ITPP1/443-210/13/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-210/13/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani podatnikiem, którego obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2012 r. wyniósł 9.420,00 zł (słownie: dziewięć tysięcy czterysta dwadzieścia złotych) i w roku tym dostawy usług były wykonywane w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2012 r. Od kilku lat prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pokoi gościnnych, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Ze względu na sezonowy charakter, działalność prowadzona jest przez dwa miesiące w ciągu roku i corocznie zawieszana po sezonie. W 2013 r. planuje Pani wznowienie działalności od dnia 1 lipca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w myśl rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jest Pani zwolniona w 2013 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, skoro uzyskany w 2012 r. obrót w okresie od wznowienia do zawieszenia (lipiec-sierpień) wyniósł 9.420,00 zł.

2.

Czy wznawiając prowadzenie działalności w lipcu 2013 r. będzie Pani podatnikiem rozpoczynającym dostawę lub świadczenie usług w 2013 r., czy raczej jest Pani podatnikiem, który rozpoczął dostawy w latach ubiegłych.

3.

Co należy rozumieć przez rozpoczęcie dostawy lub świadczenia. Czy za rozpoczęcie dostaw należy uznać pierwotną datę, kiedy po raz pierwszy podatnik podjął czynność bez względu na przerwy w jej prowadzeniu w związku z zawieszeniem działalności, czy też rozpoczęciem dostaw jest ich wznowienie w danym roku podatkowym po jej uprzednim zawieszeniu, np. jeżeli po wznowieniu działalności w lipcu 2013 r. i prowadzeniu jej do września 2013 r. uzyska Pani obrót w wysokości nieprzekraczającej 20.000 zł, ale wyższej niż kwota 1667 zł miesięcznie (20.000: 12 x 2 m-ce prowadzenia działalności = 3.333 zł), będzie Pani w dalszym ciągu zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas.

Uważa Pani, że w świetle przepisów rozporządzenia, jest Pani zwolniona w 2013 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej do momentu, kiedy obrót nie przekroczy kwoty 20.000 zł. Ponadto uważa Pani, że jeżeli w 2013 r. uzyskany obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 20.000 zł, będzie Pani również w 2014 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy. W przypadku wznowienia i zawieszenia działalności nie ma zastosowania wyliczenie obrotu w proporcji do okresu wykonywania czynności, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 i § 7 ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) i dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Stosownie do zapisu § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się terminy rozpoczęcia ewidencjonowania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z zapisem § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających w 2012 r. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kwotę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r. stanowi kwota 20.000 zł, bez względu na okres wykonywania tych czynności w 2012 r.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2012 r. byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 7 ust. 5).

Na podstawie powołanych powyżej przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a zwłaszcza brzmienia § 3 ust. 1 pkt 1 w związku z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., tj. od 2013 r. należy stwierdzić, iż wyliczenie obrotu 20.000 zł w proporcji do okresu wykonywania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, celem określenia limitu za 2012 r. uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, będzie miało zastosowanie w przypadku podatników, rozpoczynających dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz ww. osób w okresie po wejściu w życie przepisów ww. rozporządzenia, tj. od 2013 r.

Z treści przedstawionego opisu sprawy wynika, iż od kilku lat prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pokoi gościnnych. Ze względu na sezonowy charakter, działalność prowadzona jest przez dwa miesiące w ciągu roku (lipiec-sierpień) i corocznie zawieszana po sezonie. W 2013 r. planuje Pani wznowienie działalności od dnia 1 lipca. Obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2012 r. wyniósł 9.420,00 zł.

Odnosząc się do powyższego, w kwestii ustalenia limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku podjęcia działalności gospodarczej po okresie zawieszenia, istotnym jest ustalenie bytu prawnopodatkowego Wnioskodawcy. Tym samym należy rozstrzygnąć kwestię, czy może Pani być, w świetle przepisów prawa, uznana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, czy też jest Pani, z racji wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej, podatnikiem podatku od towarów i usług kontynuującym sprzedaż.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Od 1 kwietnia 2013 r., na mocy art. 1 pkt 12 lit. a ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), przepis art. 15 ust. 2 obowiązuje w brzmieniu: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Należy w tym miejscu wskazać, iż z regulacji zawartych w art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) wynika, iż przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy (...).

W świetle powyższego należy zauważyć, iż czasowe zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku zawieszenia działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne (w kolejnym sezonie) wznowienie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP). Wznowienie działalności po kilkumiesięcznej przerwie w rozumieniu odrębnych przepisów, nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Ustanie bytu prawnopodatkowego w zakresie podatku od towarów i usług powoduje bowiem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, np. zlikwidowanie działalności prowadzonej jednoosobowo jako osoba fizyczna i podjęcie w formie spółki cywilnej lub odwrotnie, a nie zaniechanie na pewien czas wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż dla ustalenia prawa do skorzystania w 2013 r. ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej przysługuje Pani cała kwota limitu 20.000 zł, która nie ulega zmniejszeniu w proporcji do okresu wykonywania działalności gospodarczej w miesiącach lipiec-sierpień 2012 r.

Wznawiając bowiem w lipcu 2013 r. prowadzenie działalności gospodarczej należy Panią uznać, jak wyżej wyjaśniono, za podatnika podatku od towarów i usług kontynuującego dotychczasową sprzedaż, a nie rozpoczynającego nową działalność.

Wyliczenie obrotu 20.000 zł w proporcji do okresu wykonywania dostawy towarów lub świadczenia usług, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, będzie miało zastosowanie do tych podatników, którzy rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w okresie od 2013 r. W Pani przypadku natomiast mamy do czynienia z działalnością gospodarczą prowadzoną od wielu lat.

Zatem, o ile nie była Pani przed dniem 1 stycznia 2012 r. zobowiązana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub nie przestała spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, to w 2013 r. w związku z nieprzekroczeniem kwoty 20.000 zł będzie Pani zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Ponadto regulacje wynikające z pierwszej części zdania powołanego przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, określające limit obrotu uprawniający do korzystania ze zwolnienia z przedmiotowego obowiązku w wysokości 20.000 zł, będą miały zastosowanie w Pani przypadku do dnia 31 grudnia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl