ITPP1/443-21/14/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-21/14/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących usług, polegających na sprzedaży dostępu do szkoleń multimedialnych on-line - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących usług, polegających na sprzedaży dostępu do szkoleń multimedialnych on-line.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży dostępu do szkoleń multimedialnych z dziedziny IT, głównie są to szkolenia z zakresu programowania urządzeń mobilnych oraz administracji systemami. Kursy realizowane są on-line poprzez platformę e-learningową. Dostęp do kursu wraz z testami teoretycznymi oraz praktycznymi wymaga zarejestrowania się w serwisie oraz uiszczenia opłaty (standardowo dostęp do kursu jest roczny). Szkolenia te nabywane są zarówno przez inne podmioty gospodarcze, jak i przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Opłaty za szkolenia uiszczane są dwukanałowo, za pośrednictwem t... oraz - w przypadku kart kredytowych - za pośrednictwem systemu p.... Podczas zakupu użytkownik wybiera dogodny dla siebie sposób zapłaty. Systemy typu t, czy p są nowoczesnymi rozwiązaniami, dzięki którym użytkownik od razu po uiszczeniu opłaty, ma dostęp do zakupionej usługi. Klient nie dokonuje zapłaty za usługę formie gotówkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zważywszy na powyższe okoliczności wnioskodawca musi założyć kasę fiskalną.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma obowiązku stosowania kasy fiskalnej. Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po przywołaniu treści ww. przepisu Wnioskodawca wskazał również na zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Odnosząc się do tych przepisów Wnioskodawca wskazał, że każda transakcja zakupu usługi w serwisie p, t, zawiera następujące informacje: unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość prowizji za dokonanie transakcji automatycznie, która jest pobierana przez paypal, tansferuj.pl. Zestawienie sprzedaży sporządzane jest na podstawie zamówień składanych codziennie. Zestawienie takie zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji, do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów wyrażoną w walucie polskiej lub obcej przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, od dnia 1 stycznia 2013 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Na podstawie § 2 ust. 1 tego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarcza polegającą na sprzedaży dostępu do szkoleń multimedialnych z dziedziny IT, głównie są to szkolenia z zakresu programowania urządzeń mobilnych oraz administracji systemami. Kursy realizowane są on-line poprzez platformę e-learningową. Dostęp do kursu wraz z testami teoretycznymi oraz praktycznymi wymaga zarejestrowania się w serwisie oraz uiszczenia opłaty. Opłaty za szkolenia mogą być uiszczane są za pośrednictwem T oraz - w przypadku kart kredytowych - za pośrednictwem systemu P - nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym użytkownik od razu po uiszczeniu opłaty, ma dostęp do zakupionej usługi. Klient nie dokonuje zapłaty za usługę formie gotówkowej.

Z wniosku ponadto wynika, że każda transakcja zakupu usługi w serwisie P, T, zawiera następujące informacje: unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość prowizji za dokonanie transakcji automatycznie, która jest pobierana przez powyższe serwisy. Zestawienie sprzedaży sporządzane jest na podstawie zamówień składanych codziennie. Zestawienie takie zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji, do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów wyrażoną w walucie polskiej lub obcej przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień sprzedaży.

Należy w tym miejscu zauważyć, że udostępnianie szkoleń multimedialnych drogą elektroniczną, stanowi świadczenie usługi elektronicznej.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 26 ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011, str. 1).

Na mocy art. 7 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 2011.77.1), do "usług świadczonych drogą elektroniczną", o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Ust. 1 obejmuje w szczególności dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami.

W załączniku 1 w pkt 4c określonym jako punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE wymieniono uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie.

Natomiast w pkt 5 określonym jako punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE wymieniono:

a.

automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b.

ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W świetle powołanych przepisów, odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano - za dostęp do multimedialnych szkoleń on-line klienci nie dokonują zapłaty w formie gotówkowej, zatem zapłata ta dokonywana jest w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to do dnia 31 grudnia 2014 r. może Pani korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl