ITPP1/443-220A/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-220A/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zajmuje się m.in. lężeniem piskląt tj. prowadzi działalność rolniczą w formie działów specjalnych produkcji rolnej. Nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną. Do wykonywania tej działalności spółka skupuje jaja wylęgowe od rolników ryczałtowych, wystawiając faktury VAT RR zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie, z terminem zapłaty wcześniej uzgodnionym. Jeśli termin płatności uzgodniony był na okres dłuższy niż 14 dni, tj. 21-dniowy lub 30-dniowy, to Spółka zawierała z rolnikami ryczałtowymi umowy na zakup jaj wylęgowych, w których są określone dłuższe terminy płatności: 21-dniowe i 30-dniowe.

Jeżeli termin płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy (sobota wolna od pracy, niedziela lub święto przypadające w ciągu tygodnia) to zdarzało się tak, że płatność dokonywana była w pierwszym dniu roboczym przypadającym po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Ponadto Spółka dokonuje na rzecz rolników ryczałtowych przedpłat, udziela zaliczek i pożyczek na dostawę jaj wylęgowych oraz sprzedaje dostawcom paszę. Na zaliczki i pożyczki są zawierane umowy pisemne, natomiast przedpłat dokonuje się na wniosek kierownika Zakładu, w dniu poprzedzającym dostawę jaj. Należności wynikające z udzielonych przedpłat, zaliczek, pożyczek oraz ze sprzedaży paszy są potrącane z faktur za dostarczone jaja w części lub do pełnej wartości faktury VAT RR. W każdym przypadku są wystawiane pisemne kompensaty, opisujące dokładnie dokument, który podlega kompensacie (nr faktury RR, datę jej wystawienia, wartość oraz kwotę jaka jest komensowana) i transakcje, które są potrącane (kwoty udzielonych przedpłat, zaliczek, pożyczek daty ich przekazania na konto rolnika ryczałtowego, numery faktur dot. sprzedanej paszy, daty ich wystawienia oraz wartości). Jeżeli kompensata dotyczy części należności wynikającej z faktury VAT RR, różnica jest przelewana na konto bankowe rolnika, w dniu poprzedzającym termin płatności wynikający z umowy lub faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o zryczałtowany podatek naliczony z faktury RR, jeśli zapłaciła należność w dniu następnym po dniach wolnych od pracy, w których przypadał termin płatności.

* Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o zryczałtowany podatek naliczony z faktur RR, w miesiącu, w którym dokonała kompensaty do pełnej wartości faktury RR.

Zdaniem Wnioskodawcy, należność zapłacona w dniu kolejnym po dniach wolnych od pracy jest - na podstawie art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - należnością zapłaconą w terminie. Zgodnie z przepisem art. 2 § 1 pkt 1 powołanej ustawy przepisy Ordynacji podatkowej stosuje się do podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a podatek od towarów i usług stanowi ten dochód, co wynika z treści art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę zryczałtowanego podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT RR.

Ponadto Spółka wskazuje, że ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę zryczałtowanego podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT RR w miesiącu dokonania kompensaty do pełnej wartości faktury RR, ponieważ jest spełniona przesłanka z art. 116 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Kwotę podatku naliczonego - według zapisu ust. 2 tego artykułu - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika

:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług

,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego

,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

d.

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

* w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego

;

* zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6

;

* kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

.

W myśl art. 116 ust. 6 powołanej ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Za datę dokonania zapłaty - jak stanowi ust. 7 wskazanego artykułu - uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne, a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych (art. 116 ust. 8 tejże ustawy).

Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również - według ust. 9 tegoż artykułu - potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

1.

zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;

2.

raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Zgodnie z treścią art. 116 ust. 9a) ustawy o podatku od towarów i usług, przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 363).

Zasady liczenia terminów zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 12 § 1 wskazanej ustawy, jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się - według § 5 tego artykułu - następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego, w konfrontacji z powołanymi wyżej przepisami, prowadzi do wniosku, iż Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR wystawionych dla rolnika ryczałtowego, potwierdzających nabycie jaj wylęgowych, w sytuacji, gdy uregulowała należności wynikające z tych dokumentów, jeżeli termin płatności - wynikający z umowy lub faktury - przypadał w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, w dniu następnym przypadającym po dniu lub dniach wolnych od pracy, przy spełnieniu pozostałych warunków zawartych w treści art. 116 cyt. ustawy. Prawo to przysługuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym uregulowano te należności.

Jednocześnie należy wskazać, iż prawo to przysługuje Spółce również w sytuacji, gdy należność dla rolnika ryczałtowego regulowana jest w całości poprzez kompensatę z należnościami Spółki za dostarczone temu rolnikowi towary oraz potrąceniami z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielonych jemu, pod warunkiem, że kompensaty te nastąpiły z w terminach określonych w art. 116 ust. 6 pkt 2 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl