ITPP1/443-222/15/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-222/15/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2015 r. (data wpływu 26 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2015 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina C. (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych położonych na terenie Gminy. Na przedmiotowych cmentarzach Gmina świadczy odpłatnie usługi (dalej: "usługi cmentarne") na rzecz osób fizycznych, do których należą w szczególności:

* udostępnianie miejsc grzebalnych,

* zezwolenie na wjazd na teren cmentarza.

Cmentarze komunalne Gminy są administrowane przez M. Sp. z o.o. (dalej: "M." lub "Zarządca"), zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w C. z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie spółki komunalnej pod firmą M. Sp. z o.o. oraz w sprawie powierzenia tej spółce zadań z zakresu użyteczności publicznej.

Opłaty z tytułu usług cmentarnych Gmina dla celów podatku VAT wykazuje w odpowiednich rejestrach oraz deklaracjach.

A. zajmuje się realizacją świadczonych przez Gminę usług cmentarnych oraz pobiera związane z nimi opłaty w imieniu i na rzecz Gminy.

M poza realizacją świadczonych przez Gminę usług cmentarnych oraz pobieraniem związanych z nimi opłat w imieniu i na rzecz Gminy, prowadzi również sprzedaż własną i jest zobowiązany z uwagi na osiągnięty obrót z działalności własnej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Gmina otrzymuje co miesiąc fakturę VAT wystawioną przez M. z tytułu administrowania cmentarzami komunalnymi Gminy, której podstawę wystawienia stanowi kosztorys/protokół wystawiony przez Zarządcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaki podmiot, tj. Zarządca czy Gmina, był/jest/będzie obowiązany do ewidencji przy użyciu własnej kasy rejestrującej sprzedaży z tytułu usług cmentarnych wykonywanych przez Zarządcę w imieniu i na rachunek Gminy?

Zdaniem Gminy, z uwagi na to, że M. obok sprzedaży wykonywanej w imieniu i na rachunek Gminy dotyczącej usług cmentarnych, prowadzi również sprzedaż własną i jest zobowiązany - z uwagi na osiągam obrót z działalności własnej - do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to M. był/jest/będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Gminy usług cmentarnych przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Skoro Gmina jest/będzie podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT usług cmentarnych, będących świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT, Gmina powinna wskazywać/będzie wskazywać jako obrót kwotę należną z tytułu świadczenia tych usług. W szczególności obrót ten zasadniczo nie jest/nie będzie obrotem Zarządcy, któremu Gmina zleca/zleci wykonywanie usług administrowania w imieniu i na rzecz Gminy.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. IBPPI/443-75/09/EA, w której organ uznał, iż: "P. Sp. z o.o., nie ma uprawnień do wysławiania w imieniu własnym faktury, gdyż jest on tylko administratorem, a pobierane opłaty cmentarne nie będą stanowiły dla niego obrotu. (...) W przedmiotowym przypadku P. Sp. z o.o. tylko pobiera opłatę w imieniu Wnioskodawcy, natomiast opłata ta należna jest Wnioskodawcy i stanowi dochód dla niego, a nie dla P. Sp. z o.o. (administratora)".

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), dalej rozporządzenie kasowe, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.

Stosownie natomiast do § 5 ust. 2 rozporządzenia kasowego, w przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Reasumując, w związku z tym, że Zarządca obok sprzedaży wykonywanej w imieniu i na rachunek Gminy dotyczącej usług cmentarnych, prowadzi również sprzedaż własną i jest zobowiązany z uwagi na osiągany obrót z działalności własnej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to Zarządca w myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia kasowego był/jest/będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Gminy usług cmentarnych przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej.

Z kolei należy wskazać, iż analogiczne konkluzje płyną z treści przepisów uprzednio obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który przed wejściem w życie obecnego rozporządzenia kasowego regulował przedmiotowe kwestie.

Mianowicie zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), podatnicy przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej byli obowiązani dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Dodatkowo w myśl pkt 9 wskazanej regulacji podatnicy obowiązani byli także stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Natomiast zgodnie z § 7 ust. 7 wskazanego wyżej rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Tym samym biorąc pod uwagę zarówno przepisy obecnie obowiązującego rozporządzenia kasowego, jak i uprzednio obowiązującego rozporządzenia to Zarządca był/jest/będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Gminy usług cmentarnych przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Gmina jako zleceniodawca, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla będącego zleceniobiorcą zarządcy. Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl