ITPP1/443-214A/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-214A/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 21 września 2007 r.) i pismem z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 28 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi" realizowanej w okresie od 1 października 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wykonania inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako beneficjent projektu Nr pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi" realizowanej w okresie od 1 października 2005 r. do 15 grudnia 2006 r. otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Podatek od towarów i usług został zaliczony w przypadku projektu do kosztów niekwalifikowanych, i w związku z tym nie podlegał sfinansowaniu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Powyższa inwestycja związana jest ze sprzedażą opodatkowaną, a środki trwałe powstałe w wyniku realizacji tego projektu zostały oddane w dzierżawę "P" Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (w całości lub w części) przy realizacji projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi".

Zdaniem wnioskodawcy Gmina jako podatnik podatku VAT przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Podatek VAT zaliczony został do kosztów niekwalifikowanych, i w związku z tym nie podlegał sfinansowaniu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższą regulacją Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż środki trwałe powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji są związane ze sprzedażą opodatkowaną - zostały one oddane w dzierżawę "P" Sp. z o.o. W związku z powyższym w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT z tytułu poniesionych wydatków na inwestycję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W złożonym wniosku opisano, że środki trwałe powstałe w wyniku realizacji tego projektu zostały oddane w dzierżawę "P"Sp. z o.o. (w tym przypadku zawierane będą umowy cywilnoprawne). Z tego tytułu Gmina osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem poniesione przez Gminę wydatki na inwestycję są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zatem ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy) poniesionych wydatków na inwestycję pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi" Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl