczałtowy i dotyczy działań Izby, które nie stanowią wydatków kwalifikowanych, Izba pobiera powyższe wynagrodzenie za działania, których nie można zaliczyć do wydatków kwalifikowanych i które, w przypadku rezygnacji potencjalnego wystawcy z udziału w wystawie przed dokonaniem wpłat, obciążałyby Izbę. Pod działaniami konsultingowymi rozumie się m.in. działania informacyjne dla podmiotów zainteresowanych wystawą, pomoc w uzyskaniu informacji na temat warunków handlowych w danym kraju, rozpoznanie dotyczące targów w krajach wybranych przez Wystawcę, warunków spedycji i informacji z zakresu warunków fitosanitarnych w danym kraju, warunków i zasad handlu z danym krajem, itp. W przypadku odrzucenia wniosku o dofinansowanie Izba nie otrzyma żadnego wynagrodzenia za przeprowadzone działania, dlatego przyjęto zasadę pobierania wynagrodzenia ryczałtowego za etap poprzedzający złożenie wniosku.

Udział w targach jest dofinansowany przez ARR za pośrednictwem Izby. Dofinansowaniu podlega kwota w wysokości nie większej niż do 50% wydatków przeznaczonych na: koszty zabudowy i dzierżawy powierzchni wspólnej wraz ekspozycji branży mleczarskiej wraz z obligatoryjnymi opłatami. Nie da się jednoznacznie określić, że w każdym przypadku Izba opłaca 50% kosztów zabudowy i dzierżawy powierzchni wspólnej wraz z ekspozycją branży mleczarskiej oraz obligatoryjnymi opłatami, ponieważ Zarząd Izby podjął uchwalę by udział w danych targach dofinansować maksymalnie w 50%, a więc wysokości dofinansowania może wynosić 45%. Faktury wystawiane na Izbę dotyczą jedynie kwoty wydatków, które są objęte dofinansowaniem. Pozostałą częścią kosztów związanych z udziałem Wystawcy w targach obciążany jest Wystawca. Na Izbę nie są wystawiane faktury dokumentujące 100% wydatków niezbędnych do udziału Wystawców w targach, a jedynie faktury w takiej części, która podlega refundacji. Wszystkie wydatki powyżej części podlegające dotacji obciążają Wystawcę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.

Czy kwota wsparcia uzyskana z Funduszu Promocji Mleka stanowi, wraz z uzyskaną zaliczką na poczet kwoty wsparcia, wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Czy Izbie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu stanowiących wydatki kwalifikowane, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

Zdaniem Izby, kwota wsparcia uzyskana z Funduszu Promocji Mleka wraz z uzyskaną zaliczką na poczet kwoty wsparcia nie stanowi wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Izbie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur stanowiących wydatki kwalifikowane (z faktur potwierdzających wysokość ponoszonych wydatków w związku z udziałem Wystawców w wystawach i targach).

Uzasadniając ww. stanowisko Izba wskazała, iż uzyskana kwota wsparcia z Funduszu Promocji Mleka wraz z uzyskaną zaliczką na poczet kwoty wsparcia nie stanowi wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kwota wypłacona przez Fundusz stanowi jedynie zwrot kosztów, które poniosła Izba w związku z udziałem Wystawców w targach i wystawach.

Otrzymana kwota refundacji wydatków na udział w targach i wystawach nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści powyższych przepisów wynika, iż uznanie dotacji za zwiększającą obrót zachodzi wówczas, gdy dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwota refundacji uzyskana z Funduszu Promocji Mleka nie stanowi elementu wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Izbę, ponieważ wysokość kwot wsparcia z Funduszu Promocji Mleka jest przyznawana na podstawie kalkulacji kosztów i w żaden sposób nie jest uzależniona od ceny świadczonych usług. Dotacje, których nie można przypisać do konkretnych usług świadczonych przez podatnika lub do sprzedawanych przez niego towarów nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu. Dotacja ta nie ma bowiem na celu sfinansowania (w całości lub w części) ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Dlatego też kwota wypłacona Izbie z Funduszu Promocji Mleka nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usługi przez Izbę, nie stanowi zatem dopłaty do ceny świadczonych usług. W efekcie Izba nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Reasumując, kwota wypłacona z Funduszu Promocji Mleka, otrzymana na pokrycie poniesionych kosztów udziału Wystawców w targach i wystawach nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie zagadnienia dotyczącego prawa do odliczenia wskazano, iż Izbie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur stanowiących wydatki kwalifikowane (z faktur potwierdzających wysokość ponoszonych wydatków w związku z udziałem Wystawców w wystawach lub targach).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Czynnościami nieopodatkowanymi są czynności zwolnione od podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak jak już przedstawiono w uzasadnieniu do pytania nr 2, kwota zwrócona z Funduszu Promocji Mleka nie stanowi wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu, ponieważ nie jest związana ze świadczeniem usług, a dotyczy jedynie pokrycia określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. kosztów kwalifikowanych. Izba nie wykonuje zatem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ uzyskana refundacja ze środków Funduszu Promocji Mleka nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem wydatki poniesione na udział Wystawców w targach i wystawach, które podlegają refundacji z Funduszu Promocji Mleka nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (uzyskana refundacja jest poza podatkiem od towarów i usług), w związku z czym Izbie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, także wynagrodzenie w wysokości 500 zł powiększone o należny podatek od towarów i usług pobierane od Wystawcy przez Izbę za działania konsultingowe prowadzone przez Izbę na rzecz Wystawcy w związku z organizacją targów nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych na Izbę z tytułu ponoszonych kosztów związanych z udziałem Wystawców w targach i wystawach. Kwota 500 zł dotyczy ryczałtowego wynagrodzenia Izby z tytułu czynności, które nie zostały wymienione wśród kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji ze środków Funduszu Promocji Mleka. Izba pobiera powyższą kwotę za działania podjęte na rzecz Wystawców w celu zabezpieczenia własnych kosztów, które musi ponieść przed złożeniem wniosku do Agencji Rynku Rolnego. W przypadku odmownej decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego w sprawie sfinansowania udziału w targach i wystawach Izba poniosłoby wydatki, których nikt by jej nie zwrócił. Co prawda Izba dostaje środki na finansowanie kosztów ogólnych (zadania) do wysokości 5% kosztów poniesionych na realizację danego zadania, jednakże zadanie takie musi zostać zrealizowane. Izba nie dostaje natomiast środków w przypadku, gdy zadanie nie zostało zrealizowane np. w przypadku nieprzyznania środków przez Prezesa ARR.

Podsumowując, Izba nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego z faktur dotyczących udziału Wystawców w targach, które to wydatki stanowią wydatki kwalifikowane, zwracane Izbie z Funduszu Promocji Mleka.

W interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2012 r. znak ITPP1/443-223b/12/MN oceniono stanowisko Izby za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Izba złożyła skargę.

Wyrokiem wydanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2012 r., sygn. akt I SA/Bk 303/12, oddalił skargę Strony Skarżącej.

Kwestionując stanowisko Sądu I instancji, Izba złożyła skargę kasacyjną, która wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 782/13 została uwzględniona, w wyniku czego NSA uchylił zaskarżony wyrok w całości oraz uchylił interpretację indywidualną z dnia 31 maja 2012 r. nr ITPP1/443-223b/12/MN.

W uzasadnieniu wyroku NSA nie podzielił stanowiska Sądu I instancji i uznał postawiony w skardze kasacyjnej zarzut naruszenia prawa materialnego za uzasadniony. Sąd - wskazując stanowisku TSUE odnoszące się do kompleksowości - stwierdził, że "Ani z interpretacji, ani z zaskarżonego wyroku nie wynika, dlaczego uznano, że koszty kwalifikowane otrzymane z funduszu nie są kosztami zakupowymi, gdyż jedynym kryterium włączenia tych kosztów do obrotu było przyjęcie kompleksowości świadczeń". Następnie NSA analizując treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, że "Dla oceny, czy dotacja jest elementem istotnym wpływającym na włączenie jej do podstawy opodatkowania, kluczowe jest stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowią one element wynagrodzenia. Dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., czyli nie zwiększają obrotu (vide A. Bartosiewicz R. Kubacki, VAT Komentarz, Wydanie III s. 429 i n.). Z powołanego we wniosku rozporządzenia, a w szczególności z jego § 2 wynika, że wsparcie finansowe jest udzielane na niemające na celu promocji konkretnego znaku towarowego lub marki zadanie. Wsparcie udziela się w formie refundacji kosztów bezpośrednio związanych z realizacją zadania (vide § 3 tego rozporządzenia). Z tych zapisów wynika więc wyraźnie, że chodzi o koszty zakupowe, nie mające na celu promocji towarów konkretnego wystawcy. Nie ma więc uzasadnienia do przyjęcia, by wsparcie to stanowiło element wynagrodzenia należnego skarżącej od dostawcy".

W ocenie Sądu "Trudno też przyjąć, by świadczenia zawarte w ramach porozumienia były nierozerwalnie związane. Informacje na temat warunków handlowych w danym kraju, rozpoznanie dotyczące targów, warunków spedycji czy fitosanitarnych można uzyskać w Internecie czy też od odpowiednich agend rządowych".

W konkluzji Sąd przyjął, że (...) skoro jedynym argumentem przyjętym przez organ interpretacyjny i Sąd pierwszej instancji mającym świadczyć o kompleksowości świadczeń był fakt zawarcia porozumienia pomiędzy skarżącą a wystawcami, a co jak wyżej wskazano nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania, że można mówić o świadczeniu kompleksowym, to rację należy przyznać skarżącej, że doszło w tej sprawie do naruszenia wskazanych w skardze kasacyjnej przepisów prawa materialnego".

W dniu 6 maja 2014 r. do tut. organu wpłynął wyrok wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 782/13, uchylający zaskarżony wyrok w całości oraz uchylający interpretację indywidualną z dnia 31 maja 2014 r. nr ITPP1/443-223b/12/MN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 782/13 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl