ITPP1/443-217/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-217/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, .ając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 20 i 25 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz w zakresie nieodpłatnego przekazania majątku po zakończeniu inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 i 25 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania majątku po zakończeniu inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Gmina w 2010 r. planuje realizację inwestycji pod nazwą: "Modernizacja Portu Rybackiego: budowa budynku gospodarczo-socjalnego dla potrzeb rybaków wraz z zagospodarowaniem terenu".

Projekt finansowany jest w ramach środków 3.3. Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Szacunkowa wartość inwestycji przed ogłoszeniem przetargu wynosi 5.500.000 zł brutto. Planowany budynek gospodarczo-socjalny wraz z zagospodarowaniem terenu realizowany jest na działkach, których właścicielem jest Skarb Państwa. Działki znajdują się w trwałym zarządzie Urzędu Morskiego. Finalizowana jest komunalizacja portu i przejęcie własności działek przez Gminę.

Zakres prac budowlanych obejmuje:

1.

budowę piętrowego budynku gospodarczo-socjalnego o pow. użytkowej 458 m 2, konstrukcji murowanej, bez podpiwniczenia. W skład budynku wejdą dwa segmenty:

* segment A przeznaczony dla rybaków służący poprawie warunków ich pracy.

* segment B przeznaczony na bosmanat wyposażony w osprzęt niezbędny do obserwacji i organizacji portu;

cały budynek zostanie wyposażony w instalację wodną, kanalizacyjną, c.o., elektryczną, telefoniczną oraz w wentylację grawitacyjną; w ramach wyposażenia przewidywany jest również zakup i instalacja systemu nagłośnienia portu przy użyciu megafonów służący celom zachowania bezpieczeństwa obsługi jednostek rybackich poprzez przekazywanie stosownych informacji użytkownikom portu.

2.

zagospodarowanie terenów:

* częściowe ogrodzenie terenu ze szlabanem wjazdowym i wyjazdowym - wykonanie ciągów pieszojezdnych, placów oraz 10 miejsc postojowych dla samochodów wraz z odprowadzeniem wód deszczowych z całego obszaru objętego projektem,

* remont i wymiana nawierzchni placów utwardzonych - wykonanie trawników, montaż ławek-wykonanie rusztu do mycia oraz stojaka na sieci,

* wykonanie postumentów oświetleniowych i zasilających w wodę na obrzeżach basenu portowego,

* montaż oświetlenia wewnętrznego, ścianek dekoracyjnych, śmietników betonowych.

Faktury w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Urząd Miasta jako podatnika podatku VAT.

Obecnie Gmina rozważa następujące rozwiązanie w kontekście kwalifikowalności podatku VAT oraz przychodów ze sprzedaży usług, wynajmu pomieszczeń oraz poboru opłat z tytułu korzystania przez rybaków z infrastruktury projektu.

Gmina sprawuje nadzór nad prawidłowością eksploatacji projektu. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże swojej jednostce organizacyjnej - zakładowi budżetowemu, tj. Miejskiemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji - majątek w postaci budynku gospodarczo-socjalnego wraz z zagospodarowanym terenem. Zakład budżetowy - MOKSiR jest podatnikiem podatku VAT. MOKSiR uzyskiwać będzie przychody z tytułu np. opłaty za korzystanie z mediów i sanitariatów oraz infrastruktury remontowej i portowej, najmu i dzierżawy pomieszczeń. Koszty eksploatacji projektu i utrzymania będą pokrywane z uzyskiwanych przychodów. Opłaty dla rybaków oraz innych osób korzystających z portu będą kalkulowane na poziomie służącym pokryciu większości kosztów bieżących. Zakłada się ponoszenie przez zakład ewentualnych strat, które będą pokrywane z budżetu Gminy jako dotacja przedmiotowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego (powstałego przy wykonywaniu opisanych powyżej planowanych czynności opodatkowanych przez zakład budżetowy) o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja Portu Rybackiego: budowa budynku gospodarczo-socjalnego dla potrzeb rybaków wraz z zagospodarowaniem terenu" oraz czy przekazanie zakładowi budżetowemu majątku w postaci budynku gospodarczo-socjalnego wraz z zagospodarowanym terenem w Porcie Rybackim stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy inwestycja po zrealizowaniu przez beneficjenta - Gminę, zostanie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie zakładowi budżetowemu (MOKSiR). Przekazanie będzie odbywać się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, tym samym nieodpłatne przekazanie inwestycji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec tego, iż Gmina nie uzyska z inwestycji przychodu opodatkowanego podatkiem VAT, nie będzie przysługiwało jej prawo odliczenia w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja Portu Rybackiego: budowa budynku gospodarczo-socjalnego dla potrzeb rybaków wraz z zagospodarowaniem terenu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oznacza to, że opodatkowaniu co do zasady podlegają czynności wykonane odpłatnie. Jednakże ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl ust. 2 cyt. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami w całości lub w części.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Oznacza to, że czynność przekazania wytworzonego mienia podmiotowi, który te zadania będzie wykonywał w imieniu gminy, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przepis § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Gmina planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą "Modernizacja Portu Rybackiego: budowa budynku gospodarczo-socjalnego dla potrzeb rybaków wraz z zagospodarowaniem terenu" a następnie nieodpłatne przekazanie budynku wraz z zagospodarowanym terenem zakładowi budżetowemu (MOKSiR), które będzie odbywać się w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami publicznymi. Gmina nie uzyska z inwestycji przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Projekt finansowany jest z programu Operacyjnego, Działanie 3.3. "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy i Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, bowiem - jak już wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro zatem Gmina zamierza zakończoną inwestycję przekazać nieodpłatnie zakładowi budżetowemu, to czynność ta przy braku prawa do odliczenia nie będzie podlegała opodatkowaniu w oparciu o art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług - Gmina, czy też Urząd Miasta, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl