ITPP1/443-209/07/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-209/07/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego w przypadku wniesienia aportem przez Związek składników majątku do spółki prawa handlowego powstałej w związku z likwidacją zakładu budżetowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w przypadku wniesienia aportem składników majątku do spółki prawa handlowego w związku z likwidacją zakładu budżetowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład "M" jest zakładem budżetowym utworzonym na podstawie uchwały Zgromadzenia "M" w S. powołanego przez gminy S. i S. w celu realizacji zadań własnych w zakresie oczyszczania ścieków. Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz § 69 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inna formę organizacyjno - prawną zakład budżetowy zostanie zlikwidowany w celu przekształcenia w spółkę prawa handlowego użyteczności publicznej. Działalność gospodarcza prowadzona jest przez zakład budżetowy na majątku użyczonym, który jest własnością Związku "M" i Gmin S. i S. Majątek ten przekazany jest do użytkowania nieodpłatnie, po przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę majątek ten będzie również użyczony spółce nieodpłatnie. Zakupione przez zakład budżetowy środki trwałe lub wykonane w ramach inwestycji ewidencjonowane są w księgach rachunkowych zakładu budżetowego. Od zakupionych środków trwałych i ponoszonych nakładów inwestycyjnych wykorzystywanych do prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Zakład odliczał podatek VAT w całości. Środki trwałe zakupione i wytworzone ze środków własnych i dotacji otrzymanych od Związku będące w ewidencji zakładu przejdą aportem do nowo utworzonej spółki prawa handlowego. Planuje się również likwidację Związku i przekazanie majątku trwałego do gmin wcześniej od nich otrzymanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego i wniesienia aportem składników majątku do spółki prawa handlowego powstałej ze zlikwidowanego zakładu budżetowego powstaje obowiązek korekty podatku naliczonego.

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie aportu do spółki prawa handlowego nie powinno spowodować obowiązku korekty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikowi wykorzystującemu towary (w tym środki trwałe) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje - w chwili ich nabycia - prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, w terminach określonych w ustawie.

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) regulują kwestie sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, przejęcia i przekształcenia podmiotów.

Zgodnie z przepisem art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych

,

2.

osobowych spółek handlowych

,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek

.

Przepis ten na podstawie § 2 cytowanego artykułu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych)

,

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych)

.

Stosownie do treści art. 93a § 1 pkt 1 powołanej ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby. Przepisy art. 93 i art. 93a zgodnie z art. 93b ustawy stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Wnioskodawca wskazał, iż podstawę prawną przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego stanowi art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. Finanse publiczne (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu w przypadku jego likwidacji stosownie do ust. 3 określa organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast z ust. 7 powołanego przepisu wynika, że należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Wnioskodawca określił, iż mienie zakładu budżetowego jest mieniem komunalnym (własnością Związku "M" oraz gmin S. i S). Środki trwałe i materiały pozostałe po zlikwidowanym zakładzie budżetowym będą użyczane nowo powstałej spółce użyteczności publicznej nieodpłatnie.

W oparciu o powołane wcześniej przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące sukcesji podatkowej występującej w przypadku przekształcenia zakładów budżetowych nowopowstała spółka wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa i obowiązki przekształconego podmiotu. Skoro procedura przekształcenia zakładu budżetowego zgodnie z przepisami cytowanej ustawy o finansach publicznych wymaga likwidacji zakładu i utworzenie w jego miejsce spółki, a mienie zakładu jest własnością Związku "M" oraz gmin S. i S., musi zmienić się podstawa korzystania z mienia - majątek użyczony zakładowi budżetowemu. Spółka natomiast otrzyma go w postaci aportu. Jednak aport składników majątku nie zmienia przeznaczenia, jakiemu te składniki będą służyły ani w stosunku do likwidowanego zakładu budżetowego, ani do powstałej w jego miejsce spółki. Przeznaczenie mienia polegające na wykorzystaniu ich do wykonania czynności zwolnionej, jaką jest aport, skutkujące zmianą prawa do odliczenia podatku naliczonego, miałoby miejsce w stosunku do rozliczeń "Z" i gmin S. oraz S., lecz podmioty te z prawa do odliczeń nie korzystały.

Zatem wykonanie czynności wniesienia aportu przez "Z" i gminy S. oraz S. nie zmieni prawa do odliczenia podatku naliczonego dokonanego przez Zakład z tytułu nabycia przedmiotowych środków trwałych.

Reasumując, przekazanie przez Związek i gminy S. oraz S. mienia komunalnego w postaci aportu do spółki utworzonej stosownie do określonej przepisami procedury przekształcenia zakładu budżetowego, nie spowoduje skutków w postaci obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przez Zakład.

Należy jednak zaznaczyć, iż u utworzonej w miejsce zakładu budżetowego spółki jako następcy prawno-podatkowym wystąpi obowiązek kontynuacji korekty podatku naliczonego, określonej przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl